ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Το Λονδίνο των ’60s ως σκηνικό αγωνίας

Το νέο φιλμ του Εντγκαρ Ράιτ

Το Λονδίνο των ’60s ως σκηνικό αγωνίας

Συνέβη στο Σόχο ★★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Εντγκαρ Ράιτ
Ερμηνείες: Ανια Τέιλορ-Τζόι,Τομασίν Μακένζι, Ματ Σμιθ

Μία από τις πιο αξιόλογες ταινίες που είδαμε στο περασμένο Φεστιβάλ Βενετίας, είναι μια δημιουργία του Εντγκαρ Ράιτ («Baby Driver», «Το τέλος του κόσμου»), τον οποίο έως τώρα είχαμε συνηθίσει περισσότερο ως σκηνοθέτη κωμικών περιπετειών. Εδώ ωστόσο τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά με ένα βίντατζ ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο μας ταξιδεύει στο Λονδίνο της δεκαετίας του 1960.  Η αρχή πάντως γίνεται στο σήμερα με τη νεαρή Ελοΐζ (Τομασίν Μακένζι), μια εσωστρεφή πρωτοετή φοιτήτρια μόδας από την επαρχία, η οποία πιάνει σπίτι στη γειτονιά του Σόχο. Θέλοντας να αποδράσει από έναν σύγχρονο κόσμο που βασικά την τρομάζει, η κοπέλα θα βυθιστεί σε ένα ονειρικό σύμπαν, ταξιδεύοντας στα τρομερά ’60s, όπου και γνωρίζει το alter ego της, τη Σάντι (Ανια Τέιλορ-Τζόι). Η τελευταία είναι όλα όσα «λείπουν» από την Ελοΐζ: τολμηρή, κοινωνική, σέξι και έτοιμη να ξεδιπλώσει τα φτερά της για μια καριέρα ως τραγουδίστρια. Τα πράγματα ωστόσο δεν εξελίσσονται όπως δείχνουν εξαρχής και σύντομα η Σάντι –και μαζί της η Ελοΐζ– θα εγκλωβιστεί σε μια τρομακτική κατάσταση εκμετάλλευσης – κακοποίησης, η οποία ουσιαστικά θα καταστρέψει τη ζωή της. Ο Εντγκαρ Ράιτ αντλεί –στα όρια της αντιγραφής– από διάφορες κινηματογραφικές πηγές προκειμένου να συνθέσει τον μύθο του. Η ιστορία της απόδρασης σε άλλη εποχή δεν είναι φυσικά καινούργια και φέρνει στον νου το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» του Γούντι Αλεν (από τα πιο πρόσφατα), αν και εδώ η υπόθεση έχει περισσότερο σκοτεινές παρά ρομαντικές προεκτάσεις. Τα φαντάσματα από το «Οι άλλοι» όπως και η «Περσόνα» του Μπέργκμαν αποτελoύν επίσης φανερά πρότυπα ενός φιλμ το οποίο καταφέρνει πάντως να διακριθεί ως αυθύπαρκτο, κυρίως χάρη στον σχεδόν υποδειγματικό ρυθμό, την υπέροχη αισθητική και την προσοχή του στη λεπτομέρεια. Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν επιπλέον οι ερμηνείες, με πρώτες φυσικά εκείνες των δύο νεαρών πρωταγωνιστριών. Από τη μία η 20χρονη Νεοζηλανδή Τομασίν Μακένζι, η οποία τα καταφέρνει πολύ καλά αναλαμβάνοντας πιθανότατα το πιο απαιτητικό μισό της ταινίας· από την άλλη η χαρισματική Ανια Τέιλορ-Τζόι, η οποία και μόνο με τον μαγνητισμό της δεν σε αφήνει να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη, όποτε βρίσκεται αυτή εκεί. Στο πλευρό τους έχουν ακόμα τη σπουδαία Νταϊάνα Ριγκ στην τελευταία εμφάνιση της καριέρας της και τον Ματ Σμιθ του «The Crown».

Ολα τα παραπάνω συγκεντρώνονται, όπως είπαμε, σε ένα καλοκουρδισμένο θρίλερ, με σύγχρονες κοινωνικές προεκτάσεις –π.χ. το ζήτημα της κακοποίησης– το οποίο, παρά τις όποιες υπερβολές του, βγαίνει άνετα στον αφρό.