Το ελληνικό animation στο Φεστιβάλ του Ανεσί

Το ελληνικό animation στο Φεστιβάλ του Ανεσί

Οι επικεφαλής της διοργάνωσης Μικαέλ Μαρέν και Βερονίκ Ανκρενάζ, μιλούν στην «Κ» για τη συμμετοχή της Ελλάδας και το μέλλον του animation

3' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι το μεγαλύτερο φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων στον κόσμο, προσελκύοντας κάθε καλοκαίρι χιλιάδες κόσμου και κυρίως δημιουργούς, παραγωγούς, σεναριογράφους αλλά και νέα ταλέντα που ασχολούνται με αυτό το κινηματογραφικό είδος

Μάλιστα, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κινουμένων Σχεδίων στο παραμυθένιο Ανεσί της Νοτιοανατολικής Γαλλίας ξεχωρίζει για το γεγονός ότι φιλοξενεί συμμετοχές ακόμα και από χώρες με περιορισμένη παραγωγή, όπως η Ελλάδα. Στη χώρα μας, λοιπόν, και συγκεκριμένα στην Αθήνα βρέθηκαν πριν από λίγες ημέρες οι επικεφαλής του Φεστιβάλ και της Αγοράς Μικαέλ Μαρέν και Βερονίκ Ανκρενάζ αντίστοιχα, για μια ανοιχτή συζήτηση με φίλους του animation στο πλαίσιο εκδήλωσης της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ – Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων

«Τα κινούμενα σχέδια είναι ένα καλό μέσο για να καταργούνται τα σύνορα. Μπορούν να καλύψουν δύσκολα θέματα, κρατώντας όμως μια απόσταση. Αν η ταινία είναι καλή, τότε ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο» λέει ο Μαρέν στην «Κ» πριν συναντήσει το ελληνικό κοινό. 

Το ελληνικό animation στο Φεστιβάλ του Ανεσί-1
Μικαέλ Μαρέν και Βερονίκ Ανκρενάζ. Φωτ. Αλέξανδρος Πετράκης

Αυξάνονται οι ελληνικές συμμετοχές

Την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα έχει μία σημαντική παρουσία στο Ανεσί και η ανταπόκριση των επισκεπτών στις εγχώριες παραγωγές είναι πολύ θετική.

«Μετά το 2010, λαμβάνουμε όλο και περισσότερες ελληνικές ταινίες κινουμένων σχεδίων. Νιώθουμε ότι έχει δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα και είμαστε σίγουροι ότι στο μέλλον θα έχουμε όλο και περισσότερα ελληνικά πρότζεκτ, ακόμη και βραβεύσεις», τονίζει ο Μαρέν με την Ανκρενάζ να συμπληρώνει ότι «είχαμε πολλές θεματικές δράσεις με την ελληνική κοινότητα: υπάρχει συνεχής παρουσία, συζητάμε και έχουμε πάντα τη δυνατότητα να έρθουμε στην Ελλάδα για να συνεργαστούμε». 

Η ΑΣΙΦΑ Hellas παρακολουθεί πολύ στενά εδώ και χρόνια τις προτάσεις του Ανεσί και όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΑΣΙΦΑ και του Animasyros Βασίλης Καραμητσάνης, «ένας από τους λόγους που πείσαμε τις τοπικές αρχές να μας στηρίξουν να βρεθούμε εκεί ήταν η συμπερίληψη εθνικών κινηματογραφικών δημιουργιών και από πιο μικρές κοινότητες». 

Το ελληνικό animation στο Φεστιβάλ του Ανεσί-2
Από αριστερά: Βασίλης Καραμητσάνης, Αλεξάνδρα Σκαράκη, Μικαέλ Μαρέν, Βερονίκ Ανκρενάζ και η διαχειρίστρια της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, Αναστασία Δημητρά. Φωτ. Αλέξανδρος Πετράκης

«Το όραμα έχει αλλάξει» 

Το Φεστιβάλ έχει τόσο πολλούς πιστούς ακολούθους που δεν πτοήθηκε όταν κατέστη αναγκαίο να γίνουν οι διοργανώσεις των 2020 και 2021 διαδικτυακά, λόγω της πανδημίας. Φυσικά σε αυτό βοήθησαν οι νέες τεχνολογίες με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν σινεφίλ από πολλές γωνιές του πλανήτη. «Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών λειτουργήσαμε σαν μια διαδικτυακή έκδοση. Ήταν αρκετά επιτυχημένη γιατί υποδεχτήκαμε online σχεδόν 16.000 συμμετέχοντες. Το 2021 ήμασταν το πρώτο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία μετά την πανδημία, γιατί ενώ οι Κάννες άλλαξαν τις ημερομηνίες, εμείς (ως φεστιβάλ) συνεχίσαμε. Ωστόσο, το 2022 όλα ήταν λίγο πιο περιορισμένα, οπότε οι συμμετέχοντες αποτελούνταν σε μεγάλο βαθμό από επαγγελματίες του χώρου και φοιτητές», εξηγεί ο επικεφαλής της διοργάνωσης. 

Για την Αγορά αυτή η αλλαγή αποδείχτηκε πιο δύσκολη. «Το ερώτημα ήταν αν θα μπορούσαμε να κάνουμε τις συναντήσεις εξ αποστάσεως. Τελικά λειτούργησε καλά, καθώς μπορέσαμε να τις διοργανώσουμε μέσα από κάποια πλατφόρμα. Σκεφτήκαμε να διατηρήσουμε αυτό το υβριδικό μοντέλο και να το συνεχίσουμε τα επόμενα χρόνια. Το όραμα έχει αλλάξει», λέει η Ανκρενάζ. 

Η εξέλιξη

Η ανάπτυξη των κινηματογραφικών κινουμένων σχεδίων, από τη «Χιονάτη» της Ντίσνεϊ το 1937 έως σήμερα, υπήρξε εντυπωσιακή. Ολοένα και περισσότερα εντυπωσιακά επιτεύγματα γίνονται στο χώρο, με πιο πρόσφατη την εξέλιξη από 2D σε 3D animation. Ποιες όμως, είναι οι τάσεις τώρα; «Η καινοτομία συνδέεται με τα βιντεοπαιχνίδια. Όσον αφορά το δημιουργικό κομμάτι, αυτό που παρατηρούμε στο Ανεσί -και μάλιστα αποτελεί και λίγο πρόβλημα για εμάς- αφορά στο γεγονός ότι οι ταινίες μικρού μήκους είναι μεγαλύτερες σε διάρκεια. Αυτό αποτελεί εφιάλτη για την ομάδα προγραμματισμού των προβολών. Λαμβάνουμε 3.000 ταινίες αλλά οι περισσότερες είναι μικρού μήκους. Επιπλέον, μία από τις μεγαλύτερες τάσεις, ειδικά για τις ταινίες μεγάλου μήκους, είναι ότι όλο και περισσότερα κινούμενα σχέδια απευθύνονται σε ενήλικες και νεαρούς ενήλικες (όπως για παράδειγμα η ταινία «Flee»).

Το ελληνικό animation στο Φεστιβάλ του Ανεσί-3
Φωτ. Αλέξανδρος Πετράκης

Υψηλή ποιότητα και μεγάλος αριθμός ταινιών

Η διοργάνωση του 2023 θα πραγματοποιηθεί από τις 11 έως τις 17 Ιουνίου. Φέτος και για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ διαρκεί λίγο περισσότερο λόγω του μεγάλου αριθμού ταινιών. Τι ετοιμάζει η ομάδα; «Στην επερχόμενη διοργάνωση θα εστιάσουμε σε κινούμενα σχέδια από το Μεξικό. Η ποιότητα είναι υψηλότερη χρόνο με το χρόνο, χρειαζόμαστε περισσότερο χώρο για τις δράσεις. Και η Αγορά όμως αυξάνεται ως προς το περιεχόμενο», αναφέρει ο Μαρέν και εξηγεί: «Δημιουργούμε νέες εγκαταστάσεις για φοιτητές. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε τη βιομηχανία δημιουργώντας συνδέσμους με νέα ταλέντα. Υποστηρίζουμε και είμαστε συνοδοιπόροι των δημιουργών όχι μόνο κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, αλλά και σε κάθε στάδιο του πρότζεκτ τους μέχρι την υλοποίηση». 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή