Οκτώ απεργίες των σεναριογράφων που παρέλυσαν το Χόλιγουντ

Οκτώ απεργίες των σεναριογράφων που παρέλυσαν το Χόλιγουντ

Η τρέχουσα απεργία των σεναριογράφων στις ΗΠΑ δεν είναι η πρώτη που κλονίζει μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παγκοσμίως

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ταραχώδεις είναι οι μέρες στα ενδότερα της βιομηχανίας του Χόλιγουντ, μιας και το «Writers Guild of America» (WGA), δηλαδή, το σωματείο των σεναριογράφων των ΗΠΑ, απεργεί και μάλιστα για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια.

Είναι επίσης, η πρώτη τέτοια απεργία που γίνεται στην εποχή του streaming, που αποτελεί και σε μεγάλο μέρος τον λόγο αυτής. Έτσι, 11.500 σεναριογράφοι που εργάζονται στον κινηματογράφο, τις τηλεοπτικές σειρές αλλά και εκπομπές, έβαλαν κάτω τα μολύβια τους για να αντιδράσουν στο γεγονός ότι, ενώ οι παραγωγές συχνά είναι όλο και πιο πολυδάπανες, το μερίδιο των σεναριογράφων μειώνεται, ενώ προωθείται ένα μοντέλο περιστασιακής απασχόλησης που δημιουργεί καθεστώς εργασιακής αβεβαιότητας για τους επαγγελματίες του κλάδου. 

Αφού, λοιπόν, οι σεναριογράφοι δεν κατάφεραν να επιτύχουν κάποια ευνοϊκότερη γι’ αυτούς συμφωνία, προχώρησαν σε απεργία, που πολλοί προβλέπουν ότι θα κρατήσει για πολύ καιρό. Τα πρώτα αποτελέσματα, πάντως, είναι ήδη ορατά, μιας και εκπομπές όπως το «Saturday Night Live», το «Tonight Show» του Τζίμι Φάλον, το «Jimmy Kimmel Live» και το «The Late Show» με τον Στίβεν Κόλμπερτ έχουν μπει στον πάγο μέχρι νεοτέρας και προβάλλονται παλαιότερα επεισόδιά τους σε επαναλήψεις. Όσον αφορά τη μυθοπλασία, εκεί τα αποτελέσματα θα χρειαστούν λίγο περισσότερο για να φανούν, μιας και πάντα αυτές οι παραγωγές βρίσκονται κάποιους μήνες μπροστά σε αυτό το επίπεδο. 

Πάντως, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που οι σεναριογράφοι προχωρούν σε απεργία. Αρχής γενομένης από τη δεκαετία του ‘60, το σωματείο έχει πατήσει παύση άλλες επτά φορές μέχρι σήμερα για να διεκδικήσει τα δικαιώματά του.

Οκτώ απεργίες των σεναριογράφων που παρέλυσαν το Χόλιγουντ-1
Ο σεναριογράφος Μαρκ Ρόουζμαν μαζί με τον… Γκρόγκου από το «The Mandalorian» στην τρέχουσα απεργία. Φωτ.: AP Photo/Marcio Jose Sanchez

1953

Δεκατρείς εβδομάδες διήρκησε η πρώτη αυτή απεργία της πρώιμης εκδοχής του σωματείου των σεναριογράφων που λεγόταν «Screen Writers Guild» μαζί με το «Authors League of America», δηλαδή τον Σύνδεσμο Συγγραφέων Αμερικής. Η αντίδρασή τους απέναντι στους κινηματογραφικούς και τηλεοπτικούς παραγωγούς είχε ως αποτέλεσμα να προχωρήσουν σε μία συμφωνία που πέτυχε καλύτερες αμοιβές, πνευματικά δικαιώματα πάνω στα σενάρια, αλλά και το δικαίωμα προσκόμισης τηλεοπτικών σεναρίων από θεατρικούς και ραδιοφωνικούς σεναριογράφους.

1960

Το 1960 το Σωματείο Σεναριογράφων Αμερικής απέργησε για 153 ημέρες, δηλαδή 22 εβδομάδες. Οι επαγγελματίες κατάφεραν έτσι να αποκτήσουν δικαιώματα επί των κινηματογραφικών ταινιών, αλλά και ποσοστά για κάθε τηλεοπτική προβολή ή επανάληψη ενός έργου στη μικρή οθόνη. Επιπλέον, οι σεναριογράφοι απέκτησαν το δικό τους ταμείο ασφάλισης και συμμετοχή σε συνταξιοδοτικό ταμείο. 

1973

Η απεργία εκείνης της χρονιάς κράτησε 112 ημέρες, δηλαδή τέσσερις μήνες. Αυτή τη φορά, το ταμείο αιτήθηκε και εξασφάλισε την ίδρυση ανεξάρτητου ταμείου υγείας, αλλά και την απόδοση ποσοστών επί της βιντεοκασέτας αλλά και από την προβολή έργων στη συνδρομητική τηλεόραση. 

1981 

Η δεκαετία του ‘80 είχε και τις περισσότερες απεργίες σεναριογράφων στο Χόλιγουντ (τρεις συνολικά). Η πρώτη έγινε το 1981, διήρκησε 96 ημέρες, δηλαδή τρεις μήνες και από αυτή διαμορφώθηκαν πιο οργανωμένα νέοι όροι για τη συνδρομητική τηλεόραση και τη βιντεοκασέτα, δύο αγορές που εκείνη την περίοδο βρίσκονταν σε άνθηση.

Οκτώ απεργίες των σεναριογράφων που παρέλυσαν το Χόλιγουντ-2
Πορεία των απεργών σεναριογράφων έξω από το στούντιο της Warner Bros. στην Καλιφόρνια, στις 3 Μαΐου. Φωτ.: AP Photo/Marcio Jose Sanchez

1985

Ουσιαστικά αυτή η απεργία αποτελεί μια συνέχεια της προηγούμενης. Το σωματείο αντέδρασε στη φόρμουλα που πρότεινε η Ένωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης σε ό,τι αφορά στη βιντεοκασέτα. Μέσα στους κόλπους του σωματείου υπήρξαν αντιπαραθέσεις, κάτι που οδήγησε στο τέλος της απεργίας μετά από δύο εβδομάδες. 

1988

Η απεργία εκείνης της χρονιάς είναι και η μεγαλύτερη στην ιστορία του σωματείου, μιας και διήρκησε 22 εβδομάδες, δηλαδή σχεδόν έξι μήνες. Κάτι που επηρέασε οικονομικά πολλούς επαγγελματίες, ενώ κάποια στούντιο προχώρησαν σε απολύσεις. Παρ’ όλα αυτά, με αυτήν επιτεύχθηκε αύξηση της κατώτατης αμοιβής των σεναριογράφων, ενώ δημιουργήθηκε μιας νέα τριμερής επιτροπή που εξέταζε τη σωστή απόδοση των ποσοστών. 

2007-2008

Η απεργία των 100 ημερών ήταν και η τελευταία πριν την τρέχουσα και οδήγησε την οικονομία της Καλιφόρνια σε απώλειες ύψους δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων. Βρισκόμαστε πλέον εδώ και καιρό στην εποχή του ίντερνετ, επομένως τα αιτήματα αφορούν τα νέα μέσα, δηλαδή ψηφιακές πλατφόρμες και το download. Έτσι, η απεργία έληξε με ένα συμβόλαιο που εξασφάλιζε ποσοστά στους σεναριογράφους για την διανομή και αναπαραγωγή έργων τους διαδικτυακά. 

 

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή