Προτάσεις για σινεμά: Ο έρωτας του Καρόλου Ντίκενς και άλλες ιστορίες…

Προτάσεις για σινεμά: Ο έρωτας του Καρόλου Ντίκενς και άλλες ιστορίες…

5' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αόρατη γυναίκα

The Invisible Woman

ΔΡΑΜΑ ΕΠΟΧΗΣ (2013). Εγχρ. Διάρκεια: 111΄

Σκηνοθεσία: Ρέιφ Φάινς

Ερμηνείες:  Ρέιφ Φάινς, Φελίσιτι  Τζόουνς,  Κριστίν Σκοτ  Τόμας, Τομ Χολάντερ

Η βιογραφία στον κινηματογράφο ή στη λογοτεχνία ήταν ανέκαθεν συναρπαστικό αφήγημα. Η δίψα του θεατή ή του αναγνώστη για το μυστικό ενός μυθικού ή απλώς διάσημου προσώπου ήταν και παραμένει ισχυρό κίνητρο για βιογράφους. Το είδος ανθεί ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια, έγινε μόδα από την οποία δεν ξέφυγε ο Κάρολος Ντίκενς (1812-1870).

Πέρυσι, η σεναριογράφος Αμπι Μόργκαν («Σιδηρά κυρία», «Shame») διασκεύασε για την οθόνη το βιβλίο της Κλερ Τόμαλιν γύρω από τη ζωή μιας κρυφής ερωμένης του Ντίκενς, της Νέλι Τέρναν, εστιάζοντας το ενδιαφέρον της στη σχέση τους. Τη σκηνοθεσία και τον ρόλο του κορυφαίου συγγραφέα ανέλαβε ο Ρέιφ Φάινς.

Το 1857, ο 45χρονος Ντίκενς γνώρισε τη 18χρονη Νέλι, θυγατέρα οικογένειας ηθοποιών, που είχε ακολουθήσει και η ίδια το επαγγέλμα των γονιών της. Ο Ντίκενς, που ήταν διάσημος και έχαιρε μεγάλης εκτίμησης σε όλοκληρη την κοινωνική πυραμίδα της βικτωριανής Αγγλίας, ερωτεύτηκε με πάθος την Νέλι και συνδέθηκε μαζί της. Ο δεσμός τους, αποδεκτός και από τη μητέρα της νεαρής ηθοποιού, κρατήθηκε σαν επτασφράγιστο μυστικό. Ο Ντίκενς ήταν παντρεμένος και είχε ένα τσούρμο παιδιά.

Αβανα, Cinerama, Γαλαξιας, Ιντεαλ, Κηφισια

Προβάλλονται επίσης:

Η «Αίσθηση αμαρτίας» βραβεύτηκε στις Κάννες για το σενάριό της, που είναι εμπνευσμένο από αληθινά περιστατικά βίας. Πρόκειται για τοιχογραφία της σύγχρονης Κίνας από τον Ζιά Ζανγκ Κε, κορυφαίο εκπρόσωπο της λεγόμενης 6ης γενιάς Κινέζων σκηνοθετών. Η 6η γενιά εμφανίστηκε στο προσκήνιο μετά τα γεγονότα στην πλατεία Τιενανμέν το 1989.

Η θεματολογία και το στυλ του Ζιά Ζανγκ Κε συνδέονται στενά με τη διάβρωση ή διάλυση των παλιών δομών της κοινωνίας και με τον επιταχυνόμενο εκμοντερνισμό της. Οι ταινίες του, (νεο)ρεαλιστικές, απομακρυσμένες από το επικό υπερθέαμα χορογραφημένης δράσης, φαντάζουν σαν καθρέφτης του μεγαλύτερου εργοτάξιου της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας.

Η «Αίσθηση αμαρτίας» είναι απόσταγμα βίας, που προέρχεται από το τεράστιο χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών, ανήσυχης πολιτικής σκέψης, αλλά και σινεφίλ αναφορών. Ο Ζιά Ζανγκ Κε χρησιμοποιεί ως πρόσχημα τέσσερις επιμέρους ιστορίες για ένα σχόλιο για το ανθρώπινο κόστος, που βρίσκεται πίσω από δείκτες που μετρούν οικονομικά θαύματα.

Στην πρώτη ιστορία, ένας θυμωμένος άντρας αυτοδικεί. Σκορπίζει τον θάνατο όπως οι εκδικητές στα σπαγγέτι γουέστερν, απηυδισμένος από τη διαφθορά τοπικών αρχόντων και γραφειοκρατών, αλλά και από την προκλητική εμφάνιση ενός αναδυόμενου Κροίσου. Στη δεύτερη, όπου προσμετριέται παγερά η τιμή της ανθρώπινης ζωής, ένας φτωχοδιάβολος πυροβολεί εν ψυχρώ για μια χούφτα γουάν. Στην τρίτη, που ξεκινάει σαν μοντέρνο ερωτικό δράμα, μια νεαρή γυναίκα αντιδρά στην απαίτηση ενός νεόπλουτου να γίνει πόρνη και γίνεται φονική σαολίν. Στην τέταρτη ιστορία, ένας ερωτευμένος νεαρός μπαίνει σε ένα μοιραίο αδιέξοδο.

Η προηγούμενη ταινία του Ζιά Ζανγκ Κε, οι «Ακίνητες ζωές», φάνταζε σαν μελόδραμα σε αλλόκοτο σκηνικό: στην κοιλάδα του ποταμού Γιανγκτσέ, που έγινε τεχνητή λίμνη, οι άνθρωποι σαν στρατός από μυρμήγκια γκρεμίζουν τα σπίτια τους για να τα κάνουν οικοδομικά υλικά. Η σημερινή θα μπορούσε να ιδωθεί και σαν απόπειρα μυθοπλασίας με αφορμή τις αποσπασματικές εικόνες ενός ντοκιμαντέρ για την Κίνα των κραυγαλέων αντιθέσεων και αντιφάσεων. Ο Ζιά Ζανγκ Κε τη διατρέχει από Βορρά προς Νότο με κάθε μέσο, με δίκυκλο, με ποταμόπλοιο, με λεωφορείο, πεζή, για να καταλήξει στην υπαίθρια σκηνή μιας παραδοσιακής όπερας.

A Touch of Sin

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, ΣΙΝΕΦΙΛ (2013)

Εγχρ. Διάρκεια: 128'

Αστυ

 

Ξενοδοχείο Grand Budapest ****

The Grand Budapest Hotel

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΟΜΕΝΤΙ (2014).

Εγχρ. Διάρκεια: 99΄

Το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Αμερικανού Γουές Αντερσον, διαδραματίζεται σ’ ένα φανταστικό κρατίδιο στην καρδιά της Ευρώπης, στη Δημοκρατία της Ζουμπρόφκα, σε δύο κομβικές εποχές: Σε ενεστώτα χρόνο το 1968 (χρονιά που τα σοβιετικά τανκς εισέβαλαν στην Πράγα) και σε παρελθόντα χρόνο το 1932 (χρονιά ραγδαίας ανόδου του ναζισμού).Ο Αντερσον, όπως λέει ο ίδιος, εμπνεύστηκε την ιστορία του από από τα γραπτά του Στέφαν Τσβάιχ και από το δοκίμιο της φιλοσόφου Χάνα Αρεντ «Ο Αϊχμαν στην Ιερουσαλήμ, η κοινοτοπία του κακού».

Σε μια λουτρόπολη της Ζουμπρόφκα στις Αλπεις ορθώνεται το Grand Budapest Hotel – σήμα κατατεθέν μιας ξεχασμένης αριστοκρατικής Ευρώπης. Ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, ο μελαψός Ζίρο Μουσταφά, αφηγείται τη ζωή του σε έναν επίδοξο συγγραφέα. Το 1932 ο Ζίρο ήρθε στην Ευρώπη ως πρόσφυγας, προσλήφθηκε ως θυρωρός στο Grand Budapest Hotel και τέθηκε υπό την κηδεμονία του σχολαστικού διευθυντή του ξενοδοχείου, Γκουστάβ Χ. Λίγο μετά έζησαν μαζί μια περιπέτεια που θα τη ζήλευε ο Κάφκα και ο Μπάστερ Κίτον, ίσως και ο Τζέιμς Μποντ. Ο Γκουστάβ Χ. κληρονομεί μια εκκεντρική αριστοκράτισσα και γίνεται στόχος των συγγενών της, ενώ ο Ζίρο ερωτεύεται την ψυχοκόρη ενός ζαχαροπλάστη. Παράλληλα, οι ναζί στήνουν τα μπλόκα τους στην καταρρέουσα Δημοκρατία της Ζουμπρόφσκα.

Και σε αυτήν την ταινία του Αντερσον η γεωμετρία και τα παστέλ χρώματα δίνουν τόνο σε έναν ρετρό, αλλά και παράδοξο κόσμο. Η εικόνα της Κεντρικής Ευρώπης είναι φαντασιακή, ανάμεσα στη νοσταλγία (μια αίσθηση μπελ εποκ) και στον καφκικό εφιάλτη (η σκοτεινιά του ναζισμού, αλλά και τα chek point του Ψυχρού Πολέμου).

Το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» είναι μια νοσταλγικά μελαγχολική, βαθιά ανθρώπινη και υπαρξιακή ταινία για το όνειρo ενός μελαψού (μη Αρειου) και για «το βάρβαρο σφαγείο που ονομάζεται ανθρωπότητα».

Πέρα από τη λογική ****

A Perde la Raison

ΔΡΑΜΑ (2012)

Εγχρ. Διάρκεια: 111΄

Οικογενειακό, ψυχολογικό δράμα του Γιοακίμ Λαφός βασισμένο σε αληθινά γεγονότα. Μια Βελγίδα ερωτεύεται και παντρεύεται έναν εξευρωπαϊσμένο Μαρονικό. Η σχέση εξάρτησης ανάμεσα στον άντρα της και στον Βέλγο θετό του πατέρα θα την αποξενώσει και θα τη μετατρέψει σε ηρωίδα μιας σύγχρονης τραγωδίας. Στη χίμαιρα της σύγκλισης των πολιτισμών γεννιέται μια Μήδεια. Παίζουν: Εμιλί Ντενκέν, Ταχάρ Ραχίμ, Νιλς Αρεστρουπ.

ΓαλαξIας, ΜικρOκοσμος, ΝανA

Ο κος Πίμποντι και ο Σέρμαν ****

Mr Peabody & Sherman

ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2014)

Εγχρ. 3D Διάρκεια: 92΄

Ταινία κινουμένων σχεδίων, που προβάλλεται μεταγλωττισμένη και σε 3D, την οποία θα απολαύσουν τα παιδιά αλλά και οι ενήλικοι συνοδοί τους. Ενας σκύλος και ένα αγόρι πρωταγωνιστούν σε μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας. Η ιδέα γύρω από την οποία πλέκεται η ιστορία τους αφορά μια αντιστροφή ρόλων: στη θέση του ανθρώπου ήρθε το τετράποδο, που απαιτεί από αυτόν πίστη και αφοσίωση. Η περιπέτεια αγοριού και σκύλου είναι πραγματική (λαμβάνει χώρα στο παρόν, σε ένα περιβάλλον όπου το πολιτικώς ορθό ευνοεί ώς ένα βαθμό την αποδοχή της διαφορετικότητας) και φανταστική (ένα αυγό-μηχανή του χρόνου τούς μεταφέρει σε διάφορες ιστορικές περιόδους).

Ο κος Πίμποντι είναι σκύλος, αλλά όχι τυχαίος. Εχει μυαλό Αϊνστάιν, καρδιά Λεοντόκαρδου και περιπετειώδες πνεύμα Ιντιάνα Τζόουνς. Είναι πλούσιος, νομπελίστας, εφευρέτης (ο Κύρος Γρανάζης ωχριά μπροστά του) και μάγειρας καλύτερος από τον Ρατατούη. Πάνω απ’ όλα, είναι μπαμπάς. Η καρδιά του, όχι η φύση του, τον ώθησε σε αυτό τον ρόλο. Μια μέρα, ο κος Πίμποντι βρήκε ένα παρατημένο μωρό και το υιοθέτησε.

Αελλω, Βαρκιζα, Village – ολα, Γλυφαδα, Δαναος, Διανα, Κηφισια, Νανα, Νιρβανα, Kosmopolis, Starcity, Ster, Τρια Αστερια, Φοιβος

Nebraska***

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΟΜΕΝΤΙ (2013)

Α/Μ Διάρκεια: 115

Ενας γέροντας, ο ξεροκέφαλος Γούντι Γκραντ, αποφασίζει να διασχίσει πεζή τη Νεμπράσκα σε ένα ανόητο «κυνήγι» θησαυρού: έχει στα χέρια του ένα διαφημιστικό λόττο στο οποίο αναγράφεται πως έχει κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια. Ο γιος του, που καταφτάνει με το στέισον βάγκον του, θα τον συντροφεύσει σε αυτήν του την τρέλα. Γυρίστηκε από τον Αλεξάντερ Πέιν. Με Μπρους Ντερν, Γουίλ Φόρτε, Τζουν Σκουίμπ

Ααβορα, Βαρκιζα

Και το γαλλικό θρίλερ «Ο έρωτας είναι το τέλειο έγκλημα» των Ζαν-Μαρί και Αρνό Λαριέ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή