Οταν το μελό κάνει κύκλους…

Οταν το μελό κάνει κύκλους…

3' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το μελό στην αυθεντική του συνταγή, που φέρνει τον έρωτα σε μοιραία κόντρα με τον θάνατο, ξανάρθε στο προσκήνιο με το σπαρακτικό «Λάθος αστέρι», αλλά και τη γαλλική, πιο ανάλαφρη ταινία, «Τα καλύτερα έρχονται». Συμπτωματικά, Αμερικανοί και Γάλλοι μάς θύμισαν δύο εμβληματικά μελό, το «Love Story» και το «Ενας άντρας και μια γυναίκα», που σφράγισαν το είδος την περίοδο 1965-1970. Υπάρχει σχεδόν απόλυτη αντιστοιχία ανάμεσα στις παλιότερες και τις σημερινές ταινίες.

Στο «Λάθος αστέρι», από το ομώνυμο μπεστ σέλερ του Τζον Γκριν, δύο καρκινοπαθείς έφηβοι ερωτεύονται ρομαντικά και παράφορα. Η «μικρή τους αιωνιότητα» περνάει μέσα από αναταράξεις, από την εξοικείωση με τον θάνατο, καθώς η ζωή τούς προσγειώνει ανώμαλα από τα σύννεφα στη γη. Η φθορά του χρόνου είναι βασικό μοτίβο στην ταινία «Τα καλύτερα έρχονται», όπου έχει ανέβει δραματικά ο πήχυς των ηλικιών. Μια 60χρονη αφήνεται χωρίς ενοχές να αποπλανηθεί από έναν 40άρη. Η επιστροφή της στην πραγματικότητα, στον γάμο της, δίνει στον συμβιβασμό διαστάσεις χάπι εντ. Για το λίφτινγκ της σαπουνόπερας επιστρατεύτηκε το στυλ.

Εξιδανικεύοντας τον έρωτα

Στο δακρύβρεχτο «Love Story» του 1970, δύο ερωτευμένοι νέοι, που αγνόησαν κοινωνικές συμβάσεις και παντρεύτηκαν, δοκιμάζονται με τον πιο ακραίο τρόπο από την επάρατο νόσο. Στο σημερινό «Λάθος αστέρι» φρεσκάρεται η ίδια συνταγή.

Ο Γκας, συνήθως με ένα σβηστό τσιγάρο στο στόμα, γιατί θέλει να χλευάσει τον θάνατο δείχνοντας τη δύναμη της θέλησής του (το πολιτικώς ορθόν μπαίνει διακριτικά από την πίσω πόρτα), φαντάζει σαν ένας «μπούλης» Τζέιμς Ντιν, «αντισυμβατικός» και ιδανικός για το νεανικό «Love Story» του 21ου αιώνα. Η Χέιζελ, η αγαπημένη του, πρέπει διαρκώς να κουβαλάει μαζί της τη συσκευή οξυγόνου. Η σύντομη ιστορία τους είναι σαν σκωτσέζικο ντους: το ζαχαρένιο άρλεκιν σε διαρκή αντιπαράθεση με μια τραγική όψη της ζωής, μάλλον για να συμφιλιωθούμε μαζί της.

Λοξοκοιτώντας το «Λάθος αστέρι» έρχεται στον νου η σειρά του «Λυκόφωτος», φαινόμενο των ημερών μας. Ο βαμπιρικός μύθος ανανεώθηκε απρόβλεπτα εκεί και έγινε αιχμή της νεανικής ποπ κουλτούρας, εκφράζοντας μια σύγχρονη τάση για ρομαντική φυγή. Η 17χρονη Μπέλα, στο λυκόφως της εφηβείας της, φλερτάρει με τον θάνατο. Η ακατανίκητη έλξη της για τον «συνομήλικό» της Εντουαρντ, βαμπίρ απροσδιόριστης ηλικίας, είναι σαν εθισμός στην ηρωίνη. Επιστρέφοντας στο «Λάθος αστέρι», έχεις την εντύπωση πως στον πλανήτη Χόλιγουντ επιχειρείται μια μετατόπιση από το φανταστικό και το ρομαντικό προς το ρεαλιστικό και το μελοδραματικό. Νωρίς να μιλήσουμε για τάση, πάντως τα βαμπίρ και οι ακρότητες της σεξοκωμωδίας έχουν μπλοκάρει θεματικά τη mainstream νεανική περιπέτεια.

Η απιστία σώζει

Οι Γάλλοι ενίοτε μεγεθύνουν το ασήμαντο, δίνουν όμως φινέτσα ακόμη και στο άρλεκιν όταν του αφαιρούν το «λίπος» της ηθικολογίας. Η Καρολίν, γυναίκα της μεσαίας τάξης, συνταξιοδοτείται. Στο ΚΑΠΗ, όπου αναζητάει διεξόδους από την κατάθλιψη, γνωρίζει τον 40άρη Ζουλιέν, καθηγητή πληροφορικής που ακούει ποπ της δεκαετίας του ’70. Ο επιπόλαιος καθηγητής δεν δυσκολεύεται να κατακτήσει την ώριμη μαθήτρια, που αναζητάει οξυγόνο στο σεξ σε μια σχέση με ημερομηνία λήξης. Ο Ζουλιέν θα μπορούσε να εκληφθεί και ως η ιδανική αρσενική «πόρνη» στις σκοτεινές φαντασιώσεις μιας καθωσπρέπει μεσοαστής. Είναι πιο αποδεκτός, όμως, ως υπερσεξουαλικός δον Ζουάν που «αγαπά» όλες τις γυναίκες.

Το μελό στυλιζάρεται δίνοντας ανάλαφρη υφή στην κρίση του γάμου της Καρολίν. Το μουντό και το γκρίζο του φθινοπώρου δημιουργούν την ψευδαίσθηση μιας παράξενης άνοιξης που προοιωνίζεται ένα μικρό καλοκαίρι για την άπιστη γυναίκα και τον απατημένο σύζυγό της. Η Καρολίν πρέπει να ξεπεράσει τη μελαγχολία της και να γυρίσει σελίδα στον γάμο της. Η ηθική της επιβίωσης συγχωρεί την αμαρτία.

Το 1966 στο «Ενας άντρας και μια γυναίκα», τα πράγματα ήταν πιο απλά για τη μοντέρνα χήρα Ανούκ Εμέ: δεν είχε παρά να εμπιστευτεί τον ξαφνικό έρωτα που ερχόταν σαρωτικός, αλλά και με υποσχέσεις. Ο Ζαν-Λουί Τρεντινιάν έμπαινε στη ζωή της οδηγώντας με σύνεση ώριμου άντρα μια θηριώδη Μάστανγκ.

Δείτε

Τα καλύτερα έρχονται (Les beaux jours, 2013)

Ανάλαφρο γαλλικό μελό της Μαριόν Βερνού. Η 60χρονη Καρολίν, οδοντίατρος σε μια μικρή πόλη που βρέχεται από τον Ατλαντικό, καταρρέει μετά τον θάνατο της στενής της φίλης και αποφασίζει να βγει σε σύνταξη. Οι μέρες της κυλούν πληκτικά και η κατάθλιψη της Καρολίν μεγαλώνει. Οι δραστηριότητές της σε ένα ΚΑΠΗ όπου συχνάζει δεν αρκούν για ν’ αλλάξουν τη ρουτίνα της. Η γνωρίμία της με έναν 40άρη, τον Ζουλιέν, που εργάζεται στο ΚΑΠΗ, είναι σαν ένα φως στην άκρη ενός τούνελ. Παίζουν: Φανί Αρντάν, Λορέν Λατίφ, Πατρίκ Σενέ.

Το λάθος αστέρι (The Fault in Our Stars, 2014)

Ο Γκας και η Χέιζελ (φωτ.), έφηβοι χτυπημένοι από την επάρατο, γνωρίζονται σε μια ομάδα υποστήριξης καρκινοπαθών. Ο ρομαντικός έρωτας θα τους συγκλονίσει. Λίγο μετά πηγαίνουν στο Αμστερνταμ, σε ένα ταξίδι που φαντάζει σαν ταξίδι του μέλιτος, για να συναντήσουν τον συγγραφέα του αγαπημένου βιβλίου της Χέιζελ. Γυρίστηκε από τον Τζος Μπουν. Παίζουν: Ανσελ Ελγκορτ, Σέιλιν Γούντλι, Γουίλεμ Νταφόε, Λόρα Ντερ.ν

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή