ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Στα «θερινά τα σινεμά» εν έτει 2014: Και ο Θεός βάζει το χέρι του…

sta-therina-ta-sinema-en-etei-2014-kai-o-theos-vazei-to-cheri-toy-amp-8230-2038699

Στις ήσυχες μέρες του Αυγούστου, τα θερινά σινεμά της Αθήνας, ακριβολογώντας της ευρύτερης μητροπολιτικής περιφέρειας, έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στον… Θεό. Δεν είναι η μεταφυσική αγωνία των αιθουσαρχών αυτή που στρέφει το βλέμμα τους προς τους ουρανούς, αλλά η αγωνία για την επιβίωσή τους. «Το μαγικό κουμπί της φετινής καλοκαιρινής σεζόν λέγεται “Θεέ μου, τι σου κάναμε;”», λέει στην «Κ» ο Αντώνης Μανιάτης, από την εταιρεία Σπέντζος Φιλμ, που είναι ο υπεύθυνος και για δύο από τα εμπορικότερα θερινά του λεκανοπεδίου, το «Φιλοθέη» και το «Αβάνα». «Η ταινία ξεκίνησε την καριέρα της χλιαρά στις αρχές του Ιουνίου, όμως μετά το μουντιάλ έδειξε τη δύναμή της. Σκεφτείτε ότι το πρώτο τετραήμερο προβολής της έκανε περίπου 5.000 εισιτήρια, ενώ κατά το περασμένο Σαββατοκύριακο ξεπέρασε τα 9.000 εισιτήρια». Στο box office Ιουνίου και Ιουλίου βρίσκεται στη δεύτερη θέση και, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα ξεπεράσει πανεύκολα το animation «Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας Νο2», που ουσιαστικά έχει κλείσει τον κύκλο του.

Πέραν του Θεού, το χάος. Σε γενικές γραμμές, η πτώση φέτος υπολογίζεται περίπου στο 25% σε σχέση με πέρυσι. Κατά τον Αντώνη Μανιάτη, «μερικές ταινίες που παίζονται σε ορισμένους κινηματογράφους πηγαίνουν καλά, οι υπόλοιπες όχι». Την ίδια εικόνα, μαζί με την έκπληξή του, μας μεταφέρει και ο διανομέας Ζήνος Παναγιωτίδης. «Η κίνηση είναι πεσμένη συγκριτικά με πέρυσι, το φαινόμενο όμως του φετινού καλοκαιριού είναι αυτή η γαλλική κωμωδία. Παίζεται ασταμάτητα. Εχει σώσει “μαγαζιά” και “μαγαζιά”. Ανεξήγητο για μένα, αλλά ο κόσμος περνάει καλά, γελάει και τη συστήνει ο ένας στον άλλον».

Γενικό συμπέρασμα είναι ότι ο κόσμος δεν μπαίνει στα θερινά σινεμά από νοσταλγία για το αγιόκλημα και τα γιασεμιά, αλλά γιατί έχει ανάγκη το γέλιο, το χαμόγελο και την ταινία που συνδυάζει ποιότητα και εμπορικότητα. Μικρότερες εκπλήξεις φέτος ήταν ο «Ερασιτέχνης ζιγκολό» και το θρίλερ «Δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου», που γυρίστηκε στην Ελλάδα και πέτυχε να φέρει το σινεμά στις καθημερινές συζητήσεις των σινεφίλ και όχι μόνον. «Για τα δεδομένα της αγοράς, είμαστε ικανοποιημένοι από την απόδοση της ταινίας», λέει ο Αντώνης Μανιάτης.

Το φετινό καλοκαίρι ανεμενόταν δύσκολο για τους αιθουσάρχες λόγω του Μουντιάλ. Στην πράξη όμως αποδείχτηκε ότι μόνο τις βραδιές που είχε ματς η Εθνική μας, όπως και τις βραδιές των ημιτελικών και του τελικού, οι Αθηναίοι προτίμησαν κατ’ αποκλειστικότητα την μπάλα. Ενα άλλο χαρακτηριστικό, θετικό, είναι ότι από την αρχή της θερινής σεζόν μέχρι σήμερα η επισκεψιμότητα στα θερινά σινεμά είναι ανεβασμένη και κατά τις «νεκρές» ημέρες της εβδομάδας (Δευτέρα-Πέμπτη), κάτι που δεν συνέβη κατά τη χειμερινή περίοδο παρά τις προσφορές.

«Αν έχω καλή ταινία, δεν με επηρεάζει ποτέ το ποδόσφαιρο», μας είπε ο Θωμάς Μανιάκης, ιδιοκτήτης του «Θησείον», του πιο εμπορικού θερινού κινηματογράφου της Ελλάδας πέρυσι. «Το 2013 κόψαμε συνολικά 45.000 εισιτήρια. Είχαμε ταινίες όμως που άρεσαν στον κόσμο, παίζαμε το “Τέλειο χτύπημα” για δύο μήνες. Φέτος, με εξαίρεση το “Θεέ μου, τι σου κάναμε;” και τα “Δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου”, το “εμπόρευμα” είναι πολύ στενάχωρο. Ο κόσμος έχει τόσα προβλήματα στο κεφάλι του, και θέλει για λίγο ν’ ανασάνει. Εμείς ξαναπαίζουμε από χθες τα “Δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου”, την πιο εμπορική μας ταινία φέτος».

Οι επανεκδόσεις

«Τέλος εποχής για τις επανεκδόσεις!» λέει ο Ζήνος Παναγιωτίδης έκδηλα απογοητευμένος για τις επιδόσεις της «Δικής μας νύχτας» (η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα), του «Φεντόρα» και του «Περάσματος του Μίλερ». «Δυστυχώς καμιά από τις επανεκδόσεις φέτος δεν πέρασε τα 1,500 εισιτήρια. Σας επαναλαμβάνω ότι αυτό το καλοκαίρι δεν είναι και τόσο ευχάριστο για μας. Και μόνο το γεγονός ότι τα θερινά σινεμά περιμένουν το “Θεέ μου, τι σου κάναμε;” σαν το μάννα εξ ουρανού δείχνει την πραγματική εικόνα της αγοράς».

Καλοκαιρινό τοπ 10

– Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας Νο 2  84.000 εισιτήρια

– Θεέ μου, τι σου κάναμε; 71.000 εισιτήρια

– Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου 55.500 εισιτήρια

– Ερασιτέχνης ζιγκολό 54.500 εισιτήρια

– Ο πλανήτης των πιθήκων: Η αυγή 52.000 εισιτήρια

– Μέχρι το τέλος 26.000 εισιτήρια

– 3 μέρες διορία 19.500 εισιτήρια

– Κάποτε στη Νέα Υόρκη 18.000 εισιτήρια

– Μια Γαλλίδα στο Μανχάταν 14.000 εισιτήρια

– Σε λάθος χρόνο 13.500 εισιτήρια

Τα εισιτήρια αφορούν το σύνολο της χώρας τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο.