ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Παγιδευμένοι σε ένα γάμο τον καιρό της κρίσης

pagideymenoi-se-ena-gamo-ton-kairo-tis-krisis-2046464

Την εντυπωσιακότερη υποδοχή στον χώρο της λογοτεχνίας επεφύλαξε για την Τζίλιαν Φλιν ο πραγματικός «βασιλιάς» του θρίλερ, Στίβεν Κινγκ. Την καλωσόρισε με ύμνους για το πρώτο της μυθιστόρημα «Αιχμηρά αντικείμενα» και συνέχισε στο ίδιο μοτίβο για το δεύτερο βιβλίο της «Σκοτεινός τόπος» (αμφότερα από το Μεταίχμιο, σε μετάφραση της Γωγώς Αρβανίτη). Πώς θα μπορούσε αλλιώς. Η συγγραφέας έδειξε από την αρχή τις δυνατότητές της, την αγάπησε πολύ το κοινό, με αποτέλεσμα να έχει υποκύψει ήδη στα καλέσματα της βιομηχανίας του θεάματος, με το πρώτο της βιβλίο να γίνεται τηλεοπτική σειρά και τα δύο επόμενα να παίρνουν τον δρόμο για τη μεγάλη οθόνη. Το έργο της «Σκοτεινός τόπος» αναμένεται να βγει στο «πανί» με πρωταγωνίστρια τη Σαρλίζ Θερόν.

Η πρόκληση για τους επαγγελματίες του σινεμά είναι εάν θα κατορθώσουν να αποδώσουν την ατμόσφαιρα των βιβλίων της. Οι χαρακτήρες σκιαγραφούνται εξονυχιστικά. Η πλοκή ρέει με συνεχείς ανατροπές. Οχι, τον δολοφόνο δεν θα τον μαντέψεις. Ο αναγνώστης δεν ξέρει τι του επιφυλάσσει η κάθε σελίδα, γίνεται υποχείριο της Τζίλιαν Φλιν. Ιδίως στο τελευταίο της μυθιστόρημα «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε». Η ιστορία μοιάζει απλή. Ομως, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται για τη Φλιν. Ενα ζευγάρι. Ο έρωτάς τους. Ο γάμος τους. Ενα συμβάν θα σημαδέψει ανεξίτηλα την πέμπτη επέτειό τους. Η εξαφάνιση της γυναίκας. Και τότε ξεκινάει το ταξίδι. Στον τρόμο. Για τον άντρα της. Ο αναγνώστης παγιδεύεται μαζί με τον ήρωα. Και ζει την περιπέτειά του, διανύοντας ταυτόχρονα τις αποστάσεις της αγάπης στη δική του ζωή. Η προμετωπίδα του βιβλίου που επιλέγει η συγγραφέας είναι χαρακτηριστική: «Η αγάπη είναι η αιώνια μεταβλητή του κόσμου: ψέμα, μίσος, ακόμη και φόνος, όλα ενυπάρχουν σ’ αυτήν. Είναι το αναπόφευκτο άνθισμα των αντιθέσεών της, ένα υπέροχο ρόδο με μια ανεπαίσθητη μυρωδιά αίματος» (Tony Kushner, The Illusion).

H Φλιν φτιάχνει μια αριστουργηματική αλληγορία για τον έρωτα, την αγάπη και τον γάμο, χωρίς να σε αφήνει ούτε στιγμή να βυθιστείς σ’ αυτήν, προτού φτάσεις στο τέλος του βιβλίου τουλάχιστον. Είσαι απασχολημένος με την πλοκή, δεν μπορείς να σκεφτείς τίποτε άλλο. Θέλεις να μάθεις τη συνέχεια και το τέλος. Και μετά; Μετά μπορεί να στριφογυρνάει στο μυαλό σου για μέρες το τι «βρώμικο» παιχνίδι έπαιξε σε σένα και τους ήρωές της.

Αυτή η αλαβάστρινη στην όψη και χαριτωμένη δημοσιογράφος του «Entertainment weekly», που έχει η υπάρξει η Τζίλιαν Φλιν, μητέρα πια και δεύτερου παιδιού, όπως ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες στον λογαριασμό της στο Facebook, και γυναίκα ενός «αξιολάτρευτου συζύγου» (όπως η ίδια περιγράφει στις ευχαριστίες των βιβλίων της), δημιουργεί μια εξαίσια αντίθεση με τη συγγραφέα που εξερευνά σε βάθος τη νοσηρότητα, τη βία, την ψυχολογική κόλαση που μπορεί να φωλιάσουν μέσα σε έναν άνθρωπο. Ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια μας την αμερικανική οικογένεια και κοινωνία, αποκαλύπτοντας τις δυσλειτουργίες τους, τα προβλήματά τους. Στο μυθιστόρημά της «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε» ήδη η οικονομική κρίση έχει διεισδύσει στην πραγματικότητα των ηρώων. Η ανεργία διαδραματίζει καίριο ρόλο.

Η οπτική της Φλιν είναι καθηλωτική. Στην αφήγησή της κατορθώνει να φορτώσει τον αναγνώστη με ένα βάρος ακόμη: την ενοχή. Για το τι σημαίνει η αγάπη, για το πώς το πιο αγαθό συναίσθημα του κόσμου μπορεί να κρύβει υποστρώματα τρομερής βίας, για το πώς εμείς οι ίδιοι την καταλαβαίνουμε στη ζωή μας.

Η συγγραφέας μοιράζεται μαζί σου τα πιο μύχια μυστικά και σε δοκιμάζει συνεχώς, άμα αντέχεις να τα σηκώσεις στην ψυχή σου. Αμα είσαι τελικά άξιος για την αγάπη.

​​Απόψε στις 19.30 η προβολή της ταινίας «Gone Girl», «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε», θα κλείσει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας, στην αίθουσα ODEON Οπερα 1. Πρόκειται για το ντεμπούτο στο σινεμά της ταλαντούχου Τζίλιαν Φλιν, η οποία είναι η δημιουργός του ομώνυμου βιβλίου και υπογράφει και το σενάριο της ταινίας. Σκηνοθέτης ο Ντέιβιντ Φίντσερ. Πρωταγωνιστούν ο Μπεν Αφλεκ και η Ρόζαμουντ Πάικ.