ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Η μοιραία Μπάρμπαρα Στάνγουικ και το «Βατερλώ» του Ζορζ Σιμενόν

nees-tainies-i-moiraia-mparmpara-stangoyik-kai-to-vaterlo-toy-zorz-simenon-2093544

Η επανέκδοση της «Διπλής ταυτότητας»(****),  («Διπλή αποζημίωση», κατά το πρωτότυπο «Double Indemnity») φέρνει στην κινηματογραφική μας επικαιρότητα ένα από τα πιο φημισμένα φιλμ νουάρ της χρυσής εποχής του είδους. Συναρπαστική ταινία, παρά τα 71 της χρόνια, σε κρατάει καθηλωμένο έως το τελευταίο της καρέ, αν και άγνωστη στο σημερινό κοινό. Τρεις είναι οι βασικοί της πυλώνες: το ομότιτλο βιβλίο του Τζέιμς Μ. Κέιν, το εξαιρετικό σενάριο του Ρέιμοντ Τσάντλερ και η σκηνοθεσία του Μπίλι Γουάιλντερ, που κρατάει συμπαγή τη «Διπλή ταυτότητα» έως τις μέρες μας.

Ο Ουόλτερ Νεφ, γοητευτικός εργένης που εργάζεται σε ασφαλιστική εταιρεία του Λος Αντζελες, επισκέπτεται την έπαυλη ενός πελάτη του και δεν διστάζει να φλερτάρει αδιάκριτα τη σύζυγό του, την ξανθιά Φίλις, η οποία φαίνεται πως έχει βαρεθεί τον γάμο της. Η Φίλις ανταποκρίνεται. Λίγο μετά, το παράνομο ζευγάρι αποφασίζει να βγάλει από τη μέση τον σύζυγο για εισπράξει την ασφάλεια ζωής του. Μετά τον φόνο, ο Ουόλτερ ανακαλύπτει πως έπεσε θύμα της μοιραίας ερωμένης του. Η ταινία είναι ένα μεγάλο φλασμπάκ, στο οποίο ο «νεκρός» Ουόλτερ αφηγείται το πάθημά του.

Το βιβλίο του Κέιν βασίστηκε στην αληθινή ιστορία της Ρουθ Σνάιντερ, η οποία δολοφόνησε τον σύζυγό της με τη βοήθεια του εραστή της, Τζουντ Γκρέι, και κατέληξε στην ηλεκτρική καρέκλα, το 1928.

Το «Μπλε δωμάτιο» (**) έχει σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Ματιέ Αμαλρίκ. Ο Γάλλος ηθοποιός δεν κατάφερε να εκμεταλλευτεί την εξαιρετική πρώτη ύλη που πήρε στα χέρια του: το μυθιστόρημα του Ζορζ Σιμενόν. Ενα «καταραμένο ζευγάρι», ο Ζουλιέν και η Εστέρ, συναντιούνται κάθε Πέμπτη στο δωμάτιο ενός επαρχιακού ξενοδοχείου. Μια μέρα, η Εστέρ, σύζυγος φαρμακοποιού, φαρμακώνει τον άντρας της για να ζήσει ελεύθερα το ερωτικό της πάθος. Ο Ζουλιέν, που λείπει σε διακοπές με τη γυναίκα και το παιδί του, θεωρείται συνεργός στο έγκλημα.

Ο Αμαλρίκ δεν νοιάζεται για την ίντριγκα, αλλά για την ψυχολογία των δύο εραστών. Προσπαθεί να χτίσει μια μοντέρνα ταινία με στυλ και ολίγη νοσταλγία για το γαλλικό αστυνομικό φιλμ του ‘60 (εκεί τοποθετείται χρονικά η ιστορία), δεν καταφέρνει όμως να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα που θα παρέσυρε τον θεατή σε μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Δεν έχει αίσθηση της έλλειψης ούτε της πυκνότητας.

Συμπρωταγωνιστεί η Στεφανί Κλο.

Στο «Ο κύριος Χολμς» του Μπιλ Κόντον παρακολουθούμε έναν γερασμένο Σέρλοκ Χολμς (Ιαν ΜακΚέλεν), αποτραβηγμένο σε μια παραθαλάσσια έπαυλη να προσπαθεί να θυμηθεί λεπτομέρειες από την τελευταία υπόθεσή του.

Στο «Ενα μικρό χάος» του Αλαν Ρίκμαν, μια αρχιτέκτονας (Κέιτ Ουίνσλετ) προσκαλείται στις Βερσαλλίες για να παρουσιάσει στον Λουδοβίκο ΙΔ’ τα σχέδιά της για τους βασιλικούς κήπους.