ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο έρωτας, η κρίση, οι ξένοι κι εμείς, στη νέα ταινία του Χρ. Παπακαλιάτη

o-erotas-i-krisi-oi-xenoi-ki-emeis-sti-nea-tainia-toy-chr-papakaliati-2111672

Η αίθουσα εκδηλώσεων του Galaxy στο Χίλτον ήταν κατάμεστη το πρωί της Δευτέρας. Τηλεοπτικά συνεργεία, αλλά και δημοσιογράφοι από κάθε λογής μέσο συγκεντρωθήκαμε για την παρουσίαση του «Ενας άλλος κόσμος», της νέας ταινίας του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Ο ίδιος έδειχνε χαλαρός και ευδιάθετος, αρκετά σίγουρος ίσως για την επικείμενη επιτυχία του φιλμ, το οποίο κυκλοφορεί λίγο πριν από τα Χριστούγεννα (17 Δεκεμβρίου). Δεν έχει και άδικο: η πρώτη του σκηνοθετική προσπάθεια στον κινηματογράφο με το «Αν» (2010) βρήκε ανταπόκριση στο κοινό, το οποίο είναι μάλλον δεδομένο πως θα τον ακολουθήσει και τώρα.

Το «Ενας άλλος κόσμος» αποτελείται από τρεις σπονδυλωτές ερωτικές ιστορίες, οι οποίες κάπου στην πορεία συγκλίνουν και διαπλέκονται. Η πρώτη από αυτές έχει για πρωταγωνιστές έναν νεαρό Σύρο (Tawfeek Barhom) και μια 18χρονη Ελληνίδα (Νίκη Βακάλη). Στην επόμενη ιστορία ο ίδιος ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης συνάπτει σχέση με μια Σουηδή μπισνεσγούμαν (Αντρεα Οσβαρτ), ενώ στην τελευταία μια Ελληνίδα μεσήλικη νοικοκυρά (Μαρία Καβογιάννη) γοητεύεται από έναν Γερμανό λόγιο (Τζ. Κ. Σίμονς) που συναντά τυχαία. «Ηθελα να πλάσω τρεις ιστορίες που να αφορούν διαφορετικές γενιές Ελλήνων οι οποίοι ερωτεύονται ξένους.

Από την άλλη, υπάρχουν και οι ξένοι που, εκτός από τους ανθρώπους, ερωτεύονται και την ίδια τη χώρα. Η κοινωνική και η οικονομική κρίση λειτουργούν ως φόντο και ταυτόχρονα ως εμπόδιο στον έρωτα των πρωταγωνιστών», μας είπε ο κ. Παπακαλιάτης, ο οποίος κατάφερε να προσελκύσει και διεθνές ενδιαφέρον με τη συμμετοχή του βραβευμένου με Οσκαρ Τζ. Κ. Σίμονς στην ταινία του.

Τόσο εκείνος όσο και η Αντρεα Οσβαρτ έστειλαν τα δικά τους βίντεο-μηνύματα στην εκδήλωση, μιλώντας με πολύ θερμά λόγια για το φιλμ και τον σκηνοθέτη. Αυτό, πάντως, που είχε περισσότερο ενδιαφέρον ήταν οι ερωτήσεις των συναδέλφων που ακολούθησαν: αφού έσπασε η αρχική αμηχανία, είχαμε αληθινό καταιγισμό αποριών, οι οποίες κυμαίνονταν από το κοινωνικο-πολιτικό υπόβαθρο της ταινίας (απάντησε πως αυτό αφορά την Αθήνα και την Ελλάδα που όλοι βλέπουμε γύρω μας σήμερα) μέχρι το αν θεωρεί τον εαυτό του άξιο να είναι ο επόμενος Ελληνας, μετά τον Λάνθιμο, που θα φτάσει μέχρι την τελετή των Οσκαρ.

Εν ολίγοις, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης έχει το πιστό κοινό του· το άρτιο τεχνικά, αλλά μάλλον τηλεοπτικής υφής σεναριακά, «Αν» έκοψε κοντά στα 600.000 εισιτήρια, αριθμό ρεκόρ, φυσικά. Σε μια αγορά όπως η κινηματογραφική, που στη χώρα μας έχει συρρικνωθεί άγρια, είναι σημαντικό οι δημοφιλείς παραγωγές να τραβήξουν, όπως λέμε, το κάρο από τη λάσπη, ώστε έμμεσα να βοηθηθούν και οι υπόλοιποι. Πιθανότατα το «Ενας άλλος κόσμος» δεν θα είναι στις προσεχείς επιλογές της Ακαδημίας, ωστόσο νομίζω πως ο δημιουργός του είναι εξαιρετικά ευτυχής που κατέχει περίοπτη θέση σε εκείνες του κοινού.