ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Οι ψαροντουφεκάδες που ξέχασαν το καρτέρι στον βυθό

Chevalier
Η Γέφυρα των κατασκόπων
99 σπίτια
nees-tainies-oi-psarontoyfekades-poy-xechasan-to-karteri-ston-vytho-2111960

Μια σύντομη κρουαζιέρα με σκοπό το ψαροντούφεκο, χειμωνιάτικα στον Σαρωνικό, καταλήγει σε ψυχολογικό στριπτίζ για τους έξι άντρες που επιβαίνουν στο πολυτελές γιοτ του «Chevalier» (***)  της Αθηνάς Τσαγγάρη.

Στην πρώτη σκηνή τούς παρακολουθούμε από απόσταση να αναδύονται από τον βυθό, με πλήρη «πολεμική» εξάρτυση σαν υποβρύχιοι κομάντο σε περιπέτεια φαντασίας, και να βγαίνουν σε μια ερημική ακτή. Λίγο μετά, τους παρατηρούμε σε πιο κοντινό πλάνο, «αποκλεισμένους» σχεδόν ανεξήγητα πάνω στο γιοτ, πρωταγωνιστές σε μια παράξενη, θα λέγαμε σουρεαλιστική, κωμωδία. Από το «Chevalier» έχει αφαιρεθεί σκόπιμα το κεντρικό του γρανάζι: η δράση. Μοιραία, οι διάλογοι και οι θεατρινισμοί, που επιταχύνουν ή επιβραδύνουν τον ρυθμό της κωμωδίας, είναι αποσπασματικοί. Η Τσαγγάρη συνεχίζει να ελπίζει στην ορμή του «weird wave of greek cinema».

Μια βλάβη των μηχανών αναγκάζει τον καπετάνιο να ρίξει άγκυρα σε έναν κολπίσκο κοντά στη στεριά. Οι ψαροντουφεκάδες μας, σαν τους μυθικούς λωτοφάγους, ξεχνούν το καρτέρι στον βυθό. Και, για να σκοτώσουν (;) την ώρα τους, αρχίζουν να στήνουν παγίδες ο ένας στον άλλον: ένα παιχνίδι ερωταποκρίσεων, το Chevalier, ξεκινάει στον αφρό της θάλασσας, που είναι ολίγον ταραγμένος. Το έπαθλο για τον νικητή είναι το δαχτυλίδι του δεσποτικού άντρα που τους προσκάλεσε στο γιοτ για ψάρεμα.

Αστείες καταστάσεις, σαν ανέκδοτα, διαδέχονται η μία την άλλη. Υπάρχει και μια υπόκωφη ένταση, που όμως δεν προκαλεί εκρήξεις ή σοβαρές ανατροπές.

Η «Γέφυρα των κατασκόπων» (**) κλιμακώνεται από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ σαν ένας ύμνος στα αγαθά της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της οικογένειας, αλλά και της φιλίας. Το δικαστικό δράμα και η κατασκοπική περιπέτεια θα γίνουν συγκοινωνούντα δοχεία σε μια παραβολή γύρω από υπέρτατες αμερικανικές αξίες. Το σενάριο βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Την εποχή που υψωνόταν το Τείχος στο Βερολίνο, ένας δικηγόρος του Μπρούκλιν, εξπέρ στις ασφάλειες, αναλαμβάνει την υπεράσπιση ενός Σοβιετικού κατασκόπου, τον οποίο η κυβέρνηση και η πολιτική αγωγή θέλουν να οδηγήσουν στην ηλεκτρική καρέκλα. Η υπόθεση του ανατέθηκε για να τηρηθούν τα δικαστικά προσχήματα. Αυτός, όμως, αρνείται να αντιμετωπίσει δημοσιοϋπαλληλίστικα τη δικαιοσύνη και το αμερικανικό σύνταγμα. Μετά τη δίκη, την οποία κερδίζει, θα αναλάβει μια απόρρητη αποστολή: να διαπραγματευτεί την ανταλλαγή του πελάτη του με έναν Αμερικανό κατάσκοπο που βρίσκεται στα χέρια του εχθρού. Ανιση ταινία. Το πρώτο μέρος έχει ενδιαφέρον, το δεύτερο παραγίνεται βαρετό. Πρωταγωνιστεί ο Τομ Χανκς.

Τα «99 σπίτια» (*** 1/2) του Ραμίν Μπαχρανί είναι μια ανατομία του αμερικανικού ονείρου με αφορμή τις κατασχέσεις σπιτιών από τις τράπεζες στη Φλόριντα. Πρωταγωνιστούν ο Αντριου Γκάρφιλντ και ο εξαίρετος Μάικλ Σάνον.