ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Χάπι εντ, αλλά χωρίς νοκ άουτ

cinema1--2

Ολες οι εποχές του αμερικανικού κινηματογράφου, όλα τα είδη του, οι ταινίες του, σφραγίστηκαν από ηθοποιούς που ταυτίστηκαν με δημοφιλείς ήρωες. Ο Ρόκι και ο Ράμπο του Σιλβέστερ Σταλόνε, μυθικά πρόσωπα του Χόλιγουντ με τις καταβολές τους στο ανώνυμο πλήθος, δέσποσαν κατά τη δεκαετία 1976-1986. Επίγονοι και οι δύο του καλού Αμερικανού ήρωα, που είχε πλάσει κατ’ εικόνα και ομοίωσή του ο Τζον Γουέιν πριν από πολλά χρόνια, ήρθαν στο προσκήνιο όταν το αμερικανικό σινεμά έκανε στροφή για να αναδιπλωθεί συντηρητικά, αφήνοντας πίσω του τους αντιήρωες της αμφισβήτησης. Μετά το τραύμα του Βιετνάμ, είχε ανάγκη νέους μύθους, οι οποίοι θα δοκίμαζαν τις αντοχές του πατροπαράδοτου αμερικανικού ονείρου και θα επαναβεβαίωναν τις αξίες του.

Φέτος ο Ρόκι ξανάρθε στο προσκήνιο με το «Κριντ: η γέννηση ενός θρύλου», μοναχικός και μελαγχολικός μαζί μ’ έναν κουρασμένο Σταλόνε. Το σημερινό «Ρόκι», που φαντάζει σαν αντικατοπτρισμός του παλιού, έχει πλασάρει τον Ιταλοαμερικανό ηθοποιό στην πεντάδα των υποψηφίων για το Οσκαρ Β΄ ρόλου. Είναι η δεύτερη φορά που ο Σταλόνε διεκδικεί Οσκαρ, ενσαρκώνοντας τον ίδιο ήρωα. Στις πρόσφατες Χρυσές Σφαίρες, πάντως, νίκησε, «παίζοντας» στην ίδια κατηγορία.

Το φαινόμενο Σλάι

Ο Σιλβέστερ Γκαρντέντζιο «Σλάι» Σταλόνε γεννήθηκε το 1946 στη Νέα Υόρκη και μόχθησε πολύ μέχρι να φτάσει στην κορυφή της επιτυχίας. Η περίπτωσή του, όπως και αυτή του Τζον Τραβόλτα, που έχει την ίδια καταγωγή και εμφανίστηκε την ίδια εποχή, είναι ζωντανή διαφήμιση του αμερικανικού ονείρου. (Ο Σλάι έφτασε στ’ άστρα παίζοντας γροθιές στο ρινγκ, ο Τραβόλτα χορεύοντας ντίσκο).

Ο Σταλόνε δεν ήταν ταλέντο στην υποκριτική. Το ήξερε μάλλον, και είχε τη φαεινή ιδέα να πάρει την τύχη του στα χέρια του. Οπως ο ίδιος έχει πει, κάποια στιγμή κατάλαβε πως ο μοναδικός τρόπος για να επιβιώσει στην κινηματογραφική βιομηχανία ήταν να επινοήσει έναν ήρωα στα δικά του μέτρα, «έπρεπε να δημιουργήσω έναν χαρακτήρα που θα μπορούσα να τον ενσαρκώσω εγώ». Μια μέρα, παρακολουθώντας έναν αγώνα του Μοχάμεντ Αλι με τον Τσακ Γουέπνερ, εμπνεύστηκε το alter ego του, τον Ρόκι Μπαλμπόα. Αυτός ήταν ο ήρωάς του! Ο Ρόκι έπρεπε να σταθεί όρθιος στο ριγκ επί 15 γύρους απέναντι στον φανταστικό γίγαντα του μποξ, Απόλο Κριντ, όπως και ο Γουέπνερ απέναντι στον Αλι. Στη συνέχεια, έγραψε ένα σενάριο που έγινε ταινία από τον Τζον Αβιλντσεν το 1976.

Εξι χρόνια μετά τον Ρόκι Μπαλμπόα, ο Σταλόνε ενσάρκωσε τον Τζόνι Ράμπο, «εθνικό ήρωα» μιας Αμερικής που δεν μπορούσε να χωνέψει την ήττα από τους Βιετκόγκ στη μακρινή ασιατική ζούγκλα.
Αξιοσημείωτο είναι πως ο Σλάι δεν μπόρεσε να κάνει ούτε ένα βήμα πέρα από τη σκιά του Ρόκι και του Ράμπο χωρίς να τσακιστεί. Μοναδική εξαίρεση ήταν το ανεξάρτητο «Κόπλαντ», του Τζέιμς Μάνγκολντ, το 1997, στο οποίο παίζει έναν αντιήρωα. Και αυτό, όμως, ξεχάστηκε.

Το φαινόμενο Ρόκι

Στο Χόλιγουντ ο μποξέρ ήταν πάντα ο λαϊκός ήρωας που είχε βγει από το κάδρο της σκληρής ζωής. Ο Τζέικ λα Μότα του «Οργισμένου ειδώλου» αποτελεί ίσως τη μοναδική εξαίρεση: ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Ρόμπερτ ντε Νίρο δημιούργησαν έναν σύγχρονο Οθέλλο που γκρεμίζεται τη στιγμή της μεγάλης του δόξας.

Το 1956, ο Πολ Νιούμαν υποδύθηκε τον υπαρκτό Ρόκι Γκρατσιάνο, στο «Εμείς οι ζωντανοί» του Ρόμπερτ Γουάιζ. Ο Ρόκι, όμως, που έγραψε ιστορία, δεν ήταν ο δικός του, αλλά αυτός του Σταλόνε. Το «Ρόκι» κέρδισε Οσκαρ (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, μοντάζ) και έγινε τεράστια εμπορική επιτυχία. Ενδεικτικό της δυναμικής που απέκτησε ήταν τα τέσσερα σίκουελ που ακολούθησαν.

Το φαινόμενο Ρόκι γιγαντώθηκε ως αντίρροπη δύναμη στο ρεύμα της κριτικής, που εκείνα τα χρόνια παρέσυρε βεβαιότητες στο Χόλιγουντ, μεταφέροντας στις ταινίες το κλίμα της απογοήτευσης που επικρατούσε στη χώρα μετά το Γουότεργκεϊτ και το Βιετνάμ. Ο Ρόκι Μπαλμπόα, ένα σκληρό λαϊκό παιδί, συμβόλισε τη δύναμη της θέλησης, αλλά και την επανεκκίνηση του αμερικανικού ονείρου. Στην ίδια τροχιά βάζει τον γιο του Απόλο Κριντ σήμερα ο βετεράνος Σταλόνε.

Δείτε

«Κριντ: η γέννηση ενός θρύλου» (Creed, 2015)
O Σιλβέστερ Σταλόνε επιστρέφει στην οθόνη για μία ακόμη φορά ως Ρόκι Μπαλμπόα στην ταινία του Ράιαν Κούγκλερ (ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Μια στάση πριν το τέλος»). Ο θρύλος των ρινγκ του Χόλιγουντ προπονεί τον γιο του Απόλλο Κριντ (ο αντίπαλος του Μπαλμπόα στο «Ρόκι» του 1976), τον έγχρωμο Αντονις Τζόνσον που θέλει να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του. Ο Αντονις, ο οποίος έχει περάσει από αναμορφωτήριο κατά την παιδική του ηλικία, δεν γνώρισε ποτέ τον πατέρα του. Παίζουν, επίσης, Μάικλ Μπι Τζόρνταν, Τέσα Τόμσον, Φελίσια Ρασάντ. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

«Ρόκι» (Rocky, 1976)
Η τύχη και ο έρωτας χαμογελούν στον Ρόκι Μπαλμπόα (φωτ.), ασήμαντο πυγμάχο και εισπράκτορα ενός μαφιόζου της Φιλαδέλφειας. Ο πρωταθλητής Απόλο Κριντ τού δίνει την ευκαιρία να ανέβει στο ρινγκ για να τον αντιμετωπίσει. Παράλληλα, ο Ρόκι ερωτεύεται τη συνεσταλμένη αδελφή ενός φίλου του. Παίζουν: Σ. Σταλόνε, Τάλια Σάιρ, Μπαρτ Γιανγκ, Μπέρτζες Μέρεντιθ, Καρλ Γουέδερς. (Σε dvd)