ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Μια μικρογραφία της Ελλάδας σε γερμανική πόλη

25s13kin1

Λέμε όλο και πιο συχνά, δημοσίως ή στις παρέες μας, για το πόσες διαφορές έχουμε με τους βόρειους λαούς, και ειδικά με τους Γερμανούς, που μοιάζει να τους βρίσκουμε συνεχώς μπροστά μας. Και σε μεγάλο βαθμό δεν έχουμε άδικο. Οπως αποδεικνύει, ωστόσο, η ταινία «Δώρο των θεών», προϊόν ελληνικής και γερμανικής συνεργασίας, οι καθημερινοί άνθρωποι έχουν τρόπους επικοινωνίας –κυρίως επειδή αντιμετωπίζουν κοινά προβλήματα– που μπορούν να θέσουν τις διαφορές τους στο περιθώριο.

Το φιλμ του Ολιβερ Χάφνερ, το οποίο βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μονάχου και θα κάνει την ελληνική του πρεμιέρα την προσεχή Δευτέρα στο Ινστιτούτο Γκαίτε, είναι μια έξυπνη κωμωδία ανάλαφρου στιλ, που περιέχει όμως μερικές πολύ οξυδερκείς κοινωνικές παρατηρήσεις. Η 36χρονη Αννα, ηθοποιός του θεάτρου, μένει άνεργη, με αποτέλεσμα να καταλήξει στο τοπικό κέντρο εύρεσης εργασίας – τον γερμανικό ΟΑΕΔ με λίγα λόγια, ο οποίος βέβαια ελάχιστη σχέση έχει με τον γνωστό δικό μας. Στο πλαίσιο του προγράμματος επανένταξής της στην αγορά εργασίας, η Αννα αναλαμβάνει τη διεύθυνση ενός τμήματος υποκριτικής, το οποίο αποτελείται από 8 μακροχρόνια άνεργους. Οι χαρακτήρες είναι όλοι εκεί: ένας ατσούμπαλος νεαρός που άφησε νωρίς το σχολείο, μια εκπαιδευόμενη κομμώτρια, μια μητέρα που μεγαλώνει μόνη τα δύο παιδιά της, μερικοί μεσήλικες σε διαφορετικά στάδια απελπισίας και βέβαια… ο Ελληνας. Ο Ελληνογερμανός ηθοποιός Αδάμ Μπουσδούκος, γνωστός από τις συνεργασίες του με τον Φατίχ Ακίν, υποδύεται τον Δημήτρη, έναν τύπο παρορμητικό, ιδεαλιστή, με στιλ «μάγκα», καλόψυχο όμως και συμπονετικό, από τους ανθρώπους εκείνους που γίνονται ψυχή της παρέας.

Η απόφαση της Αννα να ανεβάσουν όλοι μαζί την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή λειτουργεί, όπως είναι προφανές, ως καταλύτης των εξελίξεων. Μέσα από αυτές και χάρη στην εξαιρετική ερμηνεία της (θεατρικής) Καταρίνα Μαρί Σούμπερτ στον πρώτο ρόλο, το φιλμ πετυχαίνει να σχηματίσει μια εικόνα αρκετά διαφορετική, σε σχέση με τη διαδεδομένη, της γερμανικής κοινωνίας. Η ανεργία, η ανέχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός είναι εξίσου οδυνηρά οπουδήποτε κι αν συμβαίνουν, μοιάζει να επισημαίνει το σενάριο, χρησιμοποιώντας το γερμανικό παράδειγμα και ως μικρογραφία όσων συμβαίνουν στην πατρίδα του Δημήτρη.

Οι τελευταίες σκηνές, οι οποίες μάς μεταφέρουν στην Ελλάδα, γυρίστηκαν εδώ, με τη συνεργασία της Δήμητρας Κουζή και της «Κouzi Productions», η οποία ανέλαβε το ελληνικό κομμάτι της παραγωγής. «Ολοι σχεδόν οι συντελεστές της παραγωγής εδώ ήταν Ελληνες. Δεν πήραμε κάποια χρηματοδοτήσει από το κράτος –ούτε και ζητήσαμε–, ωστόσο είναι σημαντικό που η Εφορεία Αρχαιοτήτων μάς έδωσε άδεια για να γυρίσουμε στο αρχαίο θέατρο του Διονύσου, κάτι το οποίο συμβαίνει σπάνια», μας λέει η ίδια η κ. Κουζή. Η σκηνή, παρότι δεν συμπεριλήφθηκε στο τελικό μοντάζ της ταινίας, θα προβληθεί στην πρεμιέρα της Δευτέρας (8.30 μ.μ.), όπου θα γίνει και η ανάλογη παρουσίαση από την παραγωγό. Το «Δώρο των θεών» θα προβάλλεται από τις αρχές Απριλίου στον Δαναό, συνοδεία παράλληλων εκδηλώσεων.