ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Ρεπόρτερ που κάνουν τη δουλειά τους και όχι σούπερμαν του Καλού

Σαράντα χρόνια μετά το πολιτικό θρίλερ «Ολοι οι άνθρωποι του προέδρου», το «Spotlight: όλα στο φως» (****) ξαναθέτει τα ίδια ζητήματα για τον Τύπο ως θεμελιώδη θεσμό της αστικής δημοκρατίας. Στην παλιά ταινία, που εκτυλισσόταν στα γραφεία της Washington Post, παρουσιάζεται η έρευνα των δημοσιογράφων Καρλ Μπερνστάιν και Μπομπ Γούντγουορντ για το Γουοτεργκέιτ. Στη σημερινή, η ερευνητική ομάδα Spotlight της εφημερίδας Boston Globe αποκαλύπτει ένα σκάνδαλο παιδεραστίας στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας της Βοστώνης.

Η ιστορία, πέρα για πέρα αληθινή, έγινε πρωτοσέλιδο στην Boston Globe στις αρχές του 2002. Το «Spotlight», όμως, δεν επιχειρεί τη μεγέθυνση του σκανδάλου και τη μετατροπή του σε θέαμα, που θα μπορούσε να έχει και σασπένς. Οι δημοσιογράφοι ήρωές του είναι κοινοί θνητοί που κάνουν καλά τη δουλειά τους, και όχι σούπερμαν, σύγχρονοι σταυροφόροι του Καλού.

Ο Τομ Μακάρθι, σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος του φιλμ (συμμετέχει και ο Τζος Σίνγκερ), στρέφει το βλέμμα του στα παρασκήνια της Boston Globe, στο υπόγειο (;), όπου στριμώχνεται η ομάδα του Spotlight, αναζητώντας πειστήρια για τη διαχρονική αξία της ερευνητικής δημοσιογραφίας. Η ταινία του διακατέχεται από τη σημερινή αγωνία κάθε δημοσιογράφου (και κάθε υπεύθυνου πολίτη) για το αν η εφημερίδα θα ξαναγίνει απαραίτητη στον αναγνώστη, όπως ήταν κάποτε. Επαναλαμβάνει δε το αυτονόητο: μιλάει για την ανεξαρτησία του Τύπου, που προτάσσει ως όπλα του το πληκτρολόγιο και τη θεμελιώδη αρχή της ψυχρής αντικειμενικότητας. Σπουδαία ταινία.

Ο «Καυτός ήλιος» (****) είναι η μικρή έκπληξη της εβδομάδας. Σπονδυλωτό φιλμ, εξαιρετικά σκηνoθετημένο από τον Ντάλιμπορ Μάτανιτς. Tρεις ερωτικές ιστορίες διαδραματίζονται σε ισάριθμα καλοκαίρια (1991, 2001, 2011) σε μια παραθαλάσσια περιοχή της Κροατίας. Ο έρωτας και η φιλία, το μίσος και ο πόλεμος κάτω από τον ήλιο των Βαλκανίων.

Στο «Πρακτοράτζα» (x) ο Βρετανός κωμικός Σάσα Μπάρον Κοέν (ο Μπόρατ και ο Μπρούνο) ξεπέρασε κάθε όριο κακογουστιάς και διαστροφικής ανοησίας. Αυτή η φάρσα (πείτε την και παρωδία) Τζέιμς Μποντ προκαλεί μέχρι και στομαχικές διαταραχές. Παίζει και ο Μαρκ Στρονγκ.

Στο «Ξύπνημα της άνοιξης» (*), όπου επικρατεί σεναριακό αλαλούμ, ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης χάνεται σε μια σκοτεινή μεθόριο. Εκεί συναντιούνται η εφηβεία με την ενηλικίωση και νεανική αμφισβήτηση με το έγκλημα. Κρίμα, γιατί η νεαρή πρωταγωνίστριά του, η Δάφνη Πατακιά, λάμπει.

Στο μεταφυσικό θρίλερ «Δάσος» (*), μια Αμερικανίδα αναζητεί την εξαφανισμένη αδελφή της σε ένα στοιχειωμένο δάσος στην Ιαπωνία.