Το χιούμορ αποδομεί τη δυστυχία

Το χιούμορ αποδομεί τη δυστυχία

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Γερμανίδα Μάρεν Αντε είναι η αποκάλυψη της χρονιάς· η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της, το «Toni Erdmann», που αγνοήθηκε στις Κάννες, πιστοποιεί την ωριμότητα μιας δημιουργού μεγάλης κλάσης. Οσοι είδαν τις δύο προηγούμενες στις «Νύχτες Πρεμιέρας», το «Alle Anderen» και το «Der Wald vor lauter Bäumen», θα διαπιστώσουν πόσα σκαλοπάτια έχει ανέβει για να φτάσει εδώ όπου βρίσκεται τώρα. Το «Toni Erdmann» είναι σπουδαία ταινία, αυτοσχεδιαστική και συμπαγής. Είναι αφημένη στα χέρια των ηθοποιών ενώ ταυτόχρονα μελετημένη σκηνοθετικά μέχρι την παραμικρή λεπτομέρειά της· εύκολα το διαπιστώνεις, εάν παρατηρήσεις πώς η Αντε ελέγχει τις σιωπές και τους νεκρούς χρόνους.

Το «Toni Erdmann», από το πρώτο μέχρι το τελευταίο πλάνο του, είναι μια δυναμική ισορροπία ανάμεσα στο «χύμα» και στον απόλυτο έλεγχο: μια διαρκής ανατρεπτική περφόρμανς από έναν πατέρα, που εναλλάσσει τις «μάσκες» του γέλιου και του τρόμου, μέχρι να ξορκίσει το κακό και οδηγήσει την κόρη του στον αληθινό δρόμο της καρδιάς της. Είναι ένα σύγχρονο παραμύθι για την πατρική αγάπη, αλλά και μια κωμωδία που κλιμακώνεται σαν ψυχαναλυτικό δράμα. Μια γκροτέσκ κωμωδία, που σπάζει τον καθρέφτη της για να δει τι κρύβεται πίσω από την ιδιοσυγκρασία του σημερινού Γερμανού. Μια τρυφερή γερμανική κωμωδία, που κορυφώνεται σε μια σκηνή στριπτίζ, πιο ψυχρή και από πάγο.

Ενας κλόουν στα Βαλκάνια

Στην πρώτη σκηνή της ταινίας, ο συνταξιούχος Γουίνφριντ Κονράντι μάς συστήνει το alter ego του, τον φανταστικό Τόνι Ερντμαν. Λίγο μετά, αφού περιηγηθούμε στην καθημερινότητα του ιδιόρρυθμου Γουίνφριντ, θα γνωρίσουμε και την Ινές Κονράντι, νευρωτική κόρη του Γουίνφριντ, η οποία εργάζεται ως σύμβουλος σε μια γερμανική εταιρεία που αναλαμβάνει εργολαβίες μάνατζμεντ.

Η Ινές, που έχει αποξενωθεί από τον πατέρα της, τα τελευταία δύο χρόνια ζει στο Βουκουρέστι δουλεύοντας ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό της ντόπιας εταιρείας πετρελαίων.

Εργάζεται σκληρά, σαν προγραμματισμένο ρομπότ σε ανδροκρατούμενο περιβάλλον, και έχει ξεχάσει τι θα πει ευτυχία. Η μοναδική επιθυμία της είναι να φύγει στη Σαγκάη· λες και μια κατάρα τη διώχνει μακριά.

Ενα Σαββατοκύριακο, ο Γουίνφριντ έρχεται απροειδοποίητα, σαν σίφουνας στο Βουκουρέστι. Το διήμερο κυλάει επεισοδιακά και «επιστρέφει» στη Γερμανία με ανάμεικτα συναισθήματα, ξεχνώντας όμως στο Βουκουρέστι το alter ego του.

Ο Τόνι Ερντμαν, με τη γελοία περούκα του και την ψεύτικη οδοντοστοιχία που τον κάνει να φαντάζει σαν καρικατούρα του Τζέρι Λιούις, αναλαμβάνει δράση. Θέλει να βοηθήσει την Ινές, που φαντάζει χαμένη σε μια χώρα ψεύτικων θαυμάτων, να βρει το αληθινό νόημα της ζωής. Ο κόσμος αλλάζει γρήγορα και βίαια, για να αποκτήσει μια παγκοσμιοποιημένη ομοιομορφία. Ο Τόνι εμφανίζεται σχεδόν σουρεαλιστικά δίπλα στην Ινές, σαν μανιτάρι στα πιο απίθανα και άγονα σημεία, λες και πρόκειται για ένα πλάσμα που το επινοεί η ίδια στο υποσυνείδητό της.

Το βαρομετρο της εβδομαδας

Οι «Αγνωστοι», από τον σκηνοθέτη Τζόσουα Μάρστον, βασίζονται εξ ολοκλήρου στη χημεία των δύο πρωταγωνιστών, της Ρέιτσελ Βάις και του Μάικλ Σάνον. Πρόκειται για χαμηλότονη ταινία, πάνω σε μοτίβα του μελοδράματος, γύρω από τη φαινομενικά τυχαία συνάντηση μιας γυναίκας κι ενός άντρα που είχαν ερωτική σχέση στο παρελθόν.

Ο Τομ και η σύζυγός του ετοιμάζονται για τα γενέθλιά του. Το ζευγάρι περνάει μια μικρή κρίση, που δυναμώνει λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων του συζύγου. Τη βραδιά της γιορτής, ένας στενός συνεργάτης του Τομ θα φέρει μαζί του την καινούργια φίλη, την αντικομφορμίστρια Αλις, η οποία λέει ιστορίες από τη ζωή της σε διάφορα σημεία του πλανήτη, όπου έχει συμμετάσχει σε δράσεις σχετικές με τις οικολογικές της ανησυχίες. Η βραδιά προχωράει και ο Τομ σιγουρεύεται πως πρόκειται για μια άλλη γυναίκα, που έχει σημαδέψει το παρελθόν του. Οι δύο «άγνωστοι» θα βρουν μια δικαιολογία και θα βγουν για λίγο από το σπίτι. Εμφανίζονται επίσης η Κάθι Μπέιτς και ο Ντάνι Γκλόβερ.

Το καστ ξεχωρίζει και στο «Doctor Strange», όπου τους βασικούς ρόλους έχουν αναλάβει ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, η Τίλντα Σουίντον, ο Μαντς Μίκελσεν, ο Τσιούετελ Ετζιοφορ και η Ρέιτσελ Μακ Ανταμς. Επίσης είναι μία από τις λίγες καταιγιστικές περιπέτειες φαντασίας στην οποία το 3D έχει λόγο ύπαρξης: η κατοπτρική διάσταση του σκηνικού είναι εντυπωσιακή (θυμίζει το «Inception»).

Ενα τροχαίο αλλάζει τη ζωή του διάσημου νευροχειρουργού Στίβεν Στρέιντζ. Η ιατρική αδυνατεί να τον επαναφέρει πλήρως στην προηγούμενη κατάστασή του και έτσι αποφασίζει να πάει στο Νεπάλ αναζητώντας το Καμάρ Ταζ, αποκρυφιστικό κέντρο ανάρρωσης. Ο ήρωας και το σενάριο είναι από κόμικς της Marvel.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή