Στον μικρόκοσμο των δικτύων διακίνησης μεταναστών της Τουρκίας

Στον μικρόκοσμο των δικτύων διακίνησης μεταναστών της Τουρκίας

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι διακινητές, που αναλαμβάνουν να φροντίσουν το πέρασμα των μεταναστών και προσφύγων από την Τουρκία προς την Ελλάδα και την (απατηλή) υπόσχεση της Ευρώπης, δεν θεωρούν ότι διαπράττουν κακούργημα, ούτε αντιμετωπίζονται από τον περίγυρό τους ως εγκληματίες. Αποστολή τους είναι να παράσχουν διευκόλυνση σε ανθρώπους που την έχουν ανάγκη και απλά εκτελούν εντολές των επικεφαλής των δικτύων διακίνησης (κατά κανόνα ομοεθνείς των μεταναστών).

Ως μόνιμος κάτοικος της Κωνσταντινούπολης για σχεδόν μία δεκαετία και με καταγωγή από την Πόλη, ο κινηματογραφιστής Χρόνης Πεχλιβανίδης δεν ήταν στα μάτια τους ένας ξενόφερτος, αδιάκριτος παρατηρητής. Η σχέση που χτίστηκε ανάμεσά τους ήταν βασισμένη στην εμπιστοσύνη: τον προσκαλούσαν για τσάι στα σπίτια τους, του μιλούσαν για τη δουλειά τους και, όταν τους το ζητούσε, στέκονταν μπροστά στην κάμερα, ενίοτε απολαμβάνοντας την απρόσμενη διασημότητα (έστω και με τα πρόσωπά τους κρυμμένα). Βασικός στόχος του ντοκιμαντέρ «Borderless: Undercover with the People Smugglers», που μόλις απέσπασε ένα αργυρό μετάλλιο στην κατηγορία «ερευνητικό ρεπορτάζ» των τηλεοπτικών βραβείων των New York Festivals (γνωστά και ως Οσκαρ της τηλεόρασης), ήταν να παρουσιάσει τον μικρόκοσμο των Τούρκων διακινητών όπως είναι, χωρίς προκαταλήψεις. Και δεν είναι τυχαίο πως, όταν η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά από το Al Jazeera, κάποιοι εξ αυτών πήραν για να του δώσουν συγχαρητήρια.

Ο μόνος Ελληνας, το όνομα του οποίου συμπεριλήφθηκε στη φετινή λίστα των σημαντικών διεθνών βραβείων, ο Χρόνης Πεχλιβανίδης ασχολείται με το θέμα της μετανάστευσης από το 2010. Μέχρι τότε, ήταν γνωστός κυρίως χάρη στα ταξιδιωτικά φιλμ του και τη συνεργασία του με τη Μάγια Τσόκλη, ύστερα όμως «ο κόσμος άρχισε να αλλάζει», παραδέχεται μιλώντας στην «Κ». Οι ίδιοι άνθρωποι, τους οποίους είχε καταγράψει «στους τόπους τους και τη γαλήνη της καθημερινότητάς τους» στη Συρία, το Πακιστάν, την Υεμένη και αλλού, ξαφνικά βρίσκονταν στους δρόμους, κατατρεγμένοι και στερημένοι από βεβαιότητες («είναι καλό να θυμόμαστε πως αυτό θα μπορούσε να συμβεί στον καθένα μας», υπογραμμίζει). Ανίκανος να συνεχίσει να γυρίζει εύπεπτα ταξιδιωτικά ντοκιμαντέρ, ο επί χρόνια συνεργάτης του Al Jazeera έστρεψε τον φακό του στους μετανάστες, τα παράτολμα ταξίδια τους και τις συνθήκες της νέας τους ζωής.

Το «Borderless», για το οποίο συνεργάζεται με τη δημοσιογράφο Cagla Menderes και τον σκηνοθέτη Seamus Mirodan, αποτελεί μόνο ένα «κεφάλαιο» αυτής της ενασχόλησής του. Γυρισμένο σε διάστημα δύο ετών, διεισδύει στα ενδότερα των δικτύων διακίνησης στην Τουρκία την περίοδο που πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους σε εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες. Μολονότι η φύση της δουλειάς του είναι τέτοια, που η ουσιαστική επιβράβευση δεν έρχεται υπό τη μορφή διακρίσεων, ο Χρόνης Πεχλιβανίδης αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα των New York Festivals Awards. Αλλωστε, η απόφαση του Al Jazeera να υποβάλει το φιλμ στον διεθνή διαγωνισμό λήφθηκε ως συνέπεια της ένθερμης ανταπόκρισης του κοινού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή