Ζακ Μαγιόλ, πραγματικός υπερήρωας

Ζακ Μαγιόλ, πραγματικός υπερήρωας

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μυθοπλασία στον κινηματογράφο είναι βέβαια συναρπαστική, ωστόσο τίποτα δεν μεταφέρει μια αληθινή ιστορία με μεγαλύτερη ένταση και αυθεντικότητα από ένα καλό ντοκιμαντέρ. Ενα τέτοιο, εξαιρετικό μάλιστα, είναι το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου, το οποίο μας πηγαίνει πίσω στο «Απέραντο γαλάζιο» του Λικ Μπεσόν και τη φιγούρα που το ενέπνευσε: τον θρυλικό δύτη Ζακ Μαγιόλ.

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας και αφηγητής του νέου ντοκιμαντέρ, Ζαν-Μαρκ Μπαρ, μας μίλησε, στο περιθώριο του περασμένου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, για τη σπουδαία αυτή μορφή. «Ηταν ένας αληθινός σούπερ ήρωας. Είχε ένα μεγάλο πάθος που το ακολούθησε· αγαπούσε τη ζωή, τις γυναίκες, τη φύση· ήταν ένας νομάδας που απολάμβανε την ελευθερία να ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και μπορούσε να εμπνεύσει τους ανθρώπους», λέει χαρακτηριστικά ο Μπαρ.

Το φιλμ του Λευτέρη Χαρίτου παρουσιάζει υποδειγματικά τη σχεδόν απίστευτη αλλά και συγκινητική ιστορία του Μαγιόλ, ο οποίος ώθησε στα άκρα τα ανθρώπινα όρια, παραμένοντας ταυτόχρονα αντισυμβατικός και μοναδικός ώς το τέλος. Αναλαμβάνει δε να αποκαταστήσει και μια μεγάλη… αδικία.

Ποιος ήταν

«Εξαιτίας της επιτυχίας του “Απέραντου γαλάζιου”, ήξερα πως η δημοφιλία της ταινίας θα επισκίαζε την αληθινή ταυτότητα του Ζακ Μαγιόλ. Πράγματι ο περισσότερος κόσμος πίστευε πως εκείνος ήμουν εγώ. Δυο μέρες μετά τον θάνατό του, ένας φίλος μου σκηνοθέτης με πήρε τηλέφωνο και μου είπε “δόξα τω Θεώ δεν πέθανες!”. Το να παίρνεις έτσι την ταυτότητα κάποιου σού δημιουργεί κανονική ενοχή. Ο Μπεσόν βέβαια δεν το έκανε επίτηδες, όμως δημιούργησε έναν μύθο και το κοινό αγνοούσε ποιος ήταν ο πραγματικός άνθρωπος. Αυτός πιστεύω είναι και λόγος που ο Λευτέρης (σ.σ. Χαρίτος) επέλεξε να κάνει το ντοκιμαντέρ· διότι είναι σημαντικό να γνωρίσουμε τι έκανε ο Μαγιόλ, πώς το έκανε και τι θυσίασε για να το πετύχει», αναφέρει σχετικά ο Γαλλοαμερικανός ηθοποιός.

Για όσους δεν γνωρίζουν την ιστορία, ο Ζακ Μαγιόλ ήταν ο πρώτος άνθρωπος που κατέβηκε κάτω από τα 100 μέτρα, σε ελεύθερη κατάδυση. Για να φτάσει σε αυτό αλλά και τα υπόλοιπα ρεκόρ του, πειραματίστηκε επί χρόνια, μελέτησε τις φιλοσοφίες του Ζεν και της γιόγκα και κυρίως συνέδεσε το υποβρύχιο ταξίδι με το προσωπικό του, το εσωτερικό.

Ο Ελληνας δημιουργός από την πλευρά του έκανε το καλύτερο δυνατό. Από την Κάρπαθο ώς τις Μπαχάμες και από την Ελμπα της Ιταλίας ώς την Ινδία, η κάμερά του ακολουθεί τα βήματα του Μαγιόλ σε θάλασσες και στεριές, συνομιλώντας και με αρκετούς από τους ανθρώπους που τον γνώρισαν από κοντά. Τα σπάνια πλάνα του υποθαλάσσιου κόσμου εναλλάσσονται με έναν σφιχτοδεμένο αφηγηματικό ιστό, ο οποίος επιχειρεί –και τα καταφέρνει– να ρίξει φως σε αυτή την απίθανη φιγούρα. Ο μύθος του αληθινού Ζακ Μαγιόλ ζωντανεύει και άπαντες αξίζει να τον ανακαλύψουν.

Το βαρόμετρο της εβδομαδας

Στην «Αόρατη κλωστή» ο Πολ Τόμας Αντερσον ξαναβρίσκει τον σπουδαίο Ντάνιελ Ντέι Λιούις, ο οποίος μάλιστα έχει δηλώσει πως αυτή είναι η τελευταία του ταινία. Υποδύεται τον Ρέινολντς Γούντκοκ, έναν θαυμαστό ράφτη στο Λονδίνο του 1950, ο οποίος ερωτεύεται μια νεαρή γυναίκα (Βίκι Κριπς) που θα γίνει και η μούσα του. Ο Βρετανός ηθοποιός είναι όπως πάντα εξαιρετικός –και υποψήφιος για Οσκαρ– σε ένα εσωτερικής έντασης δράμα, που παραμένει ωστόσο ακαδημαϊκό. Ο Αντερσον σκηνοθετεί άρτια και υπογράφει το σενάριο, το οποίο όμως δεν έχει την ευρηματικότητα που χαρακτηρίζει προηγούμενες δουλειές του.

Στον «Ανθρωπο των σπηλαίων», animation τοποθετημένο στις απαρχές του κόσμου, ο Νταγκ μαζί με τον βοηθό του, προσπαθούν να ενώσουν τη φυλή τους ενάντια στον κοινό εχθρό. Αυτός είναι ο Λόρδος Νουθ, ο οποίος θέλει να φέρει με τη βία την Εποχή του Χαλκού, εις βάρος των προϊστορικών ανθρώπων.

Στον «Ανδρα που έριξε τον Λευκό Οίκο» παρακολουθούμε την αληθινή ιστορία του Μαρκ Φελτ, πιο γνωστού ως το «Βαθύ Λαρύγγι», της υπόθεσης Watergate. Ο Λίαμ Νίσον υποδύεται τον υψηλόβαθμο αξιωματούχο του FBI, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρότατα ηθικά αλλά και προσωπικά διλήμματα, έχοντας γνώση του περίφημου σκανδάλου που οδήγησε τελικά στην παραίτηση του Ρίτσαρντ Νίξον. Ο Peter Landesman παρουσιάζει την πασίγνωστη ιστορία, σαν θρίλερ, βιωμένο από την πλευρά του σημαντικότερου, πιθανότατα, πρωταγωνιστή της, ρίχνοντας και μια γενικότερη ματιά στο άδυτο της αμερικανικής διοικητικής μηχανής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή