Γαλλική επαρχία και Λάρα εν δράσει

Γαλλική επαρχία και Λάρα εν δράσει

5' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρόσωπα και ιστορίες

***½

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2017)

Σκηνοθεσία: Ανιές Βαρντά, JR Ερμηνείες: Ανιές Βαρντά, JR, Ζαν-Πολ Μπεζόν

Με έναν πολύ κυριολεκτικό και ταυτόχρονα περιεκτικό τίτλο, η σπουδαία Ανιές Βαρντά περιγράφει τη δημιουργική της συνάντηση με τον φωτογράφο και εικαστικό καλλιτέχνη JR. Μπορεί οι δυο τους να χωρίζονται ηλικιακά από πέντε δεκαετίες, ωστόσο η χημεία και ο αλληλοσεβασμός που δείχνουν στο συγκεκριμένο πρότζεκτ είναι και από τα βασικά συστατικά της επιτυχίας του. Στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ, τους βλέπουμε να ταξιδεύουν μαζί στην επαρχιακή Γαλλία αναζητώντας ακριβώς «πρόσωπα και ιστορίες», οι οποίες θα σχηματίσουν τελικά ένα αρμονικό –κι όχι βέβαια πλήρες– πορτρέτο της ίδιας της χώρας.

Μαζί τους έχουν φυσικά και τα εργαλεία της δουλειάς· συγκεκριμένα, ένα ειδικά διαμορφωμένο φορτηγάκι-φωτογραφικό θάλαμο, το οποίο λειτουργεί σαν περιοδεύων πολιτισμικός πρεσβευτής, ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα μέρη. Κάπως έτσι οι κάτοικοι ενός χωριού γίνονται πόστερ στους δρόμους του, το ίδιο και οι εργαζόμενοι ενός χημικού εργοστασίου, μια όμορφη σερβιτόρα, αλλά και οι σύζυγοι τριών λιμενεργατών. Κάπου εκεί μπαίνει και η κοινωνική παρατήρηση. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε πως είναι κυρίως αυτή η επαρχιακή Γαλλία η οποία τα τελευταία χρόνια γιγάντωσε εκλογικά την Ακροδεξιά. Ενας αγρότης μιλάει για το πώς, με τη βοήθεια των σύγχρονων μηχανημάτων, μπορεί και καλλιεργεί μόνος του περισσότερα από 5.000 στρέμματα. Μια ηλικιωμένη κυρία είναι η τελευταία κάτοικος ενός συγκροτήματος κατοικιών για τους εργάτες ενός ορυχείου που έχει πλέον κλείσει. Οι απλές ιστορίες τους δεν λέγονται φορτισμένα· η όποια ένταση βρίσκεται μόνο στα πελώρια, ασπρόμαυρα πορτρέτα του JR.

Οπως είπαμε, όλα τα παραπάνω είναι τυλιγμένα στη συσκευασία μιας ταινίας δρόμου. Από τον ηλιόλουστο Νότο μέχρι τις ανεμοδαρμένες βορειοδυτικές ακτές, οι δύο καλλιτέχνες συνεργάζονται ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν μια τρυφερή φιλία, η οποία σίγουρα αφήνει τους δικούς της πολύτιμους καρπούς.

Tomb Raider: Lara Croft

**

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Ρορ Ούθαγκ

Ερμηνείες: Αλίσια Βικάντερ, Ντόμινικ Γουέστ, Ντάνιελ Γου

Το δημοφιλές βιντεογκέιμ επανεκκινείται κινηματογραφικά –μετά τις δύο πρώτες ταινίες με την Αντζελίνα Τζολί– συστήνοντάς μας από την αρχή τη θρυλική Λάρα Κροφτ. Αυτή τη φορά τον ρόλο ενσαρκώνει η «οσκαρική» Αλίσια Βικάντερ, η οποία ξεκινά ως νεαρή που περιφέρεται στους δρόμους του Λονδίνου, ώσπου μια αποκάλυψη την οδηγεί στα ίχνη του από χρόνια εξαφανισμένου πατέρα της (Ντόμινικ Γουέστ). Εχοντας ατόφιο μέσα της το περιπετειώδες πνεύμα που χαρακτήριζε κι εκείνον, η Λάρα θα ξεκινήσει για τα ιαπωνικά νησιά, όπου θα έρθει αντιμέτωπη, ανάμεσα στα άλλα, και με μια αρχαία κατάρα. Παρά το πολύ ενδιαφέρον ξεκίνημα, η ταινία ολισθαίνει (γρήγορα) προς την προβλέψιμη και αισθητικά μάλλον ανέμπνευστη δράση.

ΕΜΕΙΣ...

Συνεχίζεται όλες τις Τρίτες του Μαρτίου το κινηματογραφικό ταξίδι, στο Τρένο στο Ρουφ. Ιστορίες της μεγάλης οθόνης, κλασικές και νεότερες, οι οποίες εξελίσσονται πάνω ή γύρω από σιδηροτροχιές, παρουσιάζονται με απλά λόγια και μπόλικο κέφι από τον κινηματογραφικό κριτικό Γιάννη Ζουμπουλάκη, υπό τον τίτλο «Το Τρένο θα Σφυρίξει Τέσσερις Φορές (στο Ρουφ)». Το τρένο ως χώρος αστυνομικού μυστηρίου (βλ. το πρόσφατο «Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές»), αλλά και φορέας πολιτισμού, πολεμικό εργαλείο ή και σημείο αναφοράς («Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές»)· όλες αυτές οι διαφορετικές διαστάσεις αναλύονται σε ένα ψυχαγωγικό ταξίδι μέχρι τα πέρατα της ιστορίας των κινηματογραφικών αμαξοστοιχιών.

…και οι αλλοι

Είναι γνωστό πως η μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία σύντομα ανοίγει και τις πόρτες του (ακριβού) σινεμά. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με τον Νόα Χόλεϊ, δημιουργό των εξαιρετικών «Fargo» και «Legion», ο οποίος ανέλαβε τη σκηνοθεσία του «Pale Blue Dot», ενός δράματος με πρωταγωνίστρια μια διάσημη γυναίκα αστροναύτη, η οποία δυσκολεύεται να προσαρμοστεί πίσω στην «κανονική» ζωή, έπειτα από μακροχρόνια παραμονή στο Διάστημα. Τον κεντρικό ρόλο θα ερμηνεύσει η Νάταλι Πόρτμαν, ενώ δίπλα της, υποδυόμενος έναν ακόμα αστροναύτη, θα βρίσκεται και ο Τζον Χαμ.

Kυκλοφορουν επισης

Τυφλή αγάπη***

Σκηνοθεσία: Ναόμι Καβάσε

Ερμηνείες: Μασατόσι Ναγκάζε, Αγιάμε Μισάκι, Τατσούα Φούτζι

Τρυφερότητα σε σκοτεινό φόντο

Η Ναόμι Καβάσε υπογράφει ένα από τα πιο τρυφερά και συγκινητικά φιλμ που έχουμε δει τελευταία, με θέμα τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης, αλλά και τη δύναμη της προσφοράς προς τον συνάνθρωπο. Πρωταγωνίστρια είναι μια νεαρή συγγραφέας ταινιών για τυφλούς (με προφορική περιγραφή των εικόνων), η οποία θα γνωρίσει έναν καταξιωμένο φωτογράφο, που όμως χάνει σταδιακά την όρασή του. Το φιλμ, που απέσπασε και το Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής των Καννών, μένει πιστό ώς το τέλος στις λεπτές αποχρώσεις, χαρακτηριστικές του καλού ιαπωνικού σινεμά. Μπλέκει δε όμορφα την κινηματογραφική αυτοαναφορά με το ρομαντικό στοιχείο, λειτουργώντας και ως παραβολή για τη δύναμη του κινηματογράφου –και της τέχνης γενικά–, ο οποίος μπορεί να παραγάγει ελπίδα και φως ακόμα και εκεί όπου βασιλεύει το σκοτάδι.

Μετά τον χωρισμό **½

Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Λεγκράν

Ερμηνείες: Ντενίς Μενοσέ, Λεά Ντρουκέρ, Τομάς Γκιοριά

Ερμαιο μεταξύ γονέων

Ο Ξαβιέ Λεγκράν παρουσιάζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, αποσπώντας και το βραβείο σκηνοθεσίας του περασμένου Φεστιβάλ Βενετίας. Η Μίριαμ και ο Αντουάν παίρνουν διαζύγιο, έχοντας από κοινού την επιμέλεια του γιου τους, Ζουλιάν. Σύντομα, ο μικρός θα βρεθεί έρμαιο ανάμεσα στον φόβο της μητέρας και την οργή του πατέρα του. Ο Λεγκράν σκηνοθετεί με τρομερή ένταση σε εξωτερικούς και (κυρίως) εσωτερικούς χώρους, καθιστώντας σχεδόν απτή την τραυματική εμπειρία των πρωταγωνιστών του. Η ταινία του βέβαια δεν λαμβάνει διαστάσεις κοινωνικού πορτρέτου –όπως, για παράδειγμα, συμβαίνει με το «Ενας χωρισμός» του Ασγκάρ Φαραντί–, ωστόσο παραμένει σφιχτοδεμένη και συνεπής έως το τέλος. Στο δε φινάλε λαμβάνει και χαρακτηριστικά αγωνιώδους θρίλερ, θυμίζοντας κάτι και από την κλασική «Λάμψη» του Κιούμπρικ.

Ο θεριστής **½

Σκηνοθεσία: Μαρίν Φρανσέν

Ερμηνείες: Πολίν Μπουρλέ, Ζεραλντίν Παϊλά, Αμπάν Λενουάρ

Ο ταξιδιώτης που ξεσήκωσε το χωριό

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Λουδοβίκος Ναπολέοντας επικρατεί και στη Γαλλία επιβάλλεται αυταρχικό κλίμα. Σε κάποιο ορεινό χωριό, όλοι οι άνδρες συλλαμβάνονται εξαιτίας των δημοκρατικών τους φρονημάτων, με τις γυναίκες να μένουν πια μόνες να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες των καθημερινών εργασιών, αλλά και το κενό του ερωτικού συντρόφου. Πολλούς μήνες μετά, ένας περαστικός ταξιδιώτης θα φτάσει στον τόπο τους, αναστατώνοντας τη γυναικεία κοινωνία. Η αληθινή ιστορία, που βασίζεται στο ημερολόγιο μιας από τις πρωταγωνίστριες, εξελίσσεται σαν δράμα εποχής με αρκετά βουκολικά στοιχεία αλλά και τις ανάλογες συμβάσεις. Η σκηνοθέτις Μαρίν Φρανσέν, πάντως, προσδίδει χρήσιμη ιδιαιτερότητα, με τη γυναικεία ματιά της, καταφέρνοντας έτσι να αποδώσει καλύτερα και το ψυχογράφημα της κεντρικής ηρωίδας της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή