Νέες ταινίες: Η ησυχία των ιστοριών της νύχτας

Νέες ταινίες: Η ησυχία των ιστοριών της νύχτας

5' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα ήσυχο μέρος ***

Σκηνοθεσία: Τζον Κραζίνσκι

Ερμηνείες: Τζον Κραζίνσκι, Εμιλι Μπλαντ, Μίλισεντ Σίμοντς

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Τζον Κραζίνσκι επιχειρεί να κάνει το κλισέ «με κομμένη την ανάσα», που χαρακτηρίζει τις ταινίες τρόμου, πραγματικότητα, εισάγοντάς μας σε έναν απειλητικό, εναλλακτικό κόσμο. Σε αυτόν οι άνθρωποι –οι λιγοστοί που επιβιώνουν δηλαδή– ζουν κυνηγημένοι από τρομερά όντα, τα οποία διαθέτουν υπερ-ανεπτυγμένο ακουστικό αισθητήριο. Πρωταγωνιστές του φιλμ είναι τα μέλη μιας οικογένειας, η οποία αγωνίζεται για καθημερινή επιβίωση, ενώ προσπαθεί να ξεπεράσει και μια τραγική απώλεια.

Το εύρημα της σιωπής είναι το Α και το Ω της ταινίας: τι θα γινόταν αν μια μέρα οι πάντες αναγκάζονταν να σταματήσουν να μιλούν και γενικά να αποφεύγουν τον παραμικρό θόρυβο, γνωρίζοντας πως κάτι τέτοιο προκαλεί τον όλεθρο; Η οικογένεια του Λι (Τζον Κραζίνσκι) και της Εβελιν (Εμιλι Μπλαντ) συνεννοείται στη νοηματική, προσεγγίζοντας έτσι την πραγματικότητα της κωφάλαλης κόρης τους. Η απειλή είναι διαρκής και το γεγονός πως ελάχιστες πληροφορίες παρέχονται σχετικά με το τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο, απλώς επιτείνει την αγωνία. Η ατμόσφαιρα του απόλυτου περιορισμού μέσα στον οποίο ζουν οι ήρωες είναι σχεδόν απτή· το ενδιαφέρον παραμένει σε υψηλά επίπεδα ώς το τέλος –σε αυτό συμβάλλει και η οικονομία στη διάρκεια–, ωστόσο η εξέλιξη της πλοκής είναι κάπως προβλέψιμη, ενώ δεν λείπουν και μερικές (αναπόφευκτες) σεναριακές ευκολίες, ειδικά προς το φινάλε.

Ιστορίες μιας νύχτας ***½

Σκηνοθεσία: Στέφαν Κομαντάρεφ

Ερμηνείες: Βασίλ Βασίλεφ-Ζουέκα, Ιβάν Μπάρνεφ, Ασεν Μπλατέτσκι

Ενας ιδιοκτήτης-οδηγός ταξί πληροφορείται από τον τραπεζίτη του πως η έγκριση του δανείου του απαιτεί… δωροδοκία. Το διεφθαρμένο συμβούλιο που εξετάζει την καταγγελία του θέλει κι αυτό το ίδιο. Απελπισμένος, ο άνθρωπος αποφασίζει να ακολουθήσει τον δρόμο των όπλων. Η τραγική κατάληξη του περιστατικού πυροδοτεί έναν ζωηρό ραδιοφωνικό διάλογο, τον οποίο παρακολουθούμε μέσα από τους δέκτες διάφορων ταξί που περιδιαβαίνουν τη νύχτα της Σόφιας.

Ο Κομαντάρεφ ανατέμνει ευφυώς τη σύγχρονη βουλγαρική κοινωνία μέσα από τις ιστορίες οδηγών και επιβατών. Ενας γιατρός που φεύγει οριστικά για τη Γερμανία. Μια παρέα νεαρών που διασκεδάζει. Ενας απελπισμένος δάσκαλος είναι έτοιμος να πηδήξει από μια γέφυρα. Η διαφθορά και η μαφία κυριαρχούν, σε μια χώρα που μοιάζει στα όρια της αποσύνθεσης κι όμως ταυτόχρονα προσπαθεί να κάνει βήματα, σύμφωνα προς την Ενωμένη Ευρώπη. Το φιλμ, αν και σπονδυλωτό, συμπλέκει τις διαφορετικές του αφηγήσεις προκειμένου να κατασκευάσει έναν συνολικό καμβά, ο οποίος θα φανεί αρκετά οικείος και στον Ελληνα θεατή που θα εντοπίσει πάνω του πολλά από τα γνωρίσματα και της δικής μας κρίσης. Το μοτίβο φέρνει προφανώς στον νου εκείνο του «Μια νύχτα στον κόσμο» του Τζάρμους, ωστόσο ο ρεαλισμός εδώ είναι πολύ πιο ωμός· οι νυχτερινοί ταξιτζήδες, άλλωστε, του Κομαντάρεφ είναι στην πραγματικότητα επιστήμονες, ιερείς, μουσικοί, αρτοποιοί…

Οι δικοί μου άνθρωποι ***

Σκηνοθεσία: Καντεμίρ Μπαλάκοφ

Ερμηνείες: Ντάρια Ζόβναρ, Αρτεμ Τσίπιν, Ολγα Ντραγκούνοβα

Απαγωγή στον Καύκασο

Βρισκόμαστε στο Νάλτσικ, στους πρόποδες του Καυκάσου, κατά την πρώτη μετασοβιετική δεκαετία. Στη νεαρή Ιλάνα, προερχόμενη από εβραϊκή οικογένεια της περιοχής, αρέσει να δουλεύει στο μηχανουργείο του πατέρα της και να περνά χρόνο με τον φίλο της, ο οποίος όμως κατάγεται από τη φυλή των Καμπαρντιανών, ανθρώπων με τα δικά τους ήθη και έθιμα. Οταν ο αδελφός της μαζί με την αρραβωνιαστικιά του θα πέσουν θύματα απαγωγής, εκείνη θα αναγκαστεί να «θυσιαστεί». Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, ο μαθητής του Αλεξάντερ Σοκούροφ, Καντεμίρ Μπαλάκοφ, δημιουργεί ένα σφιχτοδεμένο δράμα γύρω από τις παραδόσεις της πατρίδας του αλλά και την ανθρώπινη ανάγκη που τις ξεπερνά. Η δραματική ένταση αυξομειώνεται σχεδόν ιδανικά, σε μια ιστορία βγαλμένη μέσα από την πείρα δεκαετιών αλλά και τους κώδικες της κλασικής τραγωδίας. Τα διλήμματα τέτοιου είδους άλλωστε σπάνια έχουν πειστικές απαντήσεις.

Game Night ***

Σκηνοθεσία: Τζον Φράνσις Ντέλεϊ, Τζόναθαν Γκόλντσταϊν

Ερμηνείες: Τζέισον Μπέιτμαν, Ρέιτσελ Μακ Ανταμς, Κάιλ Τσάντλερ

Ενα διαφορετικό επιτραπέζιο

Ο Μαξ (Τζέισον Μπέιτμαν) και η Αννι (Ρέιτσελ Μακ Ανταμς) είναι ένα αγαπημένο ζευγάρι που λατρεύει να παίζει επιτραπέζια παιχνίδια με φίλους. Ενα βράδυ, ωστόσο, ο αδελφός του Μαξ (Κάιλ Τσάντλερ) τους προσκαλεί σε ένα διαφορετικό παιχνίδι: περιλαμβάνει μυστήρια, κακοποιούς, απαγωγές, αδίστακτους πράκτορες και πολλά άλλα, θολώνοντας τα όρια κινδύνου και διασκέδασης. Οι δημιουργοί του ξεκαρδιστικού «Αφεντικά για σκότωμα» επανέρχονται με μια περιπετειώδη κωμωδία, η οποία διατηρεί το χιούμορ και τη φρεσκάδα της ώς το τέλος. Με καλοστημένες σεκάνς, οι πρωταγωνιστές μεταφέρονται από το ένα μέρος στο άλλο, σαν να περνούν πραγματικές πίστες παιχνιδιού. Οι ανατροπές και τα παράδοξα είναι στο μενού, χωρίς πάντως να προκαλούν εκπλήξεις. Αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι τα κλασικά αστεία, πολύ πιο επιτυχημένα στην ουσία τους από τα ανέμπνευστα που κατακλύζουν ανάλογες ταινίες.

Barbara ***

Σκηνοθεσία: Ματιέ Αμαλρίκ

Ερμηνείες: Ζαν Μπαλιμπάρ, Ματιέ Αμαλρίκ, Βενσάν Πεϊρανί

Τα δύο πρόσωπα της Μπριζίτ

Η σπουδαία Γαλλίδα τραγουδίστρια του ’60 και ’70 Μπαρμπαρά βιογραφείται από τον σκηνοθέτη, σεναριογράφο και ηθοποιό Ματιέ Αμαλρίκ. Χρησιμοποιώντας την εγκιβωτισμένη αφήγηση, επινοεί μια ηθοποιό, την Μπριζίτ, η οποία στο σήμερα ετοιμάζεται να υποδυθεί την Μπαρμπαρά σε μια ταινία. Ενώ δουλεύει τον ρόλο, αυτός την «καταλαμβάνει», καθώς ταυτίζεται με τα τραγούδια, τις κινήσεις και τα λόγια του χαρακτήρα. Παράλληλα, ο σκηνοθέτης της, τον οποίο ερμηνεύει ο ίδιος ο Αμαλρίκ, σαγηνεύεται από τη γυναίκα –απροσδιόριστο αν πρόκειται για την Μπριζίτ ή την Μπαρμπαρά– και μετατρέπεται επίσης σε έρμαιο. Η Ζαν Μπαλιμπάρ παραδίδει μια σπουδαία, διπλή ερμηνεία, καταφέρνοντας να αλλάζει συνεχώς και πειστικά τα προσωπεία της· μεταφέρει δε τον μαγνητισμό της καλλιτέχνιδος, όχι μόνο σε σχέση με το κοινό αλλά και με τους ανθρώπους γύρω της. Η απόδοσή της συνοδεύτηκε και από το βραβείο Σεζάρ Α΄ γυναικείου ρόλου.

Εμείς…

Ενα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ δίνει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει το Διεθνές Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας σε συνεργασία με το Cinedoc. Σε δύο ειδικές προβολές, στις 18 και 22 Απριλίου (στο Γαλλικό Ινστιτούτο, στις 7.30 μ.μ., και τον κινηματογράφο Ααβόρα, στις 5 μ.μ.), θα προβληθεί το «Golden Dawn Girls» του Νορβηγού σκηνοθέτη Havard Bustnes. Η ταινία επιχειρεί μια εκ των έσω ματιά στον κλειστό πυρήνα των γυναικών της Χρυσής Αυγής, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας για την κατανόηση του φαινομένου της ανόδου των ακροδεξιών οργανώσεων στην Ευρώπη. Τις προβολές θα ακολουθήσουν συζητήσεις με δημοσιογράφους, πολιτικούς και κινηματογραφιστές.

…και οι άλλοι

Με κάτι περισσότερο από ένα μήνα να απομένει για την έναρξη του Φεστιβάλ Καννών (8-19/5), οι διοργανωτές έκαναν γνωστή τη σύνθεση της επιτροπής για το βραβείο «Ενα κάποιο βλέμμα». Την τιμητική διάκριση, που είχε απονεμηθεί και στον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου, θα απονείμει ο σπουδαίος Πορτορικανός ηθοποιός Μπενίσιο ντελ Τόρο. Υπενθυμίζεται πως σε ένα ακόμα ευρωπαϊκό φεστιβάλ με έντονο γυναικείο χαρακτήρα, μετά εκείνο του Βερολίνου, πρόεδρος της Επιτροπής για τον φετινό Χρυσό Φοίνικα είναι η Κέιτ Μπλάνσετ, ενώ για τη Χρυσή Κάμερα η σκηνοθέτις Ούρσουλα Μάγιερ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή