Πάνος Κουάνης: «Η ανάπτυξη έρχεται με συνεργασίες»

Πάνος Κουάνης: «Η ανάπτυξη έρχεται με συνεργασίες»

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το ΕΚΟΜΕ θα κάνει ό,τι μπορεί για να ανοίξει την αγορά. Οπου μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, θα το κάνει. Ενισχύοντας την παραγωγή, το ίδιο γίνεται και στην απασχόληση. Ξεκαθαρίζουμε όμως πως μιλάμε για υγιή επιχειρηματικότητα, όχι διάττοντες αστέρες και “αρπαχτές”».

Αυτή είναι η υπόσχεση του Πάνου Κουάνη, προέδρου του νεοϊδρυθέντος Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), στους Ελληνες κινηματογραφιστές αλλά και τους ξένους παραγωγούς που ενδιαφέρονται να γυρίσουν στη χώρα μας. Αν και ο ίδιος, όπως μας είπε, δεν θέλει να στέλνει

«μηνύματα», ο νέος φορέας του οποίου προΐσταται οφείλει να εκπέμψει καθαρό (και σοβαρό) σήμα πως η οπτικοακουστική παραγωγή στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται πλέον φιλικά.

Τι καινούργιο προσφέρουμε όμως; «Το βασικό μας εργαλείο είναι το σύστημα cash rebate, ένα χρηματοπιστωτικό κίνητρο, το οποίο ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90 με τεράστια επιτυχία στον Καναδά και έκτοτε εφαρμόζεται παγκοσμίως. Στην ουσία, προσκαλεί τον ενδιαφερόμενο παραγωγό να κάνει μέρος ή ολόκληρη τη δουλειά του στη χώρα μας, και εμείς του επιστρέφουμε το 25% των χρημάτων που ξόδεψε», εξηγεί ο κ. Κουάνης. Φυσικά, η υπόθεση έχει κάποια πλαφόν. Το μέγιστο ποσό, για παράδειγμα, που μπορεί κάποιος να λάβει από το ΕΚΟΜΕ είναι 5 εκατ. ευρώ, ενώ σε κάθε περίπτωση το συγκεκριμένο ποσό υπολογίζεται επί του 80% της συνολικής παραγωγής. «Το συνολικό μας μπάτζετ μέχρι το 2022 είναι 75 εκατ. ευρώ. Αν ωστόσο τα δώσουμε όλα νωρίτερα, πράγμα που σημαίνει πως θα έχουν πέσει πάνω από 350 εκατ. ευρώ στην εγχώρια αγορά, τότε θεωρητικά έχουμε έγκριση για ένα ποσό που φτάνει μέχρι τα 450 εκατ. Η φιλοσοφία του συστήματος είναι άλλωστε αυτή της αυτοχρηματοδότησης», λέει σχετικά ο κ. Κουάνης.

Μέχρι πριν από λίγο διάστημα, πάντως, η ειδική πλατφόρμα στο www.ependyseis.gr που δέχεται τις αιτήσεις δεν λειτουργούσε… «Πλέον λειτουργούν όλα κανονικά. Μέσα στις δύο πρώτες εβδομάδες, μάλιστα, έχουμε ήδη δύο κατατεθειμένες αιτήσεις και πολλές άλλες για τις οποίες συζητούμε». Ποιοι είναι λοιπόν οι πρώτοι εκλεκτοί; «Πρόκειται για μια τηλεοπτική γαλλογερμανική συμπαραγωγή, με συνολικό μπάτζετ 8,5 εκατ., από τα οποία το 1,5 εκατ. θα επενδυθεί στην Ελλάδα (σ.σ. επισημαίνει με νόημα πως περίπου τόσα έφερε και το περίφημο “Mama Mia”), και μία ακόμη εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή μυθοπλασίας, ύψους 1 εκατ. ευρώ».

Τι γίνεται όμως με τον Ελληνα παραγωγό, ο οποίος δεν μπορεί απαραίτητα να προκαταβάλει το κόστος ενός πρότζεκτ, υπολογίζοντας στη μετέπειτα ενίσχυση; «Το βασικό είναι να υπάρχει συνεργασία. Εμείς είμαστε σε διαρκή συνεννόηση με τον παραγωγό, τόσο πριν όσο και μετά την υποβολή της αίτησής του. Επιπλέον προσπαθούμε να έρθουμε σε συμφωνία με τις τράπεζες, προκειμένου να καλύπτουν αυτό το χρηματοδοτικό κενό, από τη στιγμή που η παραγωγή έχει την υπουργική έγκριση. Γνωρίζετε βέβαια πως αυτές οι συνεννοήσεις ποτέ δεν είναι εύκολες…».

Εύκολες επίσης δεν είναι συχνά και οι συνεργασίες μεταξύ των ίδιων των υπουργείων –αν και ο κ. Κουάνης επισήμανε πως στη δική του περίπτωση ισχύει το αντίθετο– και βέβαια πάντα μπορούν να υπάρξουν άλλα εμπόδια, όπως το πρόσφατο με το ΚΑΣ και τα γυρίσματα του ΒΒC στο Σούνιο. «Πρέπει να σεβόμαστε και να προστατεύουμε τα μνημεία μας. Από την άλλη, χρειάζεται και ευελιξία. Δεν λέμε να γυρίσουμε σπλάτερ στην Ακρόπολη, με τα ζόμπι να τρέχουν πάνω – κάτω, αλλά μια νορμάλ παραγωγή δεν υπάρχει λόγος να εμποδίζεται. Χρειαζόμαστε σύγχρονη προσέγγιση για να μην απομονωθούμε. Η λογική είναι να ενταχθούμε σε ένα διεθνές σύστημα οπτικοακουστικής παραγωγής, ώστε, όταν ο άλλος γυρίσει την ταινία ή τη σειρά του, να μας έχει στον χάρτη».

«Να ωριμάσουμε»

Οπως προαναφέραμε, το ΕΚΟΜΕ έχει να συνεργαστεί με πολλούς άλλους φορείς και ειδικά με αυτούς του υπουργείου Πολιτισμού, όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ενώ παράλληλα πρέπει να επικοινωνήσει τη δουλειά του στο εξωτερικό. Και αυτά με τους 18 υπαλλήλους που διαθέτει προς το παρόν η συγκεκριμένη ΔΕΚΟ. «Είναι καιρός να ωριμάσουμε και να καταλάβουμε πως η ανάπτυξη έρχεται μέσω της συνεργασίας. Τώρα π.χ. που το Film Commission του ΕΚΚ θα πάει στις Κάννες θα μας έχει μέσα στα φυλλάδιά του. Ταυτόχρονα, είμαστε στη φάση δημιουργίας κοινών προγραμμάτων επικοινωνίας και μάρκετινγκ. Αυτό που προέχει, βέβαια, είναι η ολοκλήρωση της εταιρικής μας ταυτότητας, της ιστοσελίδας και της παρουσίας μας στα social media, κάτι το οποίο θα γίνει μέχρι το τέλος του μήνα».

Υπάρχει κάτι που φοβίζει τον κ. Κουάνη για τη συνέχεια; «Και μόνον η πλοήγηση μέσα στο ελληνικό Δημόσιο για να κάνεις οτιδήποτε είναι από μόνη της μια μικρή περιπέτεια, κάνουμε ωστόσο το καλύτερο δυνατό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή