Το «φαινόμενο Καβαλιέρε» χωρίς ρετούς

Το «φαινόμενο Καβαλιέρε» χωρίς ρετούς

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Loro» ***½

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2018)

Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο

Ερμηνείες: Τόνι Σερβίλο, Ελενα Σ. Ρίτσι, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Κάσια Σμούτνιακ

Το «φαινόμενο Καβαλιέρε» χωρίς ρετούς-1

Σορεντίνο – Σερβίλο – Μπερλουσκόνι. Οι τρεις αυτές λέξεις, όταν μπουν στην ίδια πρόταση, είναι από μόνες τους ικανές να εξάψουν τη φαντασία κάθε κινηματογραφόφιλου. Για τους λιγότερο μυημένους, ο Πάολο Σορεντίνο είναι ο βραβευμένος με Οσκαρ Ιταλός σκηνοθέτης της «Τέλειας ομορφιάς» και του «Il Divo», ενώ ο Τόνι Σερβίλο αποτελεί τον σχεδόν μόνιμο πρωταγωνιστή του. Οταν λοιπόν αυτοί οι δύο συναντιούνται για να παρουσιάσουν μυθοπλαστικά κάποιον σαν τον Καβαλιέρε, το αποτέλεσμα είναι σίγουρα πολυαναμενόμενο. Αυτή την εβδομάδα στη χώρα μας, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, κυκλοφορεί η διάρκειας 2,5 ωρών εκδοχή, η οποία αποτελεί σύμπτυξη των δύο ξεχωριστών ταινιών που προβλήθηκαν αποκλειστικά στην Ιταλία. Κι αυτό είναι ίσως το μοναδικό πρόβλημα.

Το φιλμ του Σορεντίνο επικεντρώνει τη δράση του λίγο πριν από την κατάρρευση της τρίτης κυβέρνησης του Μπερλουσκόνι (2010-11) αλλά και του γάμου με τη δεύτερη σύζυγό του, Βερόνικα Λάριο. Προτού, ωστόσο, μας συστήσει τον ίδιο τον Ιταλό πολιτικό, μας ξεναγεί στον διαβόητο κύκλο των παρατρεχάμενων, των απατεώνων και των τυχοδιωκτών, οι οποίοι περιστρέφονται γύρω του· και κυρίως του Σέρτζιο Μόρα, ενός νεαρού ατζέντη, ο οποίος ονειρεύεται να προσεγγίσει τον Μπερλουσκόνι με το να του εξασφαλίσει διασκέδαση με τα γεμάτα γυναίκες πάρτι που διοργανώνει. Προκειμένου να τραβήξει την προσοχή του, εκείνος και το… χαρέμι του μετακομίζουν σε μια πολυτελή βίλα στη Σαρδηνία, ακριβώς απέναντι από αυτήν του Καβαλιέρε.

«Εκείνος»…

Ο Σορεντίνο κάνει παραπάνω από μισή ώρα μέχρι να εμφανίσει τον πρωταγωνιστή του, στη διάρκεια της οποίας οι πάντες αναφέρονται σε αυτόν ως «lui» (εκείνος), σαν να μην είναι άξιοι να προφέρουν το όνομά του. Αμα τη εμφανίσει του πάντως, ο Σερβίλο-Σίλβιο καταβροχθίζει την οθόνη με τον πληθωρικά ακαταμάχητο χαρακτήρα του. Ο Ιταλός σκηνοθέτης συνεχίζει από εκεί όπου είχε μείνει στην «Τέλεια ομορφιά», συνθέτοντας το σκηνικό μιας ολόκληρης χώρας βουτηγμένης στη διαφθορά, στο ψέμα και στις εφήμερες απολαύσεις. Μόνο που εδώ φτάνει την εικόνα στα άκρα. Τα πολλά κάδρα με δεκάδες πανέμορφες, ημίγυμνες –ή τελείως γυμνές– γυναίκες να συνοδεύουν την αριστοκρατία του πλούτου και της πολιτικής ισχύος σε ξέφρενα πάρτι παραπέμπουν ευθέως σε ρωμαϊκά όργια.

Σε ένα συναρπαστικό, τόσο οπτικά όσο και θεματικά, πρώτο κομμάτι προλαβαίνει κανείς να μείνει έκθαμβος, να γελάσει, να απορήσει και να οργιστεί με όσα περνούν μπροστά από τον φακό, ενισχυμένα από την εκπληκτική φωτογραφία του Λούκα Μπιγκάτσι. Σε μια εξερεύνηση που αγγίζει επικίνδυνα τα όρια του ηδονισμού, ο Σορεντίνο μοιάζει αποφασισμένος να αποδώσει με τον τρόπο του το «φαινόμενο Μπερλουσκόνι», αλλά και τη σάπια κοινωνία που το εξέθρεψε και στη συνέχεια το μιμήθηκε. Απλώς από ένα σημείο και έπειτα, πιθανώς και λόγω όσων αναφέραμε στην αρχή, το φιλμ χάνει τον ρυθμό και τη συνοχή του, μη καταφέρνοντας έτσι να πιάσει τα (αριστουργηματικά) στάνταρ της προηγούμενης δουλειάς του δημιουργού του.

Το βαρόμετρο της εβδομάδας

Στο «Τρίτο έγκλημα» βλέπουμε την αμέσως προηγούμενη ταινία του βραβευμένου με τον φετινό Χρυσό Φοίνικα Ιάπωνα, Χιροκάζου Κόρε-Εντα. Ενας επιτυχημένος δικηγόρος αναλαμβάνει την υπεράσπιση του Μισούμι, ενός κατηγορουμένου για φόνο και κλοπή, ο οποίος ομολογεί την πράξη του και βρίσκεται αντιμέτωπος με τη θανατική καταδίκη. Τα πράγματα, ωστόσο, δεν είναι όπως φαίνονται και η ενδελεχής έρευνα θα τον οδηγήσει σύντομα σε αναπάντεχα συμπεράσματα. Το (φαινομενικά) δικαστικό δράμα αφήνει την αίθουσα στην άκρη, προτιμώντας να εξερευνήσει τα ηθικά διλήμματα και την έννοια της δίκαιης ή άδικης τιμωρίας.

Στο «Ενστικτο της επιβίωσης», o Πάντι Κόνσινταϊν γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ως βετεράνος μποξέρ που δίνει τον τελευταίο αγώνα της καριέρας του. Ο σοβαρότατος τραυματισμός του σε αυτόν θα τον αφήσει ημιπαράλυτο και με απώλεια μνήμης, ξεκινώντας στη συνέχεια τον γολγοθά της αποκατάστασης.

Στις «Δύσκολες ώρες στο Ελ Ροαγιάλ», ο Ντρου Γκοντάρ («Cabin in the Woods») στήνει ένα ταραντινικού τύπου θρίλερ, με μερικούς λαμπερούς πρωταγωνιστές. Σε ένα πολυτελές, αλλά ερειπωμένο πια ξενοδοχείο, ακριβώς στα σύνορα Καλιφόρνιας και Νεβάδας, συναντιέται μια ομάδα ετερόκλητων ενοίκων. Σύντομα τα κρυμμένα μυστικά του ξενοδοχείου, αλλά και καθενός από τους πελάτες, θα έρθουν στην επιφάνεια πυροδοτώντας τον… χαμό. Σαγηνευτικό οπτικά και έξυπνο θεματικά το φιλμ, προδίδεται μόνο από τη μεγάλη του διάρκεια. Με τους Τζεφ Μπρίτζες, Τζον Χαμ, Ντακότα Τζόνσον και Κρις Χέμσγουρθ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή