ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οικογένεια με δεσμούς «φαμίλιας»

oikogeneia-me-desmoys-familias-2287591

«Κλέφτες καταστημάτων» ****
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Εντα
Ερμηνείες: Λίλι Φράνκι, Σακούρα Αντο, Μάγιου Ματσουόκα, Γίο Κάιρι

oikogeneia-me-desmoys-familias0

Υστερα από την πρεμιέρα του στο περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Χρυσός Φοίνικας των φετινών Καννών έρχεται αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες με τη βάσιμη υπόσχεση (τουλάχιστον) να συγκινήσει το κοινό. Ο Ιάπωνας Χιροκάζου Κόρε-Εντα («Πατέρας και γιος») ταξιδεύει στις παρυφές της κοινωνικής καθημερινότητας προκειμένου να αναδείξει τη γνησιότητα του ανθρώπινου δεσμού, ακόμα κι όταν αυτός δημιουργείται κάτω από τις πιο απίθανες συνθήκες.

Οι «Κλέφτες καταστημάτων» είναι στην ουσία μια ετερόκλητη οικογένεια ανθρώπων που, ως επί το πλείστον, δεν μοιράζονται πραγματικούς συγγενικούς δεσμούς αλλά ενώνονται εξαιτίας της ανάγκης για στέγη και τροφή. Γυναίκες, άνδρες και παιδιά εξαρτώνται από επιδόματα, κάνουν δουλειές του ποδαριού αλλά και μικροκλοπές προκειμένου να επιβιώσουν· το βράδυ συγκεντρώνονται και τρώνε όλοι μαζί στο ετοιμόρροπο σπιτάκι της γιαγιάς. Μια τέτοια νύχτα ωστόσο μπαίνει στη ζωή τους ένα μικρό κοριτσάκι, το οποίο θα γίνει και καταλύτης των εξελίξεων.

Ο Κόρε-Εντα δημιουργεί μια ομάδα ανορθόδοξων ηρώων, οι οποίοι προσωποποιούν, τελείως αβίαστα, τα διάφορα επίπεδα της ταινίας: εκεί συγκατοικούν η ιστορία ενηλικίωσης ενός αγοριού, ένας ανέμελος άνδρας που πασχίζει να γίνει πατέρας, το δίδυμο των παράνομων εραστών και φυσικά μπόλικες εύστοχες παρατηρήσεις για το περιθώριο μιας κοινωνίας, η οποία θεωρείται από τις πλέον προηγμένες.

«Μας ένωνε η απάτη»

Με τα λόγια του ίδιου του Ιάπωνα κινηματογραφιστή: «Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο νου ήταν η φράση “Μας ένωνε μόνο η απάτη”. Στην Ιαπωνία, απάτες με συντάξεις και γονείς που βάζουν τα παιδιά τους να κλέβουν καταστήματα είναι πάρα πολύ κατακριτέες. Και βέβαια, αυτοί οι απατεώνες πρέπει να κατακρίνονται, αλλά αναρωτιέμαι γιατί ο κόσμος θυμώνει με τέτοιες μικρές παρανομίες, ενώ υπάρχουν άνθρωποι που διαπράττουν πολύ σοβαρότερα εγκλήματα χωρίς να καταδικάζονται. Ειδικά μετά τους σεισμούς του 2011, ένιωθα άβολα που η κοινή γνώμη μιλούσε συνεχώς για το πόσο σημαντικοί είναι οι οικογενειακοί δεσμοί. Ετσι, ήθελα να εξερευνήσω αυτή την ιδέα απεικονίζοντας μια οικογένεια που συνδέεται μέσω των παρανομιών της».

Ολα αυτά βέβαια έρχονται στην επιφάνεια μέσα από ένα σενάριο-κομψοτέχνημα, όπου το κωμικό και το δραματικό στοιχείο ισορροπούν αξιοθαύμαστα, προσφέροντας επιπλέον σασπένς, απολαυστικές λεπτομέρειες και απροσδόκητες ανατροπές. Ταυτόχρονα καταφέρνει να αποσπάσει αυθεντικές, γεμάτες ευαισθησία ερμηνείες από τους μικρούς και μεγαλύτερους πρωταγωνιστές. Μέσα από τις καθημερινές τους δοκιμασίες, τις χαρές και τις λύπες, δημιουργούν έναν απόλυτα δικό τους δεσμό, ακατανόητο σε όσους σκέφτονται με όρους συμβατικής οικογένειας. Το βασικότερο: στο φινάλε της ταινίας, παρά τις όποιες (λίγες) αδυναμίες μπορεί να βρει κανείς, μένεις με την εντύπωση πως έχεις παρακολουθήσει αληθινό, γνήσια μαγευτικό, κινηματογράφο.

Το βαρόμετρο της εβδομάδας

Στον «Υποψήφιο» παρακολουθούμε το αληθινό χρονικό της πολιτικής ανάδειξης και πτώσης του Αμερικανού γερουσιαστή Γκάρι Χαρτ (Χιου Τζάκμαν), ο οποίος το 1987 έφτασε ένα βήμα από το χρίσμα των Δημοκρατικών για τις επικείμενες προεδρικές εκλογές. Καθώς η προεκλογική καμπάνια προχωράει, ο Χαρτ δείχνει να κερδίζει τις καρδιές ιδιαίτερα των νεότερων σε ηλικία ψηφοφόρων. Ενα σκάνδαλο απιστίας ωστόσο απειλεί να καταστρέψει τα πάντα. Ο δημιουργός των «Juno» και «Up in the air», Τζέισον Ράιτμαν, κατασκευάζει ένα στιβαρό πολιτικό δράμα πάνω στη φρενίτιδα της κεντρικής πολιτικής σκηνής.

Στο «Προσευχήσου πριν πεθάνεις» βλέπουμε την πραγματική ιστορία του Βρετανού Μπίλι Μουρ, ενός εθισμένου στα ναρκωτικά μποξέρ, ο οποίος καταλήγει έγκλειστος σε μια απίστευτα σκληρή φυλακή της Ταϊλάνδης. Εκεί οι αντοχές του θα δοκιμαστούν, με τη διέξοδο να περνάει μέσα από την εκπαίδευση στην πολεμική τέχνη του μουάι τάι.

oikogeneia-me-desmoys-familias2

Στο «Ο κόσμος σου ανήκει», ο Ρομέν Γαβράς επιστρέφει με ένα σύγχρονο γκανγκστερικό δράμα, το οποίο κλείνει έντονα το μάτι και στην κωμωδία. Ο Φρανσουά, ένας νεαρός μικροκακοποιός με σχέση εξάρτησης από τη δυναμική μητέρα του, αναλαμβάνει μια τελευταία «δουλειά» στην Ισπανία, προκειμένου να καταφέρει να συγκεντρώσει τα χρήματα για να μπει στον ίσιο δρόμο. Τα πράγματα θα πάνε στραβά και ο Φρανσουά θα βρεθεί άσχημα μπλεγμένος. Ο Γαβράς χρησιμοποιεί τον έμπειρο στην κωμωδία Καρίμ Λεκλού μαζί με αρκετούς ακόμα χαρακτήρες-καρικατούρες σε μια συχνά θεοπάλαβη περιπέτεια.