Αντλώντας έμπνευση από τη Bενετία και τη Φλωρεντία του 1600

Αντλώντας έμπνευση από τη Bενετία και τη Φλωρεντία του 1600

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την περίοδο της όψιμης Αναγέννησης και του πρώιμου Μπαρόκ, μεταξύ 1560-1660 δηλαδή, έζησαν μερικές εξαιρετικές γυναίκες μουσικοί, που κατάφεραν να ξεπεράσουν τις κοινωνικές συμβάσεις και να αφήσουν έντονο καλλιτεχνικό αποτύπωμα. Συνθέτριες όπως οι Francesca Caccini και η Barbara Strozzi, αλλά και τραγουδίστριες, όπως οι Laura Peverara, Vittoria Archilei και Adriana Basile, ενέπνευσαν τόσο με τη μουσική τους όσο και με τη συναρπαστική ζωή τους τις τέσσερις σύγχρονες μουσικούς που απαρτίζουν το σύνολο Canto Soave (www.cantosoave.weebly.com) για να ερευνήσουν, ερμηνεύσουν και ηχογραφήσουν το γοητευτικό αυτό ρεπερτόριο.

Οι τραγουδίστριες Μάιρα Μηλολιδάκη, Νατάσσα Αγγελοπούλου και Εφη Μηνακούλη μαζί με την Κατερίνα Κτώνα στο τσέμπαλο αναδιφούν το παρελθόν αναδεικνύοντας –πλην της τέχνης– έναν πρώιμο και συνάμα αξιοπρόσεκτο «φεμινισμό». «Διανοείστε ότι στη Βενετία και στη Φλωρεντία των αρχών του 1600 ζούσαν συνθέτριες όπως η Caccini, πιο καλοπληρωμένες και με μεγαλύτερη μουσική παραγωγή από τους άνδρες συναδέλφους τους; Χαρακτηριστική και η περίπτωση της Strozzi, η οποία εξέδωσε οκτώ μουσικές συλλογές όταν αρκετοί άνδρες –του δασκάλου της συμπεριλαμβανομένου– δυσκολεύονταν να εκδώσουν τη δική τους», αναφέρει η κ. Εφη Μηνακούλη, μέτζο σοπράνο με σπουδές μουσικής από τον Μεσαίωνα έως το Μπαρόκ, η οποία πλαισιώνει το σχήμα όχι μόνο με τη φωνή της αλλά παίζοντας αναγεννησιακό λαούτο και θεόρβη (έγχορδο μουσικό όργανο).

Ανατρεπτική, χωρίς αμφιβολία, η επιλογή ενός τόσο μακρινού μουσικού παρελθόντος, προκειμένου να λάμψει η δύναμη της γυναικείας θέλησης, ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα. Σύμφωνα δε με την κ. Μηνακούλη, «κόντρα στο κατεστημένο και με αξιόλογες μουσικές σπουδές, οι γυναίκες αυτές κατάφεραν να διακριθούν ακόμη κι αν η προέλευσή τους ήταν “θολή” – η Strozzi, νόθο παιδί η ίδια, έκανε 4 παιδιά εκτός γάμου από διαφορετικούς πατεράδες και πιθανόν να ήταν “κουρτεζάν”, γυναίκα δηλαδή που πρόσφερε πνευματική και σωματική απόλαυση σε άνδρες». Ιδανική αφετηρία για τον «φεμινιστικό» αυτό αναστοχασμό αποτέλεσε η Musica Segreta που άνθησε στην αυλή του δούκα Alfonso D’Este στη Φεράρα. «Οταν η 15χρονη Margarita Gonzaga από τη Μάντοβα βρέθηκε νιόπαντρη στην αυλή των D’Este, πήρε μαζί της λίγες τραγουδίστριες και όργανα. Κάθε βράδυ, η “μυστική μουσική” τους (musica segreta) κρατούσε συντροφιά όχι μόνο στην ίδια αλλά και στον πρίγκιπα. Δεν επιτρεπόταν όμως να βγει εκτός. Αργότερα, όταν όλο το αρχείο του Luzzascho Luzzaschi από την αυλή των D’Este πέρασε στα χέρια του Claudio Monteverdi, η μουσική έγινε πλέον προσβάσιμη.

Σήμερα, το πολύτιμο υλικό ανήκει στη μουσική βιβλιοθήκη Petrucci κι έχει ψηφιοποιηθεί. Από εκεί αντλήσαμε τη μουσική μας και ως σύνολο Canto Soave δημιουργήσαμε το δικό μας CD, με τίτλο “Vita Segreta, Musica Segreta” με έκτακτη συμμετοχή της Diane Sutherland (FM Records). Την ηχογράφηση ανέλαβε ο Βέλγος μουσικός παραγωγός Bruno Libert και πραγματοποιήθηκε στο στούντιο του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος», θα πει η κ. Μηνακούλη καταλήγοντας: «Σήμερα κάποια πράγματα είναι μεν κεκτημένα για τη γυναίκα, ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει δύσκολο το να δημιουργεί έξω από τις δεδομένες δομές. Να κάνει πράγματα που την εκφράζουν. Εμπνευστήκαμε από τις δημιουργούς του παρελθόντος, επειδή κι εμείς θέλουμε να κάνουμε ακριβώς το ίδιο. Να αποδείξουμε πως, όταν οι γυναίκες θέλουν, τελικά μπορούν».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή