ΜΟΥΣΙΚΗ

Η λάμψη των γυναικών που συνθέτουν

i-lampsi-ton-gynaikon-poy-synthetoyn-2301174

Σε εφηβική ηλικία, η Ρένα Κυριακού (1917-1994) είχε συνθέσει τραγούδια εντυπωσιακής ωριμότητας και γνώσης της αρμονίας. Ηταν μια σπουδαία γυναίκα, πιανίστρια και συνθέτις, με διεθνή αναγνώριση. Πέντε τραγούδια της, όλα με στίχους κορυφαίων ποιητών, από εκείνα τα πρώιμα χρόνια, έπαιξε στο πιάνο η μαθήτριά της, η εκλεκτή παιδαγωγός και μουσικός Εφη Αγραφιώτη, και τραγούδησε με ενσυναίσθηση η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη. Μέθεξη.

Ηταν η πολυαναμενόμενη κατάληξη μιας διόλου συνηθισμένης βραδιάς στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής, που είχαν ετοιμάσει η Εφη Αγραφιώτη και η Μυρσίνη Μαργαρίτη. Ηταν έκπληξη για όλους στο ακροατήριο, αυτή η διαφωτιστική συναυλία με ένα πρόγραμμα που έφθανε στα αυτιά μας με όλες τις αισθήσεις, καθώς υπήρχε σκοπός. Να εκτεθούμε στο ταλέντο γυναικών συνθετριών, που έζησαν, οι πιο πολλές, λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της σοβιετικής κυριαρχίας στην Ανατολική Ευρώπη… Η γεννημένη στο Λένινγκραντ Ζανέττα Μεταλλίδη, η Λετονή Ολγα φον Ραντέτσκι, η Βοημή Εβελιν Φάλτις, η Αλεξάντροβνα Λεβίνα από την Κριμαία, και από τη Ρουμανία η ελληνικής καταγωγής Κλημεντίνη Μπαρμπέρη και η Ρόντικα-Λουτσία Σοούτσο (της οικογενείας Σούτσου)…

Αισθαντική η επαφή με την Ελένη Λάμαρη (1878-1912) ή με τη σύγχρονη Ελενα Φίρσοβα. «Ακόμη και σήμερα, στην αυγή του 2019, η προκατάληψη που θέλει τις γυναίκες ήσσονος κατηγορίας σε ό,τι αφορά τη σύνθεση της μουσικής καλά κρατεί. Δεν είναι ώρα να την περιορίσουμε;» αναρωτιέται η Εφη Αγραφιώτη, που παλεύει για τη διάδοση του ευγενούς (το βιβλίο της «Η μουσική δεν είναι γένους θηλυκού», εκδ. Δρόμων, είναι κλασικό). Στην Εναλλακτική Σκηνή, μοιραστήκαμε μια απόλυτα γνήσια μουσική επικοινωνία, χωρίς στολίδια, μόνο με τη δύναμη της αλήθειας. Και του ταλέντου.