Τρίδυμη γέννα χωρίς ωδίνες

3' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενας νεαρός πρίγκιπας, μία μουσικός και μια μπαλαρίνα συστρέφονται κουλουριασμένοι μέσα στο νερό. Καθώς ο φακός απομακρύνεται από τα πρόσωπά τους γίνεται φανερό ότι αυτά τα τρία έμβρυα –νεαροί καλλιτέχνες που μόλις ανοίγουν τα μάτια τους στον κόσμο– είναι ο καρπός μιας καλλιτεχνικής καρποφορίας. Η Ελληνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), που φέτος γιορτάζει ογδόντα χρόνια από την πρώτη παράσταση το 1940 –γιορτάζει δηλαδή την επέτειο της γέννησής της– επιλέγει τη γέννα ως κεντρικό άξονα της επικοινωνίας της με το κοινό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας κάποια από τα στοιχεία που γνωστοποίησε η έρευνα κοινού που διενήργησε η ΕΛΣ, τότε οι τρεις νεαροί πρωταγωνιστές ταιριάζουν με τη καινούργια και δυναμική ηλικιακή ομάδα των φίλων της: τους θεατές 18-34 ετών που αντιπροσωπεύουν πλέον το 27% του κοινού της, και φέρνουν κοντά τα νιάτα με τους μεγαλύτερους, τους θεατές ηλικίας 55-65 χρόνων, που συνιστούν επίσης το 27% του κοινού της ΕΛΣ.

«Η γέννα είναι μια έννοια που αφορά το παρελθόν, το παρόν και σίγουρα το μέλλον», είπε ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε από τη Νέα Υόρκη ο Ανδρέας Δρακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Οσοι βρεθήκαμε στη γεμάτη αίθουσα παρακολουθήσαμε πρώτοι το διαφημιστικό σποτ της εταιρικής καμπάνιας που δημιούργησε η διαφημιστική εταιρεία Job Athens, το οποίο γυρίστηκε μέσα σε νερό – θάλασσα ή αμνιακό υγρό. Τα τρία πρόσωπα, που αντιπροσωπεύουν την όπερα, τη μουσική και τον χορό, παίρνουν την πρώτη τους ανάσα στη ζωή και κατ’ επέκταση στη σκηνή. Η καμπάνια με το μήνυμα «Γεννιέται στην Εθνική Λυρική Σκηνή» θα αρχίσει να προβάλλεται άμεσα στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στο εξωτερικό.

Τρίδυμη γέννα χωρίς ωδίνες-1

Στιγμιότυπο από την παράσταση «Τα παραμύθια του Χόφμαν» (αριστερά). Η κορυφαία μεσόφωνος Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που θα κάνει ντεμπούτο ως Σαρλότ στον «Βέρθερο» (κάτω δεξιά). Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς στην όπερα «Παλιάτσοι» σε σκηνοθεσία Νταμιάνο Μικελέτο (επάνω δεξιά).

Στόχος είναι να καταστεί το έργο της ΕΛΣ γνωστό στη χώρα, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, μια που όπως δείχνει η έρευνα του κοινού υπάρχει διπλή ανάγκη: αφενός να αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα του οργανισμού και να διευρυνθεί το κοινό του εντός Ελλάδας και αφετέρου να καθιερωθεί πλήρως στον διεθνή πολιτιστικό χάρτη της όπερας. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινούνται επίσης η ανανέωση της καλλιτεχνικής ταυτότητας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας, συστατικών στοιχείων της καινούργιας εποχής στην οποία έχει μπει ο Λυρική έχοντας, όπως ήταν φανερό και στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, την πλήρη στήριξη τόσο της πολιτείας όσο και του ΙΣΝ.

Αλλωστε, αυτός ήταν και ο βασικός λόγος για τον οποίο διοργανώθηκε η χθεσινή εκδήλωση: Απολογισμός των πεπραγμένων του πρώτου έτους μετά την ανακοίνωση της τετραετούς δωρεάς του ΙΣΝ, ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ, για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ. Ο Γιώργος Κουμεντάκης συνόψισε τις μέχρι τώρα ενέργειες ως εξής: «Διεύρυνση του ρεπερτορίου, νέες αναθέσεις, αιχμηρές αναγνώσεις κλασικών έργων, συνεργασίες διεθνούς εμβέλειας, διασύνδεση της λυρικής τέχνης με τις εικαστικές τέχνες». Εχοντας λοιπόν θέσει τις βάσεις για τη νέα εποχή, ανακοίνωσε τις δράσεις και τις συνεργασίες για τις επόμενες σεζόν: στρατηγική συνεργασία με την Οπερά Κομίκ των Παρισίων και περαιτέρω ανάπτυξη της υπάρχουσας στενής σχέσης με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου, συνεργασίες με σπουδαία λυρικά θέατρα, όπως το Λα Μονέ των Βρυξελλών, η Βασιλική Οπερα της Δανίας (Κοπεγχάγη), η Οπερα του Γκαίτεμποργκ, η Οπερα του Ελσίνκι, και κάποια από τα σημαντικότερα φεστιβάλ όπερας του κόσμου, όπως το Φεστιβάλ της Εξ-αν-Προβάνς στη Γαλλία, το Φεστιβάλ Ροσίνι του Πέζαρο στην Ιταλία και το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν στη Γερμανία. Στο κομμάτι του χορού ανακοινώθηκαν συνεργασίες με δύο από τις σημαντικότερες ομάδες χορού διεθνώς, την Ομάδα Χορού Μαρκ Μόρις της Νέας Υόρκης και την Μπατσέβα του Ισραήλ.

Στο πλαίσιο αυτών των συνεργασιών, η ΕΛΣ θα παρουσιάσει δουλειές σπουδαίων σκηνοθετών, όπως, μεταξύ άλλων, ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι στα «Παραμύθια του Χόφμαν», ο Μπομπ Ουίλσον στον «Οθέλλο», ο Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ στον «Αντρέα Σενιέ». Αξίζει να σημειωθεί ότι δύο από τις σημαντικές συμπαραγωγές της ΕΛΣ θα κάνουν πρώτα πρεμιέρα στην Αθήνα και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν στα συνεργαζόμενα λυρικά θέατρα της Ευρώπης.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Γ. Κουμεντάκης ανανέωσε το ραντεβού του με τους δημοσιογράφους και τους συνεργάτες του θεάτρου για το προσεχές δίμηνο, μέσα στο οποίο θα παρουσιαστεί το πλήρες πρόγραμμα για το 2021, επετειακή χρονιά για τα 200 χρόνια από την κήρυξη της Επανάστασης του 1821. Και κατέληξε: «Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, φιλοδοξεί να γίνει ένας διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας και να δημιουργήσει ένα σημαντικό εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν». Ηδη, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, 30.000 ξένοι επισκέπτες βρέθηκαν στην Ελλάδα για να παρακολουθήσουν παραστάσεις της ΕΛΣ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή