Ανθούν οι Ελληνες συνθέτες

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παρουσία του Θεσσαλονικιού πιανίστα και συνθέτη Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη, απόψε, στον «Παρνασσό» υπόσχεται ένα ρεσιτάλ υψηλών προδιαγραφών. Φέρνει μαζί του ένα δικό του έργο, τον «Τρωικό Κύκλο», αποσπάσματα από τον οποίο θα ερμηνεύσει, μαζί με τη «Φαντασία του Οδοιπόρου» του Σούμπερτ και τις «Εικόνες από μια έκθεση» του Μουσόργκσκι. Καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης από το 2010, ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης έρχεται στην Αθήνα στο πλαίσιο της σειράς «Το piano στα forte του», που διοργανώνει και επιμελείται ο πιανίστας Στέφανος Νάσος.

«Τόσο η “Φαντασία του Οδοιπόρου” όσο και οι “Εικόνες” αποτελούν έργα ρεπερτορίου που έχω “πάρει μαζί μου” σε όλο τον κόσμο», λέει ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης για το πρόγραμμα που θα ερμηνεύσει απόψε. «Αγαπώ αυτή τη μουσική που έχει ορίσει την καλλιτεχνική μου ενηλικίωση και έχει οριστεί από αυτήν.

Οσον αφορά τον Σούμπερτ ειδικότερα, πρόσφατα κυκλοφόρησε ο τέταρτος δίσκος μου με την εταιρεία SOMM στο Λονδίνο, ο οποίος περιλαμβάνει τη “Φαντασία” και άλλα δύο αγαπημένα έργα του συνθέτη, τη μικρή σονάτα σε Λα, D664, όπως και την απαράμιλλης ομορφιάς και σημασίας σονάτα σε σι ύφεση D960».

Για τον δικό του «Τρωικό Κύκλο», εμπνευσμένο από την Ιλιάδα, λέει ότι «παρ’ όλο που υπάρχει μια κινηματογραφική πτυχή στο ηχητικό αποτέλεσμα, πρόθεσή μου υπήρξε να “φωτογραφίσω”, όχι να “διηγηθώ”. Τα τρία αποσπάσματα, που θα παρουσιαστούν απόψε, ζωγραφίζουν τα συναισθήματα του Αχιλλέα καθώς θρηνεί τον φίλο του Πάτροκλο, το τελευταίο αντίο της Ανδρομάχης στον αγαπημένο της Εκτορα, τον ήχο της μάχης μέσα από τ’ αυτιά ενός στρατιώτη. Δομικά, τα τρία αυτά έργα έχουν στενούς θεματικούς δεσμούς μεταξύ τους, με βασικά μοτίβα να εμφανίζονται ξανά και ξανά, μεταμορφωμένα σε διαφορετικά “σχήματα” και “χρώματα”. Ο ήχος του ανδρικού θρήνου, του γυναικείου σπαραγμού, οι καμπάνες του θανάτου, τα σοφά πουλιά, η φωτιά χαρακτηρίζουν θεματικά τον “Τρωικό Κύκλο”, φωτίζοντας διαφορετικές πτυχές του ίδιου ανθρώπινου δράματος». Επειτα από πρόσφατη αναθεώρηση, ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης ερμήνευσε τον «Τρωικό Κύκλο» σε περιοδεία στο Κάρνεγκι Χολ, το Μέρκιν Χολ και το Πρίνστον, τον Οκτώβριο 2013, λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές.

Είναι ιδιαίτερα εμφατικός όταν αναφέρεται στη σύγχρονη δημιουργία Ελλήνων συνθετών. Η παραγωγή είναι «όχι μόνο αξιοπρόσεκτη», λέει, «αλλά υπάρχει παραγωγή που θα οδηγήσει την Ελλάδα στον 21ο αιώνα ως ισότιμο σημείο αναφοράς και παράδειγμα ρηξικέλευθης δημιουργικότητας. Πρόσφατα είχα αρκετές ευκαιρίες να ακούσω έργα νέων συνθετών, που μου έκαναν μεγάλη εντύπωση. Παράλληλα υπάρχουν έργα σπουδαίων σύγχρονων Ελλήνων συνθετών που θεωρώ πως ανήκουν στο διεθνές ρεπερτόριο, όπως τα κονσέρτα για πιάνο του Γιώργου Κουμεντάκη».

Η θητεία του στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τον έχει προικίσει με σημαντική εμπειρία, «πολύπλευρη και πολύπλοκη». «Πέρα από τα προβλήματα, τους προβληματισμούς και τις αναμφισβήτητες δυσκολίες, πιστεύω ότι ο ΟΜΜΘ διατηρεί και εξελίσσει τη δυναμική του με αξιοσημείωτη γενναιότητα και τόλμη. Παράλληλα με την επιβίωσή του, ο ΟΜΜΘ δύναται και παλεύει και για την παραγωγή σημαντικού πρωτογενούς έργου, την κατοχύρωση θεσμών, την υποστήριξη Ελλήνων καλλιτεχνών, νεότερων αλλά και καταξιωμένων, καθώς και για τη δημιουργία ιστορικών συνεργασιών – όπως στην περίπτωση της εβδομαδιαίας παραμονής της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στη Θεσσαλονίκη, ως Ensemble in Residence στο ΜΜΘ, αυτές τις ημέρες».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή