Eξοχος Σούμπερτ από τους «Κύκλος»

Eξοχος Σούμπερτ από τους «Κύκλος»

1' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με ένα ακόμα εξαιρετικό πρόγραμμα συνεχίζει το «Σύνολο Κύκλος» την προσφορά του στο αθηναϊκό μουσικό τοπίο. Στις 14 Ιουλίου παρουσίασε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών τον κύκλο τραγουδιών «Το χειμωνιάτικο ταξίδι» του Σούμπερτ στη «συντεθειμένη ερμηνεία» για τενόρο και ορχήστρα του Γερμανού συνθέτη και αρχιμουσικού Χανς Τσέντερ (γενν. 1936). Σολίστ ήταν ο τενόρος Κιθ Στόναμ, ενώ το σύνολο διηύθυνε ο Θεόδωρος Κουρεντζής.

Το μέγα κέρδος ήταν η ακρόαση της εξαιρετικής αυτής εκδοχής του Τσέντερ, που ολοκληρώθηκε το 1993. Δεν αποτελεί μεταγραφή ούτε ενορχήστρωση του γνωστού κύκλου 24 τραγουδιών σε ποίηση του Βίλχελμ Μίλερ, αλλά επιτυχημένη ανάδειξη του συναισθηματικού κόσμου κάθε τραγουδιού, όπως και συνολικά της πένθιμης διάθεσης του συγκεκριμένου κύκλου. Ο Τσέντερ πετυχαίνει τον στόχο του αφενός μέσα από την πρωτότυπη, ευφυή και εύστοχη χρήση διαφορετικών ήχων από όργανα με ιδιαίτερη ταυτότητα, όπως το ακορντεόν, το σαξόφωνο, η άρπα και κάθε είδους κρουστά, αφετέρου μέσα από την επιλεκτική αναφορά σε εμβληματικά σπαράγματα από έργα συνθετών όπως, λόγου χάριν, ο Γκούσταφ Μάλερ, που όπως ο Σούμπερτ αναζήτησαν στη μουσική τους τη σχέση του ανθρώπου με τον θάνατο.

Κρατώντας στην ουσία ανέγγιχτη τη μελωδική γραμμή των τραγουδιών, ο Τσέντερ ζωγράφισε τοπία συναισθημάτων, άγρια, σκοτεινά αλλά και ανείπωτα τρυφερά, όπως το τρομακτικό «Απατηλό φως», το «Θυελλώδες πρωινό» ή ο «Οργανοπαίχτης». Κάθε σύντομη εικόνα έχει τη δική της διακριτή ταυτότητα, που εντάσσεται οργανικά στο σφιχτοδεμένο όλο. Ο Κουρεντζής διασφάλισε τη θεατρικότητα και τη δραματική ένταση της ερμηνείας στο στενό πλαίσιο κινήσεων που επιτρέπει η γραφή του Τσέντερ, από μόνη της πυκνή, με μικρά περιθώρια ερμηνείας. Τα τραγούδια απέδωσε ο Στόναμ σε άριστα γερμανικά, με υπέροχα ρευστή φωνή, μεστή και ωραία στη μεσαία περιοχή, αλλά αδύναμη και μάλλον άτεχνη, όποτε χρειαζόταν να ανέβει ψηλά: η ηλεκτρική ενίσχυση δεν τον βοήθησε. Οι εξαιρετικοί μουσικοί του «Συνόλου Κύκλος» και όσοι συνεργάστηκαν μαζί τους απέδωσαν τη μουσική με όλες της τις αποχρώσεις. Παρακάμπτοντας αμφιβόλου γούστου «ατμοσφαιρικές» αισθητικές επιλογές, όπως γυναίκες που κάθονταν βουβές εκατέρωθεν των μουσικών και το γεγονός ότι οι μουσικοί, αντίθετα από τον μαέστρο, ήταν ξυπόλητοι, κρατάει κανείς την επιτυχημένη ακρόαση ενός σημαντικού έργου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή