ΜΟΥΣΙΚΗ

Διαφορετικές φωνές, διαφορετικοί ακροατές

diaforetikes-fones-diaforetikoi-akroates-2053153

Μπορεί στην εποχή μας το cd να έχει απαξιωθεί, αλλά ένα καλό τραγούδι διατηρεί πάντα τη δύναμη που περιέχει κάθε τι που συντροφεύει και συχνά αναπτερώνει τους ανθρώπους. Πόσο μάλλον όταν ταυτίζεται με αγαπημένες φωνές: Χάρις Αλεξίου, Λένα Πλάτωνος, Ελεωνόρα Ζουγανέλη. Τρεις διαλεχτές καλλιτέχνιδες, που απευθύνονται σε διαφορετικές γενιές και  διαφορετικούς  ακροατές,  επέστρεψαν  μόλις  με καινούριους δίσκους.

Αναμετρήσεις

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Χάρις Αλεξίου συνεργάζεται με νέους καλλιτέχνες. Το έχει δοκιμάσει κι άλλες φορές στο παρελθόν, όπως και στις μουσικές της παραστάσεις. Οι τραγουδοποιοί της νέας γενιάς συμβάλλουν καθοριστικά σε πολλά από τα καινούρια της τραγούδια. Στο άλμπουμ «Τα όνειρα γίνονται πάλι» (Heaven) η Αλεξίου ερμηνεύει έντεκα τραγούδια από τα οποία η ίδια υπογράφει μόνο ένα. Τα υπόλοιπα είναι του ίδιου στιχουργού, του Νίκου Μωραΐτη, ενώ τη μουσική υπογράφουν οι Γιώργος Ρους, Στάθης Δρογώσης, Βασίλης Γαβριηλίδης, Ανδριάνα Μπάμπαλη.

Ο δίσκος μπορεί να μην έχει τραγούδια αποκαλυπτικά, τραγούδια δικά της, όπως το «Μεγάλωσα» από το «Η αγάπη θα σε βρει όπου και να ’σαι», που κυκλοφόρησε το 2009 μιλώντας για μια εποχή γεμάτη νευρώσεις και ανακυκλωμένα αισθήματα. Εχει, όμως, κομμάτια εξομολογητικά, που ερμηνεύει εκφραστικά και αφορούν πολλούς, ιδιαίτερα στην ηλικία της ωριμότητας. Κομμάτια που νοσταλγούν μια ευτυχισμένη παιδική ηλικία, έστω και αν ήταν μέσα στη φτώχεια («Λυόμενο» Στάθης Δρογώσης), ή καταγράφουν ένα συναισθηματικό λογαριασμό, έναν απολογισμό σχέσεων («Ποιος μ’ αγαπάει ακόμα»).

Τα περισσότερα τραγούδια όπως το αισιόδοξο «Ενα φιλί» (Μωραΐτης – Ρους), το «Ζήτω η καρδιά» που θυμίζει τα καλά χρόνια των Νίκου Ξυδάκη – Μανώλη Ρασούλη, το «Καίω εσένα» (Δρογώσης), καταγράφουν αυτή την αναμέτρηση με το παρελθόν. Τα ίχνη του έρωτα, της αγάπης, ζητούν να αναμετρηθούν με το σήμερα. Διαμορφωμένοι μουσικά με ποικίλες επιρροές, οι νέοι τραγουδοποιοί έχουν προσφέρει στην Αλεξίου συνθέσεις, που θα μπορούσε κάλλιστα να έχει ερμηνεύσει η Μάριαν Φέιθφουλ ή η Κρίσι Χάιντ των Pretenders. Δεν λείπουν, όμως, και λαϊκότροπα κομμάτια. Ενα από αυτά, που μοιάζει να προέρχεται από τον άλλον χώρο, της πίστας, τραγούδι που θα ζήλευαν ο Ρέμος ή η Θεοδωρίδου, αποκτά, χάρη στην Αλεξίου, τη λαϊκή αυθεντικότητα που χρειάζεται.

Με 9 ποιήματα

Σε τελείως διαφορετικό κλίμα κινείται η Λένα Πλάτωνος. Μουσικός, πιανίστρια, συνθέτις ηλεκτρονικής και έντεχνης μουσικής, με το «Σαμποτάζ» της το 1981 μπόλιασε το ελληνικό τραγούδι με επιδράσεις πρωτάκουστες. Η δημιουργός λατρεύει την ποίηση και με τον χαρακτηριστικό ήχο της προοιωνίσθηκε την έλευση της ελεκτρόνικα και επηρέασε τους εκφραστές της.

Εννέα ποιήματα του ποιητή Γιώργου Χρονά που δένουν αρμονικά με τους ήχους της Πλάτωνος και τις φωνές του Παντελή Θεοχαρίδη (τι ωραίο ηχόχρωμα) και της Μελίνας Κανά (σε δύο τραγούδια) περιλαμβάνει το άλμπουμ «Ιερός πόνος». Εξαιρετική εκτέλεση το «Μαράθηκα» και «Ο θάνατος του πατέρα μου». Ενα cd από τις εκδόσεις του Χρονά «Οδός Πανός» που επιμένουν σε δύσκολους, χωρίς στήριγμα, καιρούς.

Ζωντανές ηχογραφήσεις

Νεότερη, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη προσεγγίζει με τον δικό της τρόπο τραγούδια που αγαπήσαμε με τη φωνή της Μελίνας Μερκούρη. Ενα άλμπουμ χορταστικό (ΜΙΝΟΣ ΕΜΙ) με δύο cd που περιλαμβάνουν συνθέσεις των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Σταύρου Ξαρχάκου κ.ά. Ζωντανή ηχογράφηση από το Ηρώδειο και την παράσταση «Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς» που σκηνοθέτησε ο Πέτρος Ζούλιας.

Η δυναμική ερμηνεύτρια προσεγγίζει με τον τρόπο της υλικό που δύσκολα κάνει δικό του ένας καλλιτέχνης. Από τις ταλαντούχους σύγχρονες  ερμηνεύτριες,  η  30χρονη  Ελεωνόρα  Ζουγανέλη έκανε τα πρώτα επαγγελματικά της βήματα από τη Μικρή Αρκτο του Παρασκευά Καρασούλου. Εδώ τη βοηθάει το υλικό, κι αυτή με τη σειρά της και με το δικό της ύφος τα περνάει στη νεότερη γενιά ακροατών…