ΜΟΥΣΙΚΗ

Σαν μουσικό παραμύθι…

san-moysiko-paramythi-amp-8230-2106176

«Μια μουσική που σε κάνει να κλαις, να γελάς, να φοβάσαι, να θυμώνεις, να ηρεμείς, να σε πιάνει ταχυπαλμία, αυτό δεν είναι το μεγαλείο της μουσικής του Μότσαρτ; Κι όλα αυτά σε ένα τόσο περίτεχνα απλοϊκό περίβλημα, που αγγίζει τις ψυχές όλων ανεξαρτήτως των ανθρώπων».

Τα λόγια του διακεκριμένου Ελληνα μαέστρου Γιώργου Πέτρου, ο οποίος σε λίγες μέρες θα διευθύνει (εναλλάξ με τον Μιχάλη Οικονόμου) την Ορχήστρα της Λυρικής Σκηνής για τις παραστάσεις του «Μαγικού Αυλού» του Μότσαρτ, μας δίνουν έναν ακόμη λόγο να ανυπομονούμε για την πρεμιέρα στις 23 του μήνα στο Θέατρο Ολύμπια, επίσημη έναρξη της φετινής σεζόν της ΕΛΣ. Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Μότσαρτ, το οποίο λειτουργεί σε πολλά επίπεδα προσφέροντας χαρά στα παιδιά, ενώ την ίδια στιγμή επιτρέπει στους μεγάλους να απολαύσουν την εξαιρετική μουσική και ένα συμβολικό κείμενο με προεκτάσεις.

«Ενα παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, η επιτομή του μοτσάρτειου ιδεώδους», μας λέει για τον «Μαγικό Αυλό» ο Γιώργος Πέτρου. Η παραγωγή, τρίωρη σε διάρκεια, σε σκηνοθεσία του Γάλλου Αρνό Μπερνάρ και με σκηνικά και κοστούμια του Μπρούνο Σβενγκλ (κλασικά και μοντέρνα σε άψογο πάντρεμα), πρωτοπαρουσιάστηκε την καλλιτεχνική περίοδο 2010-11 στη Λυρική Σκηνή και είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία. Αυτό διαβεβαιώνει σε συνομιλία της με την «Κ» η Βασιλική Καραγιάννη, η γνωστή σοπράνο, η οποία θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Βασίλισσας της Νύχτας εναλλάξ με τη Νίνα Κουφοχρήστου. Ενας από τους πιο απαιτητικούς ρόλους στο λυρικό ρεπερτόριο, καθώς χρειάζεται ιδιαίτερες φωνητικές και εκφραστικές δυνατότητες, όπως και δεξιοτεχνία με δραματικές κορυφώσεις.

«Γενικά ο Μότσαρτ σε όλα του τα έργα είναι απαιτητικός συνθέτης», σημειώνει η Βασιλική Καραγιάννη. Και προσθέτει πως «όσο και αν ακούγεται υπερβολικό, δεν μπορούν όλοι οι τραγουδιστές, δεν είναι όλες οι φωνές για να τραγουδήσουν Μότσαρτ. Ενώ φαίνονται οι μελωδικές του γραμμές απλές, ειδικά στον “Μαγικό Αυλό” είναι δύσκολο να αποδοθεί το στυλ και να κρατηθεί η εκφραστική γραμμή. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που σε ακροάσεις αλλά και σε διπλωματικές εξετάσεις ζητούν πάντα Μότσαρτ ως ειδική κατηγορία». Δεκαεννέα χρόνια τραγουδάει τη Βασίλισσα της Νύχτας η Βασιλική Καραγιάννη, το «κακό» πρόσωπο του έργου, που θέλει, χρησιμοποιώντας το ίδιο της το παιδί, την κόρη της την Παμίνα, να πάρει στα χέρια της τον περίφημο Κύκλο του Ηλίου από τον Ζαράστρο.

Οι «δυσκολίες»

Για την επιστροφή του στον Μότσαρτ και τις δυσκολίες όσο και τις χαρές της διεύθυνσης του έργου μίλησε εκτενέστερα ο Γιώργος Πέτρου. Συγκεκριμένα, για τη δυσκολία «πώς ένας ερμηνευτής μπορεί να περάσει μέσα από μια εκτέλεση ενός μοτσάρτειου έργου (και στην περίπτωσή μας, της τελευταίας όπερας/singspiel του συνθέτη) όλα αυτά τα αντικρουόμενα, αντιθετικά, ετερόκλητα στοιχεία που συνθέτουν την περίπλοκη μουσική δραματουργία του Μότσαρτ. Από τη φαινομενική αφέλεια της μουσικής του χαριτωμένου Παπαγκένο, στην ερωτική μελαγχολία ενός κοριτσιού που γίνεται γυναίκα (θεϊκό “Ah, ich fühl’s”), στη μυσταγωγική μουσική του δασκάλου Ζαράστρο, με τα εξωτικά ηχοχρώματα από τρομπόνια και basset horns. Ολα αυτά αναμειγνύονται και καταλήγουν σε ένα σύνολο τόσο αρμονικό, όσο και προκλητικό».

​​Οι παραστάσεις θα δοθούν στις 23, 24, 25, 30, 31/10 και 1, 4, 8 Νοεμβρίου. Ωρα έναρξης 8 μ.μ. Ακαδημίας 59, τηλ. 210-37.11.200.