Ενας μουσικός «διαλογισμός» 45 λεπτών

Ενας μουσικός «διαλογισμός» 45 λεπτών

4' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη δεκαετία του ’90 άλλαξε, μαζί με τους συνοδοιπόρους του στους Στέρεο Νόβα, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμασταν και αντιμετωπίζαμε την ηλεκτρονική μουσική. Σήμερα ο Μιχάλης Δέλτα είναι είναι ένας ανεξάρτητος καλλιτέχνης με πολλές προσωπικές κυκλοφορίες, συνεργασίες με το εξωτερικό και ώριμο ήχο που κινείται ανάμεσα στην «ηρεμία» του ambient και τα πιο ανήσυχα techno και house. Αυτό πάνω-κάτω είναι και το κλίμα της νέας του δισκογραφικής δουλειάς που κυκλοφορεί σε CD, βινύλιο και ηλεκτρονικά από την Inner Ear Records.

Το «Life Ιs Now» είναι ένα άλμπουμ που έχει τη μορφή σάουντρακ. Μέσα του τα ηλεκτρονικά κύματα συναντούν τις μελωδίες του πιάνου και τους ήχους της πόλης (τις ανακοινώσεις του μετρό για παράδειγμα) δημιουργώντας διάθεση για… βόλτες. «Είναι αλήθεια πως ο δίσκος έχει μια σάουντρακ διάσταση. Θα έπαιζε ευχάριστα νομίζω σε μια μεταμεσονύχτια βόλτα μέχρι και το ξημέρωμα της επομένης, στην περιοχή γύρω από την πλατεία Ομονοίας μέχρι και την Ακρόπολη», μας λέει ο ίδιος ο Μιχάλης Δέλτα, κι επειδή το σάουντρακ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την κινηματογραφική αισθητική, συμπληρώνει: «Η κινηματογραφική προσέγγιση είναι κομμάτι της αισθητικής μου αντίληψης. Μεγάλωσα με την αίσθηση του να ακούω μουσική στα αυτιά και να κάνω απογευματινές και βραδινές βόλτες. Οταν ήμουν παιδί στις εργοστασιακές ζώνες στο Περιστέρι κι αργότερα ενήλικος οδηγώντας τη μηχανή κι ακούγοντας Domenico Scarlatti και Cocteau Twins. Η μουσική υπάρχει ως καμβάς στη ζωή μου, όπου επάνω του κάθε φορά δημιουργείται και μια χρωματική εμπειρία».

Γιατί όμως επέλεξε την καθαρά ορχηστρική φόρμα; «Το “Life Is Now” το βιώνω σαν έναν διαλογισμό 45 λεπτών που σε κάθε ακρόαση οι συντονισμοί ενώ φαίνεται να διαφέρουν, στην ουσία συγκλίνουν προς τη συγκέντρωσή μου στο εδώ και τώρα. Αυτόματα, με μια τέτοια προσέγγιση, βρίσκομαι στο πεδίο μιας πρόθεσης για εσωτερική γαλήνη, δίχως την παρέμβαση συγκεκριμένων στίχων, που θα δημιουργήσουν ενδεχομένως σκέψεις και κατά συνέπεια συγκεκριμένα συναισθήματα. Δεν ένιωσα απαραίτητο να γραφτεί έστω και ένα τραγούδι, ούτε σαφώς το σκέφτηκα εμπορικά. Αυτό είναι και η δύναμη του συγκεκριμένου έργου. Το ότι η εσωτερική φωνή του ακροατή αν θέλει μπορεί να πάρει μέρος στη μουσική εμπειρία χωρίς να επηρεαστεί από κάποιο άλλο πρόσωπο – φωνή».

Ο τίτλος «Life Ιs Now» έχει από μόνος του ενδιαφέρον. Στην τωρινή ταραγμένη εποχή -αλλά και σε κάθε εποχή- η δυνατότητα ενός έργου να αφουγκράζεται το τώρα και να εμπνέεται από αυτό είναι ζητούμενο, όπως παραδέχεται και ο Μιχάλης Δέλτα· εκείνος ωστόσο έχει και τους δικούς του προσωπικούς λόγους: «Το “Life Is Now” είναι μια υπενθύμιση επαναπροσδιορισμού του εαυτού μου.

»Εχω την επίγνωση πως, χωρίς την πνευματικότητα μέσα στη ζωή μου, θα μοιάζω με ποταμό που σταματάει σε φράγμα. Κι εμένα η ορμή της ψυχής μου είναι καταρρακτώδης. Από την ορμή λοιπόν στην εσωτερική αταραξία, όταν δηλαδή συνδέομαι και δρω στο παρόν, όταν δεν με παρασύρουν ή δεν με απειλούν καταστάσεις από κάτι που συνέβη. Βέβαια κάτι τέτοιο απαιτεί φοβερή εξάσκηση και ψυχική δύναμη για την προσωπική υπαρξιακή αλλαγή. Αλίμονο στο έργο που δεν αφουγκράζεται το τώρα, κάτι τέτοιο θα το χαρακτήριζα εγωιστικό. Ακόμα κι αν ο δημιουργός μέσα από ένα έργο πραγματεύεται κάποιο πρόσφατο παρελθόν, οφείλει να συγχρονίζεται σε ό,τι συμβαίνει σήμερα και στην καλύτερη -αλλά σπάνια- περίπτωση, να λειτουργεί ως “προφήτης” και διορατικός για την εποχή του. Πάρτε σαν παράδειγμα τον Λεονάρντο ντα Βίντσι και τον Νίκολα Τέσλα».

Η μουσική που υπηρετεί ο Μιχάλης Δέλτα, η ηλεκτρονική, είναι αυτή που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Ο ίδιος πιστεύει πως αυτό οφείλεται στο ότι το συγκεκριμένο είδος εκφράζει απόλυτα τον σύγχρονο άνθρωπο, όμως προχωράει για να προσδιορίσει και τις καθαρά μουσικές αρετές της. «Η ηλεκτρονική, ως μια μουσική που μπορεί να επηρεαστεί άφοβα από όλες τις άλλες και να εμπλουτιστεί από αυτές, εξελίσσει την ίδια τη φύση της τέχνης της μουσικής, αποτρέποντας έτσι τη στασιμότητα και τις ακαδημαϊκές πεποιθήσεις. Με άλλα λόγια, η ηλεκτρονική μπορεί να οδηγήσει σε μια ολιστική διάσταση της μουσικής. Οι ακροατές που είναι ανοιχτοί στα ακούσματά τους κατανοούν αυτές τις λεπτομέρειες και εκφράζονται ενδεχομένως περισσότερο μέσω αυτής της μουσικής.

Επιπλέον, είναι σημαντικές οι επιρροές και οι αναφορές από τον χώρο της κλασικής, jazz, soul, ethnic, οι οποίες δένουν αρμονικά σε μουσικά έργα της ηλεκτρονικής σκηνής. Στη δική μου περίπτωση, πάρτε αν θέλετε ως παράδειγμα τον δίσκο που έφτιαξα μαζί με την Τάνια Τσανακλίδου».

Μιλώντας, τέλος, για την πρόσφατη αναβίωση του βινυλίου και με δεδομένο πως ο ίδιος εντάσσεται σε ένα μουσικό είδος που επί της ουσίας δεν έπαψε ποτέ να τιμά τις 33 στροφές, ρωτάμε τον Μιχάλη Δέλτα και για αυτή την εξέλιξη: «Είμαι χαρούμενος που το βινύλιο μπαίνει στα σπίτια των ανθρώπων. Ο αναλογικός ήχος φέρει την ποιότητα των συχνοτήτων με τις οποίες εκπαιδεύτηκα ως μουσικός αλλά και ως άνθρωπος. Δεν σταμάτησα ποτέ να ακούω μουσική σε βινύλιο, αγοράζω δίσκους όλα αυτά τα χρόνια της ψηφιακής εποχής. Ο λόγος που κάνει περισσότερο ξεχωριστό το βινύλιο είναι ότι μπορούμε να ακούσουμε με παρέα έναν δίσκο, να σχολιάσουμε και να στοχαστούμε, βιώνοντας τη συνεύρεση και τη δυναμική που έχει αυτή η εμπειρία. Θεωρώ απαραίτητη τη σταθεροποίηση αυτής της ευχάριστης τροπής και αναγνωρίζω το βινύλιο ως το αξιότερο μέσο ακρόασης και επικοινωνίας στον κόσμο της μουσικής».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή