ΜΟΥΣΙΚΗ

Η παράδοση των μπλουζ συναντά τον σύγχρονο ηλεκτρισμό

Η παράδοση των μπλουζ συναντά τον σύγχρονο ηλεκτρισμό

Οταν μιλάμε για αμερικανικά «μαύρα» μπλουζ, δύο μουσικές κοιτίδες έρχονται κατά κανόνα στο μυαλό: το Δέλτα του Μισισιπή και η πόλη του Σικάγου. Και αν η πρώτη είναι ο τόπος όπου αυτή η υπέροχη μουσική παράδοση γεννήθηκε, η δεύτερη είναι εκείνη που εξερεύνησε, ίσως σε μεγαλύτερο βάθος από οποιαδήποτε άλλη, τις δυνατότητές της στη σύγχρονη εποχή. Αυτή την εβδομάδα (19-22/1) το Half Νote φιλοξενεί τον Φιλ Γκέιτς, έναν εξαιρετικό εκπρόσωπο των μπλουζ του Σικάγου, ο οποίος λίγες ημέρες πριν από τις εμφανίσεις του μας μιλάει για τη μουσική παράδοση που υπηρετεί καθώς και το προσωπικό δημιουργικό του σύμπαν.

«Θυμάμαι μικρός στο Σικάγο ζούσαμε στη νότια πλευρά και η μουσική ήταν παντού. Στο σπίτι ακούγονταν πολλά είδη μουσικής, τα οποία με επηρέασαν και σίγουρα ανάμεσά τους ήταν καλλιτέχνες όπως ο Μπάντι Γκάι, ο Τζ. Μπ. Χούτο, ο Μάντι Γουότερς και ο Τζίμι Χέντριξ», λέει ο Γκέιτς, ο οποίος ξεκίνησε από το βιολί και το κλαρινέτο για να καταλήξει στην ηλεκτρική και τη slide κιθάρα, όπου και «εθίστηκε». Το ρήμα δεν είναι τυχαίο. Το πιο επιτυχημένο άλμπουμ του έχει τίτλο «Addicted to the Blues» και ο ίδιος τον επιβεβαιώνει απόλυτα: «Ο τίτλος και το ομώνυμο τραγούδι αναφέρονται στη μεγάλη αγάπη μου για τα μπλουζ. Πιστεύω πως η δύναμή τους είναι το γεγονός πως οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να καταλάβουν περί τίνος πρόκειται. Καθολικά θέματα: συναίσθημα, ανθρώπινες σχέσεις, δουλειά, τα πάνω και τα κάτω της ανθρώπινης ύπαρξης, δοσμένα με τρόπο διαχρονικό. Η μουσική φόρμα τους είναι απλούστατη. Και όμως ο Μπάντι Γκάι είναι υπέροχος κάθε φορά που θα τον ακούσεις στη σκηνή».

Εχουν θέση τα παραδοσιακά (και τα σύγχρονα) ηλεκτρικά μπλουζ στις προτιμήσεις των νεότερων ανθρώπων, τις οποίες μοιάζει να μονοπωλούν η ηλεκτρονική μουσική και το χιπ-χοπ; «Ελπίζω πως έχουν. Το ερώτημά μου είναι πόσο συχνά οι μπλουζ συναυλίες προωθούνται στο νεότερο κοινό. Ποιο είναι το ποσοστό των ανθρώπων κάτω των 25 σε ένα τέτοιο σόου; Το έχω συζητήσει με πολλούς επικεφαλής της βιομηχανίας αυτό το ζήτημα και είναι φανερό πως μόνο η (σημερινή) νεολαία μπορεί να κρατήσει ζωντανά τα μπλουζ σε 10 ή 20 χρόνια. Και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε ανοιχτοί στην εξέλιξη. Κάποιος θα πει πως ό,τι δεν ακούγεται σαν μπλουζ των ’50s δεν είναι μπλουζ. Η αλήθεια είναι πως και ο σύγχρονος ήχος, με επιρροές από την τζαζ ή το ροκ, μπορεί να είναι εξίσου ποιοτικός. Μόνο να φανταστώ μπορώ πως θα ένιωσαν, για παράδειγμα, οι φανατικοί των μπλουζ βλέποντας για πρώτη φορά τον Μπάντι Γκάι, με τον τεράστιο ενισχυτή, να παραμορφώνει τον ήχο της κιθάρας παίζοντας πίσω από το κεφάλι του. Και όμως αυτό ήταν η αρχή για πολύ σπουδαία πράγματα», καταλήγει ο Φιλ Γκέιτς.

​​Ο Φιλ Γκέιτς με το σχήμα του θα εμφανιστεί στη σκηνή του Half Note (Τριβωνιανού 17), Παρασκευή και Σάββατο στις 10.30 μ.μ., Κυριακή και Δευτέρα στις 9.30 μ.μ.