Το σύμπαν του Γκαίτε κατά Μ. Μαρμαρινό

Το σύμπαν του Γκαίτε κατά Μ. Μαρμαρινό

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο
Ηταν περίπου οκτώ το βράδυ της Τετάρτης όταν στο video wall της Κεντρικής Σκηνής στη Στέγη άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτοι στίχοι του «Φάουστ» του Γκαίτε: «των ανθρώπων βλέπω μονάχα τις ήττες…», «ο άνθρωπος κατάντησε πηγή στεναγμών…», «ο ζήλος του ανθρώπου εύκολα χαλαρώνει…».

 
Οι ηθοποιοί της παράστασης άρχισαν να συγκεντρώνονται γύρω από ένα τεράστιο τραπέζι (που έπαιξε τον ρόλο του κεντρικού άξονα, της κοινωνίας αυτού του κόσμου δηλαδή, των πολλών και διαφορετικών φωνών των ανθρώπων). Τελευταίος εμφανίστηκε ο Φάουστ (Ακύλλας Καραζήσης) και με φωνή σχεδόν ψιθυριστή άρχισε να μοιράζεται με το κοινό τους προβληματισμούς του για το πώς έζησε τη ζωή του, τι τελικά κατάφερε.
 
Η πρώτη λέξη που είπε ήταν «Αχ», δηλώνοντας εξαρχής το άγος του διλήμματος. Από αυτό το σημείο και για τέσσερις σχεδόν ώρες παρακολουθήσαμε πώς ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός θεατροποίησε το σύμπαν του Γκαίτε, εγχείρημα διόλου εύκολο, και πώς, έχοντας για συνοδοιπόρο τη σπουδαία έμμετρη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη στο μεγάλο αυτό έργο κατάφερε να μας μεταφέρει αυτήν την «τραγωδία» όπως ο ίδιος ο Γκαίτε την ονόμαζε, αυτήν την πάλη του ανθρώπου «ανάμεσα στο επίγειο και στο επουράνιο, ανάμεσα στη σάρκα και το πνεύμα», όπως σημειώνει ο Πέτρος Μάρκαρης στο πρόγραμμα της παράστασης.

 
Ηταν μια παράσταση που εκτυλίχθηκε χωρίς περιττά και με όλους τους χυμούς του κειμένου. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός εικονοποίησε όλο το πρώτο μέρος του «Φάουστ» διαλέγοντας για τον ρόλο του Μεφιστοφελή εναλλάξ όλους τους ηθοποιούς της παράστασης, άνδρες και γυναίκες. Και δεν παρέλειψε να εντάξει και το χιούμορ που ενυπάρχει στο αρχικό κείμενο, τις στιγμές ελαφρότητας μαζί με τις στιγμές αναζήτησης, προβληματισμών, διλημμάτων του ανθρώπινου νου, έτσι όπως ο Φάουστ τις βίωνε.

 
Αισθαντικό αποτέλεσμα
 
Ο Ακύλλας Καραζήσης όργωσε πολλές φορές τη σκηνή και ήταν ο ιδανικός Φάουστ, σε μια πολύ ώριμη στιγμή του. Αλλά και όλοι οι ηθοποιοί της παράστασης που άλλαξαν πολλούς ρόλους στη διάρκεια αυτών των τεσσάρων ωρών: Ελενα Τοπαλίδου, Εύη Σαουλίδου, Γιώργος Μπινιάρης, Θεοδώρα Τζήμου, Φοίβος Ριμένας, Νικόλας Χανακούλας, Δάφνη Ιωακειμίδου-Πατακιά (η 21χρονη ηθοποιός υποδύθηκε τη Μαργαρίτα, το νεαρό κορίτσι που ερωτεύεται ο Φάουστ), Ηλέκτρα Νικολούζου, Σμαρώ Γαϊτανίδου.

 
Ολοι τους στήριξαν με μοναδικό τρόπο τα πολλά και δύσκολα που τους ζήτησε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και μαζί με τη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού (που ενέταξε πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής σ’ αυτήν την παλέτα) είχαμε ένα αποτέλεσμα συχνότατα αισθαντικό. Και να σημειώσουμε ότι μέσω της προπώλησης τα εισιτήρια για τις παραστάσεις του «Φάουστ» στη Στέγη έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Οχι άδικα. Είναι μια ξεχωριστή εμπειρία κι ας υπήρχαν ενστάσεις ή αντιρρήσεις για επιμέρους επιλογές του σκηνοθέτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή