ΘΕΑΤΡΟ

Αγωνίες και απειρίες

agonies-kai-apeiries-2029016

Φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών έχει δώσει μεγάλο χώρο στους νέους δημιουργούς. Ορθώς. Ο χώρος πρέπει να δίνεται όχι στις επετηρίδες, αλλά στις νέες δυνάμεις. Ο χώρος της τέχνης που έχει να παρουσιάσει πολλές νέες φωνές και πολλές νέες προτάσεις είναι το θέατρο. Γι’ αυτό και αυτός ο χώρος κατέχει μεγάλη μερίδα παρουσίας στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και Επιδαύρου. Και έχει ενδιαφέρον να δούμε τι τους απασχολεί, με τι καταπιάνονται, πώς επιχειρούν να το παρουσιάσουν. Ο Γιάννης Καλαβριανός καταπιάστηκε με μια μυθική ιστορία αγάπης και θέλησε να εικονογραφήσει την τεράστια σκηνή του Χώρου Δ, αλλά τον πρόδωσαν κατ’ αρχήν τα μικρόφωνα! Ετσι, ένα κατεξοχήν αφηγηματικό κείμενο απλώς δεν ακούστηκε.

Ο Γιάννης Σκουρλέτης συνέχισε να ανιχνεύει μια λαϊκή όσο και δυναμική γυναικεία μορφή, στο πρόσωπο της Ραμόνας αυτή τη φορά στην παράσταση «Ραμόνα travel – Η γη της καλοσύνης». Εικαστικά ήταν γοητευτικό. Η θρακιώτικη διάλεκτος στην οποία ήταν γραμμένο όλο το κείμενο, δεν ήταν και η ευτυχέστερη επιλογή. Δυσκόλεψε και τους ηθοποιούς και τους θεατές.

Ο Κωνσταντίνος Χατζής καταπιάστηκε με μια εμβληματική μορφή της νεοελληνικής δραματουργίας, τη Λούλα Αναγνωστάκη. Και, εύστοχα, συνέδεσε τα τρία θεατρικά της κείμενα –«Η διανυκτέρευση», «Η πόλη», «Η παρέλαση»– σε μια πρωτότυπη τριλογία με τίτλο «Η τριλογία της πόλης». Αυτή τη φορά ακούσαμε το κείμενο της Λούλας Αναγνωστάκη. Υπήρχαν στιγμές που το χαρήκαμε – σαν ανάγνωση περισσότερο. Και κάπου εκεί είναι το πρόβλημα. Σαν να καταπιάνονται με μεγαλύτερα πράγματα απ’ όσα μπορούν να διαχειριστούν οι νέοι καλλιτέχνες. Κι ενώ υπάρχει αγάπη και πάθος με ό,τι καταπιάνονται, τελικά τους προδίδει η απειρία. Η βιασύνη ίσως; Δεν είναι τυχαίο ότι εκείνη που ξεχώρισε, κουβαλώντας την παιδεία της, στην «Τριλογία της πόλης» ήταν η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου.

Οι νέες θεατρικές δυνάμεις έχουν ανησυχίες, αγωνίες, εμμονές ίσως, προσπαθούν, κι ας μην τα καταφέρνουν πάντα. Πάντως, γοητεύονται από τους μύθους και τη θεατρική παράδοση. Και οπωσδήποτε καταθέτουν την ευαισθησία τους.