ΘΕΑΤΡΟ

«De profundis?» με το φίλτρο ενός σκοτεινού παραμυθιού

de-profundis-me-to-filtro-enos-skoteinoy-paramythioy-2062551

Ενα έργο που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί στο θέατρο, το «De profundis» του Οσκαρ Ουάιλντ, επέλεξε να διερευνήσει και εντέλει να ανεβάσει στη σκηνή ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Σπύρος Κυριαζόπουλος σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής του, όταν έμεινε άνεργος. Η πρωτότυπη παράσταση που έφτιαξε με τίτλο «De profundis? », στην οποία παίζει ο ίδιος με τη μουσική των Tiger Lillies να συνοδεύει σε όλη τη διάρκειά της (η γνωστή ομάδα των Βρετανών μουσικών έδωσε ειδική άδεια για να γίνει αυτό), έχει πρεμιέρα τη Δευτέρα (12/1) στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Οι δυσκολίες

«Αυτά που διαβάζεις από επιλογή καθορίζουν τι θα γίνεις όταν δεν θα έχεις πλέον επιλογή», έχει πει ο Οσκαρ Ουάιλντ και τούτη η φράση ήταν που ήρθε στο μυαλό του Σπύρου Κυριαζόπουλου ο οποίος, όταν πρωτοδιάβασε τη συγκλονιστική επιστολή που έγραψε ο Οσκαρ Ουάιλντ την περίοδο της φυλάκισής του, σκέφτηκε πως το κείμενο θα ήταν ωραίο να γίνει λόγος θεατρικός. Οπως λέει σε συνομιλία του με την «Κ»,

«έμεινα χωρίς δουλειά, επανήλθε στο μυαλό μου σαν ιδέα και άρχισα να το πειράζω, κάτι που κράτησε δύο χρόνια. Η δυσκολία που αντιμετώπισα εξαρχής ήταν ότι ήθελα να εξετάσω και να προβάλω στη σκηνή τον παραλήπτη της επιστολής και όχι τον αποστολέα. Ηθελα να βάλω στο μικροσκόπιο τον θύτη. Το πρωτότυπο είναι ένα αριστούργημα του ρομαντισμού και δεν ήθελα να το φέρω στα μέτρα του ρεαλισμού και της απλής μεταφοράς του στο θέατρο. Ετσι ξεκίνησε μια έρευνα για να πλάσω έναν χαρακτήρα αλλά και μια πλοκή που θα μπορούσε να σταθεί ως αντίπαλον δέος του Οσκαρ Ουάιλντ. Η άλλη μεγάλη δυσκολία ήταν το πρακτικό κομμάτι της υλοποίησης της ιδέας αυτής».

Ο Σπύρος Κυριαζόπουλος έπρεπε να διασκευάσει το έργο, να ιδρύσει δική του εταιρεία (Dum Spiro Spero) για να μπορέσει να νοικιάσει χώρο, να βρει χρήματα για τα κοστούμια και το σκηνικό της παράστασης, να αναλάβει ρόλους που δεν είχε υποψιαστεί ποτέ ότι θα αναλάμβανε.

Το ανέβασμα

«Αρχικά δεν είχα καμία διάθεση να σκηνοθετήσω, δεν είχα ποτέ σκηνοθετικές ανησυχίες», μας εξηγεί. «Υστερα όμως από έξι ή επτά απορρίψεις σκηνοθετών στην πρότασή μου, πείσμωσα και είπα να το κάνω μόνος μου. Φαντάστηκα με κάθε λεπτομέρεια έναν κόσμο και τοποθέτησα τον εαυτό μου σ’ αυτόν. Στην πράξη φυσικά είναι πολύ δύσκολο, καθοδηγώ τον εαυτό μου και ο εαυτός μου κλωτσάει και αντιδράει στις σκηνοθετικές μου οδηγίες, και το αντίθετο. Σπανίως συμφωνώ μαζί μου. Ηταν μια πρόκληση, η συμφωνία των δύο ρόλων».

Υστερα από μακρόχρονη έρευνα σε κείμενα και κινηματογραφικά έργα, σχηματίστηκε ένας χαρακτήρας ικανός να σταθεί απέναντι σε μια τόσο μεγάλη προσωπικότητα και σε ένα τόσο όμορφο κείμενο.

Εκ βαθέων

«Δεν μου αρκούσε η περιγραφή του ήρωα από τον Οσκαρ και δεν ήθελα σε καμία περίπτωση να καταφύγω σε ιστορικές αλήθειες. Ενα τόσο βαθύ και ουσιαστικό κείμενο ήθελα να έχει το φίλτρο ενός σκοτεινού παραμυθιού παρά τον ρεαλισμό σαν οδηγό», επισημαίνει ο Σπύρος Κυριαζόπουλος. «Γι’ αυτό και ορμώμενος από το ότι ο Οσκαρ Ουάιλντ ταυτίζεται σε ένα μέρος του πρωτότυπου με τον Χριστό, τοποθέτησα απέναντί του έναν τρομακτικά σκοτεινό δαιμονοποιημένο ήρωα. Επιπλέον χρειάστηκε να γίνει ο χαρακτήρας μου ένα νόμισμα με δύο όψεις ώστε να φανεί πως το κακό ενυπάρχει στο καλό και το αντίθετο. Σκηνοθετικά απέφυγα την αυστηρά θρησκευτική χροιά και τοποθέτησα τον ήρωα να καταγράφει την εξομολόγηση ενός εφιάλτη του: την καταδίωξη, τη δίκη του και την καταδίκη του».

Η διασκευή, η σκηνοθεσία, η ερμηνεία, τα σκηνικά και κοστούμια είναι του Σπύρου Κυριαζόπουλου, η επιμέλεια της κίνησης και οι χορογραφίες της Σεσίλ Μικρούτσικου, ο σχεδιασμός των φωτισμών του Σάκη Μπιρμπίλη.

​​Η παράσταση παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως 7 Απριλίου. Ωρα έναρξης 9.15 μ.μ. Θέατρο του Νέου Κόσμου (Κάτω Χώρος), Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, τηλ. 210 9212900.