Benedict Cumberbatch: Και Χόλιγουντ και Σέξπιρ

Benedict Cumberbatch: Και Χόλιγουντ και Σέξπιρ

4' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο 39χρονος ηθοποιός είναι ο Αμλετ στον οποίο υποκλίνεται το θεατρικό Λονδίνο.

Στις 10 το πρωί της 11ης Αυγούστου 2014 αρκετές χιλιάδες άνθρωποι «στήθηκαν» σε μια ηλεκτρονική ουρά, ελπίζοντας να εξασφαλίσουν ένα εισιτήριο για να δουν… Αμλετ. ∆εν είναι καθόλου σπάνιο, ειδικά στην Αγγλία, να παρακολουθεί κανείς το περίφημο σεξπιρικό δράμα, όμως εν προκειμένω η περίσταση ήταν ιδιαίτερη, καθώς το ρόλο του ∆ανού πρίγκιπα θα ερμήνευε ο δημοφιλέστερος Βρετανός ηθοποιός, ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς. Για χάρη του έγινε το πιο γρήγορο θεατρικό sold out όλων των εποχών, για μια σειρά παραστάσεων 12 εβδομάδων η οποία, σημειωτέον, θα έκανε πρεμιέρα ένα χρόνο αργότερα.

Πριν από λίγες μέρες, λοιπόν, ο 39χρονος ηθοποιός ανέβηκε στη σκηνή του λονδρέζικου θεάτρου Μπάρμπικαν, ενώ στα εκδοτήρια οι θαυμαστές περίμεναν ακόμα και 17 ώρες με την ελπίδα ότι θα υπάρξει κάποια ακύρωση της τελευταίας στιγμής. Οσο για τη μαύρη αγορά, τα μαγικά χαρτάκια έφτασαν να πωλούνται ακόμα και 1.500 λίρες.

Από τις πρώτες κριτικές, η πιο αποθεωτική ήταν αυτή της Daily Mail, σύμφωνα με την οποία «ο Κάμπερμπατς βαδίζει στα χνάρια των θρύλων με μια ξεσηκωτική ερμηνεία», ενώ αντιθέτως οι Times χαρακτήρισαν την παράσταση ως «Αμλετ για παιδιά» και «χάσιμο χρόνου». Οι όποιες κριτικές δημοσιεύτηκαν, πάντως, θεωρούνται ανεπίσημες καθώς είθισται οι εφημερίδες να περιμένουν λίγες εβδομάδες μέχρι την ειδικά προγραμματισμένη παράσταση για τους δημοσιογράφους. Εν τω μεταξύ, μια από τις τελευταίες παραστάσεις, στις 15 Οκτωβρίου, θα μεταδοθεί ζωντανά σε 550 βρετανικά σινεμά και σε πολλούς χώρους σε όλο τον κόσμο – ανάμεσά τους και το Μέγαρο Μουσικής. Ο Βρετανός ηθοποιός είναι πλέον παγκόσμιο φαινόμενο – στο μουσείο της Μαντάμ Τισό υπάρχει το κέρινο ομοίωμά του, οι Sunday Times τον χαρακτήρισαν «σερ Λόρενς Ολίβιε της γενιάς του», το Time τον συμπεριέλαβε στη λίστα των 100 πιο επιδραστικών ανθρώπων στον κόσμο, με τον Κόλιν Φερθ να σκιαγραφεί συνοπτικά το προφίλ του: «Είναι σπάνιο -στο βαθμό του παράξενου- να βρίσκεις σε έναν ηθοποιό τόσο πολλές μεταβλητές, συμπεριλαμβανομένων χαρακτηριστικών που θεωρητικά είναι ασυμβίβαστα: ευαισθησία, αίσθηση του κινδύνου, υψηλή νοημοσύνη, ειλικρίνεια, θάρρος – και μια μάλλον τρομακτική ενέργεια».

Τα πρώτα βήματα

Ο Μπένεντικτ είναι γιος των ηθοποιών Τίμοθι Κάρλτον Κάμπερμπατς και Γουάντα Βένθαμ και από πολύ μικρή ηλικία έδειξε ενδιαφέρον για την υποκριτική, ανακαλύπτοντας τον Σέξπιρ και συμμετέχοντας σε σχολικές παραστάσεις.Αργότερα σπούδασε θέατρο στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και στην Ακαδημία του Λονδίνου και άρχισε σταδιακά να κάνει τις πρώτες του εμφανίσεις σε θεατρικές σκηνές και να βρίσκει μικρούς ρόλους στην τηλεόραση. Οι ερμηνείες του ήταν πάντα καλές, ο ίδιος αγκάλιαζε με ενθουσιασμό τις νέες προκλήσεις και η καριέρα του προχωρούσε με σταθερά βήματα. «Για δέκα χρόνια ήταν ένας ηθοποιός που έχαιρε μεγάλης εκτίμησης αλλά σε καμία περίπτωση δεν ήταν σταρ», διαβάζουμε στην Telegraph. «Τότε, το 2010, ξεκίνησε τον “Σέρλοκ”».

Η μοντέρνα τηλεοπτική εκδοχή του BBC έφερε τις ιστορίες του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ στην επικαιρότητα και ο Κάμπερμπατς, ως ένας ευφυής, μυστηριώδης και εξαιρετικά ιδιόρρυθμος Σέρλοκ, έγινε ως διά μαγείας μεγάλος σταρ. Ο ίδιος παραδέχτηκε στο περιοδικό Vulture ότι δεν περίμενε το μέγεθος της επιτυχίας της σειράς, περιγράφοντας πόσο εντυπωσιάστηκε το βράδυ της πρεμιέρας με το πλήθος των σχολίων που κατέκλυσαν το Ιντερνετ. «Ηταν σαν να βρισκόμουν σε ένα θέατρο με εκατομμύρια θεατές. Η ανταπόκριση ήταν τόσο άμεση, σχεδόν τρομακτική. Και όλο αυτό με το Twitter – εγώ δεν ήξερα τι ακριβώς ήταν το Twitter μέχρι εκείνη τη νύχτα».

Ο ρόλος του Σέρλοκ του ταίριαζε τέλεια – «ο Ντόιλ θα τον ενέκρινε», σχολιάστηκε στον Guardian. Με ένα σπινθηροβόλο γαλανό βλέμμα, μια βρετανική περηφάνια και αλαζονεία και μια φωνή «σαν τζάγκουαρ που κρύβεται μέσα σε ένα τσέλο», όπως γράφτηκε στους Times του Λονδίνου. Φαίνεται, πάντως, ότι εμπνέει τους σκηνοθέτες να του εμπιστεύονται ιδιοφυείς προσωπικότητες: έχει παίξει τον Στίβεν Χόκινγκ, τον Βίνσεντ Βαν Γκονγκ αλλά και τον Αλαν Τούρινγκ στο περσινό «Imitation Game», για το οποίο μάλιστα κέρδισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Οσκαρ.

Ενας «φυσιολογικός» σταρ

Εδώ και ενάμιση μήνα είναι πατέρας – ο γάμος του με την ηθοποιό, τραγουδίστρια και σκηνοθέτη Σόφι Χάντερ πραγματοποιήθηκε σε στενό κύκλο στις 14 Φεβρουαρίου και, όπως ανέφερε ένα tweet που αναπαράχθηκε μαζικά εκείνες τις μέρες από τις απογοητευμένες θαυμάστριές του, «η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου καταστράφηκε». Ο ίδιος νιώθει κολακευμένος από το ενδιαφέρον του γυναικείου πληθυσμού αλλά δυσκολεύεται να κατανοήσει πώς εξελίχθηκε σε σύμβολο του σεξ: όταν ψηφίστηκε από τους αναγνώστες του περιοδικού Empire ως ο «πιο σέξι σταρ» σχολίασε ότι αυτό ήταν «υστερικά αστείο», ενώ θεωρεί μάλιστα ότι το πρόσωπό του είναι πολύ μακρόστενο. Παραμένει προσγειωμένος, όμως, και κρατάει αποστάσεις. «Εμένα με ενδιαφέρει να δουλεύω για τα επόμενα 40 χρόνια», δήλωσε στην Telegraph, «να τριγυρνάω στο πλατό, να κουβεντιάζω με κάποιον άλλο ηθοποιό και να του λέω ιστορίες για το πώς κάποτε συνεργάστηκα με την Τζούντι Ντεντς και τον Μάικλ Γκάμπον».

Πέρα από αυτές τις ιστορίες θα μπορεί να διηγείται και κάτι ακόμα: ότι υπήρξε σύμβολο μιας καινούργιας πραγματικότητας για τους Βρετανούς συναδέλφους του – «ο Κάμπερμπατς είναι πιο τυχερός από τον Ρίτσαρντ Μπάρτον», σχολίασε ο Guardian, εννοώντας ότι μεγάλοι ηθοποιοί προηγούμενων δεκαετιών είτε ακολουθούσαν τους κανόνες του Χόλιγουντ και γίνονταν αστέρες του σινεμά είτε έμεναν πίσω στην Αγγλία διαλέγοντας την αίγλη του θεάτρου.

Ο Κάμπερμπατς δεν «συμμορφώνεται» με αυτή την αντίληψη: ένας καλός ηθοποιός μπορεί να κάνει συστηματικά τηλεόραση, μπορεί να παίζει σε χολιγουντιανές περιπέτειες όπως το «Star Trek», να δανείζει τη φωνή του σε έναν δράκο στο «Χόμπιτ» και να υποδύεται ήρωες των κόμικ, όπως αναμένεται να κάνει με τον Doctor Strange της Μάρβελ. Την ίδια στιγμή μπορεί να πρωταγωνιστεί σε «σοβαρές» αμερικανικές και βρετανικές παραγωγές χωρίς τίποτα από όλα αυτά να τον εμποδίζει να αποσύρεται για κάποιους μήνες στο θέατρο Μπάρμπικαν για να παίξει τον Αμλετ, επιτυγχάνοντας έτσι την αυτοπραγμάτωση κάθε ηθοποιού, που δεν είναι άλλη από την ερμηνεία σπουδαίων ρόλων μπροστά σε ζωντανό κοινό. ≠

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή