ΘΕΑΤΡΟ

Λυρική Σκηνή, τελευταία σεζόν στο «Ολύμπια»

lyriki-skini-teleytaia-sezon-sto-olympia-2103933

Ευφορία και συγκίνηση για το μεγάλο βήμα που ετοιμάζεται να κάνει σε λίγους μήνες η Εθνική Λυρική Σκηνή, τη μετάβασή της στις νέες εγκαταστάσεις του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»: αυτά ήταν τα συναισθήματα που κυριάρχησαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο φουαγέ του Θεάτρου Ολύμπια για την ανακοίνωση του προγράμματος της νέας καλλιτεχνικής περιόδου. Ηταν πιθανόν η τελευταία συνέντευξη Τύπου σε αυτό τον ιστορικό χώρο (να θυμίσουμε ότι στο Ολύμπια παρουσιάζει η Λυρική τις παραγωγές της από το 1944 έως σήμερα, εκτός από μια τριετή διακοπή λόγω κατεδάφισης του κτιρίου) και η οικεία αίθουσα με τους πολυελαίους και τους καθρέφτες ήταν κατάμεστη.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών και η παράδοση των νέων εγκαταστάσεων στο Κέντρο Πολιτισμού Νιάρχος έχει προγραμματιστεί για το πρώτο εξάμηνο του 2016. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η δίμηνη διαδικασία μετάβασης της Λυρικής και μια εξάμηνη δοκιμαστική λειτουργία, ενώ στο 2017 αναμένεται η επίσημη λειτουργία της ΕΛΣ εντός του Κέντρου Πολιτισμού. Στο μεταξύ, οι θεατές και φίλοι της Λυρικής ας προετοιμαστούν για μια ιδιαίτερη χρονιά παραστάσεων, καθώς το πρόγραμμά της φέτος θα περιλαμβάνει έργα που έγραψαν ιστορία και αγαπήθηκαν πολύ από το αθηναϊκό κοινό στη σκηνή του Θεάτρου Ολύμπια.

«Την καλλιτεχνική περίοδο 2014-15 βιώσαμε έντονα συναισθήματα. Πολλές φορές, αστειευόμενοι, λέγαμε ότι είναι η χρονιά του παραλόγου, αφού, από τη μια, είχαμε τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές και εισπρακτικές επιτυχίες των τελευταίων ετών και, από την άλλη, είχαμε οικονομικά προβλήματα τα οποία επηρέασαν τη λειτουργία μας», ήταν μερικά από τα λόγια του Μύρωνα Μιχαηλίδη, καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, ο οποίος έκανε πρώτα έναν απολογισμό της περασμένης χρονιάς για να σταθεί στη συνέχεια στο μεγάλο πρόβλημα της υποχρηματοδότησης της Λυρικής Σκηνής. Το 2014 ο οργανισμός έλαβε 10,3 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2015 η εγγραφή στον κρατικό προϋπολογισμό αναφέρει ότι πρόκειται να λάβει και πάλι 10 (το 2008 η ΕΛΣ λάμβανε 23,6 εκατ. ευρώ, που μειώθηκαν, και έφτασαν τα 13,3 εκατ. το 2013). Επιπλέον, το συσσωρευμένο χρέος, που είχε μηδενιστεί πέρυσι, έχει αρχίσει πάλι να δημιουργείται λόγω του ελλείμματος (1,5 εκατ. ευρώ).

«Υπάρχουν καθυστερήσεις στη μισθοδοσία μας και προς τους προμηθευτές μας και, όπως είναι λογικό, έχουμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα και στον καλλιτεχνικό μας προγραμματισμό», ανέφερε ο Μύρων Μιχαηλίδης και επισήμανε την αναβολή της συμπαραγωγής με τη Royal Opera House του Λονδίνου για την «Τουραντό» και τη μεταφορά της πρεμιέρας του «Κουρέα της Σεβίλλης», που θα άνοιγε τη φετινή σεζόν, για τον Φεβρουάριο του 2016, επειδή δεν μπορούσαν να γίνουν οι απαραίτητες προμήθειες για την παραγωγή σκηνικών και κοστουμιών. Παρ’ όλα αυτά, ο Μύρων Μιχαηλίδης τόνισε ότι «η Λυρική Σκηνή, με βάση το επίσημο business plan, μπορεί έως το 2020 να λειτουργήσει με ετήσια επιχορήγηση 14,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή όσο χρειάζεται και σήμερα χωρίς καμία περαιτέρω επιβάρυνση λόγω της χρήσης των νέων εγκαταστάσεων».

Η σεζόν ξεκινά με την επανάληψη του μπαλέτου «Ταξίδι στην αιωνιότητα» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (7/10), όμως η επίσημη έναρξη θα γίνει στις 23/10 με τον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ. Στις 13 Νοεμβρίου θα παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής η πρώτη μεγάλη συμπαραγωγή της Λυρικής με το Τεάτρο Λα Φενίτσε της Βενετίας και την Αρένα της Βερόνας η όπερα «Καπουλέτοι και Μοντέκοι» του Μπελίνι. Ανάμεσα στις πολλές και ενδιαφέρουσες παραγωγές που θα ακολουθήσουν είναι η «Καρμενσίτας» μια παραγωγή όπερας και μπαλέτου για παιδιά, η «Μποέμ» (10/12), η «Μαντάμα Μπατερφλάι» (17/1), ο «Ριγολέττος» (12/3), ο «Βαφτιστικός» σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα (13/5) κ.ά. «Η Λυρική στη μεγάλη οθόνη» (ψηφιακή καταγραφή των παραστάσεων της ΕΛΣ με σκοπό τη μετάδοσή τους σε αίθουσες ανά την Ελλάδα) και το Εικονικό Εκπαιδευτικό Μουσείο Οπερας είναι δύο πρότζεκτ που ολοκληρώθηκαν. Στον τομέα της εκπαίδευσης, εξάλλου, θα παίξει μεγάλο ρόλο η δεύτερη σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Κουμεντάκη.