«Ικέτιδες» από την Κολωνία, με αληθινές ιστορίες φυγής και ελπίδας

«Ικέτιδες» από την Κολωνία, με αληθινές ιστορίες φυγής και ελπίδας

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με πρόσφυγες από τη Συρία, το Μάλι, την Τουρκία και το Ιράκ και τις αληθινές ιστορίες «φυγής και ελπίδας» τους εργάστηκε ο Κώστας Παπακωστόπουλος, ένας Ελληνας σκηνοθέτης που διαπρέπει στο εξωτερικό, για μια παράσταση που θα δοθεί την ερχόμενη εβδομάδα (9/10) στο Ιδρυμα Κακογιάννη. Οι «Ικέτιδες» του Αισχύλου που θα δούμε με ένα διεθνές καστ ηθοποιών αναδεικνύουν την πολυετή πρωτοποριακή δουλειά του Παπακωστόπουλου πάνω στο αρχαίο δράμα με την ομάδα του Ελληνογερμανικού Θεάτρου και τον συστήνουν για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό.

Η κρίση

Η παράσταση ανέβηκε τη χειμερινή περίοδο 2014-15 στο θέατρο Bauturm της Κολωνίας και στη συνέχεια έλαβε μέρος στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Art Carnuntum στη Βιέννη και παρουσιάστηκε στο Κρατικό Θέατρο του Ντίσελντορφ. Οι «Ικέτιδες» του Κώστα Παπακωστόπουλου αποτελούν το τρίτο μέρος της τριλογίας του σκηνοθέτη, με τίτλο «Η τρέλα των θεών», που παρουσιάζει τις διαφορετικές πτυχές της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη. Ο κύκλος της «κρίσης» ξεκίνησε με το έργο «Πλούτος, ο χορός των αγανακτισμένων» το 2012, συνεχίστηκε με τις «Εκκλησιάζουσες» το 2013 και ολοκληρώθηκε το 2014 με τις «Ικέτιδες» που ερευνούν μια ιδιαίτερη πλευρά της κρίσης, τον πρόσφυγα.

Θέατρο-ντοκουμέντο

«Στα είκοσι πέντε χρόνια ενασχόλησής μου με το αρχαίο δράμα πέρασα από διάφορα στάδια προσέγγισής του έχοντας έρθει σε επαφή με διαφορετικές τάσεις του γερμανικού θεάτρου», λέει σε συνομιλία του με την «Κ» ο Κώστας Παπακωστόπουλος. Απομακρυνόμενος σταδιακά από το φορμαλιστικό θέατρο και αργότερα από το θέατρο της αποδόμησης των κειμένων που επικράτησε στη Γερμανία τη δεκαετία του ’90, ο σκηνοθέτης ακολούθησε τον προσωπικό του δρόμο. Οπως εξηγεί, «το αρχαίο δράμα άρχισε για μένα να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τη συγγραφή και δημιουργία νέων έργων, που εμπλουτίζονται με ποιητικά κείμενα, συνεντεύξεις, μαρτυρίες, ντοκουμέντα που συλλέγω κατά την περίοδο κάθε νέας προετοιμασίας. Στις πρόβες μεσολαβεί μια περίοδος αυτοσχεδιασμών με τους ηθοποιούς και το έργο παίρνει την τελική του μορφή μέσα από τη σκηνοθεσία του. Ετσι μέχρι το τελικό αποτέλεσμα το ταξίδι είναι μακρύ. Οπωσδήποτε πάντως αυτό που με ενδιαφέρει στις παραστάσεις μου είναι η ανάδειξη των διαχρονικών πολιτικοκοινωνικών θεμάτων και αξιών που θίγονται στο αρχαίο δράμα, όπως η δημοκρατία, το κράτος δικαίου, η εξουσία, το άσυλο, καθώς και η διερεύνηση του τρόπου που λειτουργούν και εφαρμόζονται στη σημερινή δημοκρατία».

Οι πρόσφυγες

Το πρώτο εξάμηνο του 2014 ο Κώστας Παπακωστόπουλος επικοινώνησε με κοινωνικές οργανώσεις της Γερμανίας, καθώς και με εκπροσώπους της Εκκλησίας, οι οποίοι τον έφεραν σε επαφή με τους πρόσφυγες. Μέσα από μια σειρά θεατρικών workshops, πολιτικοί πρόσφυγες από διάφορες χώρες, όπως Συρία, Μάλι, Ιράκ και Τουρκία, που ζουν σήμερα στη Γερμανία, είχαν τη δυνατότητα να περιγράψουν τις δικές τους εμπειρίες. Αυτές τις «Oral histories» επεξεργάσθηκε και συνέδεσε με αποσπάσματα από τον Χορό της τραγωδίας του Αισχύλου συνθέτοντας έτσι το νέο έργο. Το αρχαίο δράμα συναντά κατά μια έννοια το θέατρο-ντοκουμέντο, χωρίς όμως η δουλειά να είναι πράγματι ένα «Docu-Theatre». Το κοινό παρακολουθεί μέσα από την πλοκή του αρχαίου δράματος το ταξίδι των προσφύγων, «αρχαίων» και σύγχρονων, και μπορεί έτσι να βιώσει το δράμα τους με τα δικά του μάτια. Ταυτόχρονα οι ιστορίες αυτές γίνονται αφορμή για να αποκαλυφθεί η πολιτική στάση της Ευρώπης στο θέμα «πρόσφυγας».

«Εδώ και περίπου ένα μήνα συμβαίνει κάτι που όλα τα προηγούμενα χρόνια θα ήταν αδιανόητο. Η Γερμανία επιτρέπει τη μαζική είσοδο προσφύγων, κυρίως από τη Συρία, γεγονός που προφανώς σχετίζεται με τις ανάγκες της γερμανικής οικονομίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κώστας Παπακωστόπουλος ενώ όταν τον ρωτώ τι είναι αυτό που του έχει μείνει περισσότερο από τις ιστορίες των προσφύγων με τους οποίους δούλεψε, μου μιλάει για τη μελαγχολία αλλά και για τη μεγάλη πίστη τους στη ζωή.

​​Παρασκευή 9/10, ώρα έναρξης 9.15 μ.μ. Κεντρική Σκηνή, Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 210 3418579. Τιμές εισιτηρίων 12 ευρώ, 8 ευρώ (φοιτητικό).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή