ΘΕΑΤΡΟ

Μια «Προδοσία» εξ επαφής, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

prod
pro2
prod3
prod4

«Καθήστε σε όποια θέση θέλετε», λένε οι ταξιθέτες στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, σε όσους έχουν στα χέρια τους τα εισιτήρια για την παράσταση «Προδοσία», το πιο δημοφιλές και πλέον παιγμένο από τα έργα του Χάρολντ Πίντερ. Εχουμε ήδη καθήσει στην πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου, και πριν ξεκινήσει η παράσταση, ένας άνθρωπος του θεάτρου, μαζί με την παραίνεση για απενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων μας, μας εξηγεί ότι στη διάρκεια της παράστασης θα ακολουθούμε τους ηθοποιούς σε διάφορους χώρους του υπέροχου αυτού κτιρίου. «Μόλις ένας από τους ηθοποιούς βγει από το χώρο, θα τον ακολουθείτε», ήταν η οδηγία. Επειτα από μία ώρα κι ένα τέταρτο καταλάβαμε τι ακριβώς έκανε ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος, μ' αυτό το εύρημα που επέλεξε γι' αυτό το έτσι κι αλλιώς αντεστραμμένο, χρονικά, έργο του Πίντερ, που βαδίζει -προς τα πίσω- μια ολόκληρη δεκαετία.

Γρήγορα σηκωθήκαμε από τις πολυθρόνες της πλατείας και, ακολουθώντας τους ηθοποιούς, τον Γιώργο Γλάστρα, τη Μαρία Σκουλά και τον Νίκο Ψαρρά, κάναμε πρώτη στάση στον χώρο που λειτουργεί ως κυλικείο και χώρος υποδοχής των θεατών στο Δημοτικό Θέατρο. Σ' ένα από τα τραπεζάκια κάθονται η Εμμα (Μαρία Σκουλά) και ο  Τζέρυ (Νίκος Ψαρράς). Είναι η πρώτη σκηνή, και είναι η συνάντηση δύο παλιών εραστών, δύο χρόνια μετά τη διακοπή της σχέσης του. Οι θεατές είναι όρθιοι, γύρω από τους δύο ηθοποιούς, απελπιστικά κοντά τους. Η ιστορία συνεχίζεται. Σε κάθε σκηνή πηγαίνουμε πίσω στο χρόνο. Γρήγορα εμφανίζεται στην ιστορία και ο σύζυγος της Εμμας, φίλος και συνεταίρος του Τζέρυ: είναι ο Ρόμπερτ (Γιώργος Γλάστρας). Επόμενη σκηνή στο φουαγιέ, μετά την αίθουσα εκδηλώσεων του πρώτου ορόφου, μετά στις σκάλες του Δημοτικού, μετά πάλι στην αίθουσα εκδηλώσεων. Κάθε φορά το ίδιο κοντά στη δράση των ηθοποιών, τόσο κοντά στην εξέλιξη της ιστορίας, τόσο δίπλα στα διλήμματα, τις ενοχές, τα μπερδέματα, το πάθος και το άγχος ενός ακόμα ερωτικού τριγώνου.

Μα είναι μόνο αυτό το έργο του Χάρολντ Πίντερ, το πιο «εύκολο» και προσιτό του; Οπωσδήποτε, μαζί με μια συνήθη ιστορία απιστίας, μας καλεί να δούμε τα αδιέξοδα, τις επιπόλαιες και επιφανειακές σχέσεις τριών μεσοαστών, που έχουν μια πατίνα διανόησης και την απαραίτητη δόση καταναλωτισμού. Και μας φωτίζει, με χιούμορ και το απαραίτητο βρετανικό φλέγμα, το κενό ενος ακόμα γάμου που στην ουσία έχει τελειώσει, αλλά συνεχίζεται από συνήθεια ή από κοινωνική συνθήκη και μας ξεγυμνώνει τα συναισθήματα, όσα δηλώνουν και όσα προσπαθούν να κρύψουν -από τον εαυτό τους κυρίως- αυτοί οι τρεις άνθρωποι.

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος επέλεξε αυτή την «εξ επαφής» παράσταση και έδωσε τη δυνατότητα στο κοινό να βιώσουν μια διαφορετική συνθήκη και για το θέατρο και για το έργο. Οι αλλαγές των χώρων ήταν ένα πολύ έξυπνο εύρημα που συνομιλούσε με τις αλλαγές των διαθέσεων των τριών ηρώων σ' αυτά τα δέκα χρόνια. Είχε όμως κι άλλη στόχευση: καλούσε τους θεατές να δουν από πολύ κοντά αυτή την ιστορία «Προδοσίας», να ταυτιστούν και να «κρυφακούσουν» τις ζωές τους (όπως κρυφακούμε μια κουβέντα σ' ένα διπλανό τραπέζι) και ταυτοχρόνως να κοιτάξει ο καθένας τις δικές του «προδοσίες». Οχι μόνο σε μια ερωτική σχέση, αλλά σε μια σχέση εμπιστοσύνης και συμπόρευσης κάθε είδους.

Οι τρεις ηθοποιοί υλοποίησαν θαυμαστά αυτή τη δύσκολη συνθήκη, που τους καλούσε να εκτεθούν πολύ περισσότερο από το σύνηθες στο κοινό.

Στην τελευταία σκηνή, όλοι οι θεατές οδηγουμαστε στα θεωρεία του Δημοτικού Θεάτρου. Η ιστορία ολοκληρώνει την αντίστροφη διαδρομή της, και φτάνει εκεί απ' όπου ξεκίνησε: δέκα χρόνια πριν. Κι εμείς βλέπουμε από ψηλά τους ηθοποιούς να κινούνται όχι στη σκηνή αλλά στην πλατεία. Τους βλέπουμε με την απόσταση που ο χρόνος και το παρελθόν έχουν. Κι αν η όλη σκηνοθεσία είχε πρωτοτυπία, τόλμη και ευφυΐα, στην τελευταία σκηνή προστέθηκε το συναίσθημα και η υπαρξιακή αγωνία μ' έναν τρόπο υπαινικτικό· με τον τρόπο του θεάτρου.

Info: Η «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ παρουσιάζεται στο  Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κάθε Σάββατο στις 6μ.μ. και κάθε Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη στις 9.30μ.μ. Διάρκεια παράστασης 80 λεπτά.