ΘΕΑΤΡΟ

Η Πειραματική του Εθνικού ελπίζει να ενοχλήσει την πραγματικότητα

i-peiramatiki-toy-ethnikoy-elpizei-na-enochlisei-tin-pragmatikotita-2157370

«Ελπίζουμε να ενοχλήσει με όλες τις έννοιες την πραγματικότητα, να αγαπηθεί και να βρει το κοινό της», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός για τη δεύτερη χρονιά της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης. Πέρυσι η Πειραματική άνοιξε ξανά και φέτος απέκτησε έναν νέο, ανακαινισμένο χώρο με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, όπου θα παρουσιάσει τέσσερις παραγωγές, εργαστήριο περφόρμανς και δύο φεστιβάλ: το «Europoly» για τις κοινωνικές αλλαγές στην Ευρώπη και το «7 χρόνια φαγούρα – Ο έρωτας στον καιρό των μνημονίων» αντί της σκέψης για ένα αφιέρωμα για τη συμπλήρωση 50 ετών από την 21η Απριλίου που θεωρήθηκε, τελικά, «προβλέψιμο».

Για την περυσινή χρονιά, «είμαστε ευχαριστημένοι χωρίς να είμαστε ικανοποιημένοι», συμπλήρωσε ο κ. Λιβαθινός και υπογράμμισε ότι η Πειραματική θα είναι «ελεύθερη και προστατευμένη» κατά την αναζήτηση του στίγματός της.

Το στίγμα της φετινής χρονιάς έδωσαν οι δύο υπεύθυνοι της σκηνής, Πρόδρομος Τσινικόρης και Ανέστης Αζάς, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα και τους συντελεστές της σε μια «ισορροπία», όπως είπαν, νέων καλλιτεχνών με εναλλακτική γραφή και καθιερωμένων. Η έναρξη θα γίνει στις 11 Νοεμβρίου με το «Πεδίο βολής», μια διασκευή της «Αγριόπαπιας» του Ερρίκου Ιψεν από την ομάδα «influx – artist collective» (Κ. Βασιλειάδου, Χ. Πεχλιβανίδης), γνωστοί από την παράσταση «Ορυχείο Ιψεν: Ενας εχθρός του λαού συναντάει τον λαό», που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τα γεγονότα στα ορυχεία των Σκουριών Χαλκιδικής. Θα ακολουθήσει «Ο γενικός γραμματεύς» του Ηλία Καπετανάκη από τη Σ. Μαραθάκη, «Το γελοίο σκότος» του Βόλφραμ Λοτς για την αντίληψη των Ευρωπαίων για τον «ξένο», που γράφτηκε για το γερμανικό ραδιόφωνο και αποτελεί το νέο έργο που εισάγει η Πειραματική σε σκηνοθεσία Κ. Γιαννοπούλου, ενώ στο Εθνικό θα επιστρέψει η Λένα Κιτσοπούλου και οι «Τυραννόσαυροι ΡΕΞ», ένας τίτλος που προέκυψε σε ένα ταξίδι Ελλάδα – Αμερική για μια ιστορία για την ανάγκη και την ανικανότητα της επικοινωνίας, που περιμένει να γραφτεί, όπως είπε η σκηνοθέτιδα.

Στα μέσα Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει το φεστιβάλ «Europoly» με την πορτογαλική «πυγμαχική» περφόρμανς «Monday» της Κλαούντια Ντίαζ, την «Καθαρή Πόλη» των Π. Τσινικόρη και Α. Αζά και το γερμανικό «Lessons of leaking» από την ομάδα machina eX που εξετάζει το ενδεχόμενο επικράτησης ενός ακροδεξιού κόμματος στη Γερμανία του 2021.

Για το ανοιξιάτικο φεστιβάλ ετοιμάζεται «Το μεγάλο κρεβάτι» που μεταφέρει στοιχεία της αθηναϊκής επιθεώρησης στη σύγχρονη εποχή σε σκηνοθεσία Μ. Βαβαδάκη, η περφόρμανς «The Sleepers» της Γ. Μπούνταλη που βασίζεται στο ομώνυμο ποίημα του Ουόλτ Ουίτμαν, η ιστορία της Λολίτας του Ναμπόκοφ μεταφέρεται στην Αθήνα του σήμερα από τον Χ. Καρασαββίδη, ενώ μια «Οπερα για δύο» θα συνθέσουν οι Β. Καμαράτου και Κ. Κουτσολέλος.

Τον ερχόμενο Νοέμβριο και Δεκέμβριο η Γεωργία Σαγρή, σε συνεργασία με την Πειραματική, θα διοργανώσει εργαστήριο περφόρμανς, ενώ τον Μάιο του 2017 η Αγγλίδα συγγραφέας και σκηνοθέτις Ιβ Λι θα φιλοξενηθεί ως artist in residence και θα δημιουργήσει ένα νέο έργο από την εμπειρία της στην Αθήνα.