Χειμωνιάτικο παραμύθι με «καλοκαιρινό» τέλος από τους Cheek by Jowl

Χειμωνιάτικο παραμύθι με «καλοκαιρινό» τέλος από τους Cheek by Jowl

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Μια πραγματικά ζωντανή παράσταση μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα, όσο επώδυνο κι αν είναι το θέμα της. Αν στο τέλος φύγουμε θλιμμένοι ή θυμωμένοι, τότε απλώς είδαμε κάτι που “άγγιξε” τα συναισθήματά μας». Με αυτά τα λόγια συμπυκνώνει τη θεωρία του για το καλό θέατρο ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης και σταθερός συνεργάτης του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας Ντέκλαν Ντόνελαν, μιλώντας στην Corriere della Sera. Μετά το «Κρίμα που είναι πόρνη» του Τζον Φορντ (Δεκέμβριος 2012 στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση), η διεθνούς εμβέλειας λονδρέζικη ομάδα Cheek by Jowl, που ίδρυσε πριν από 36 χρόνια ο Ντόνελαν μαζί με τον σκηνογράφο Νικ Ορμεροντ, επιστρέφει στην Αθήνα για να παρουσιάσει μια σύγχρονη εκδοχή του σαιξπηρικού έργου «Χειμωνιάτικο παραμύθι» στο Μέγαρο Μουσικής.

Οι δύο καλλιτεχνικοί συνδιευθυντές του θιάσου γνωρίστηκαν στις αρχές της δεκαετίες του ’70 στη διάρκεια των σπουδών τους στο Κέμπριτζ και δεν άργησαν να ανακαλύψουν τις ομοιότητες που κρύβονταν πίσω από τις επιφανειακές διαφορές τους: αν και γεννήθηκε στο Μάντσεστερ, ο Ντόνελαν είναι γιος καθολικών Ιρλανδών αγροτών, ενώ ο Ορμεροντ, γόνος αριστοκρατικής οικογένειας με σπουδές στο Ιτον, δηλώνει άθεος. Τους ένωνε, όμως, το πάθος τους για το θέατρο, για χάρη του οποίου έμελλε να εγκαταλείψουν τα σχέδια να κάνουν καριέρα ως νομικοί. Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι δυο τους έγιναν σύντροφοι στη δουλειά και τη ζωή και παραμένουν αχώριστοι ώς τις μέρες μας, έχοντας ολοκληρώσει δεκάδες επιτυχημένες συνεργασίες. «Οταν ακούω για ανθρώπους που είναι παντρεμένοι, αλλά δουλεύουν χωριστά ή έχουν χωριστούς τραπεζικούς λογαριασμούς, μου φαίνεται παράξενο ή μάλλον βαρετό», έχει παραδεχθεί ο Ντόνελαν.

Πρωταρχική προτεραιότητα του σκηνοθέτη, ο οποίος έχει βραβευθεί με Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας και έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με το Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ και τα Μπαλέτα Μπολσόι, είναι πάντοτε το «ζωντανό» θέατρο: «Θέατρο δεν είναι πρωτίστως το κείμενο, η ιστορία. Αυτό που έχει σημασία είναι η ζωντανή εμπειρία που μοιράζεσαι», αναφέρει ο Ντόνελαν. Ισως σε αυτό οφείλουν την επιτυχία τους οι Cheek by Jowl, που από το 1981, όταν ανέβασαν την πρώτη τους παράσταση αποσπώντας το βραβείο Ολίβιε καλύτερου νεοεμφανιζόμενου, μέχρι σήμερα έχουν εμφανιστεί επί σκηνής σε πάνω από 40 χώρες, ενώ έχουν ιδρύσει «αδελφούς» θιάσους στη Ρωσία και τη Γαλλία. Το βιβλίο του σκηνοθέτη «Ο ηθοποιός και ο στόχος», ένας οδηγός «πλοήγησης» για νέους ηθοποιούς, έχει μεταφραστεί σε 15 γλώσσες.

Οπως συμβαίνει σε αρκετά έργα του Σαίξπηρ, βασική «κινητήριος δύναμη» στο «Χειμωνιάτικο παραμύθι» είναι η ζήλια, εξαιτίας της οποίας ένας παρανοϊκός βασιλιάς διαλύει την οικογένειά του και καταδικάζει τον εαυτό του στη μοναξιά. Αυτήν τη φορά, όμως, ο συγγραφέας επιφυλάσσει στους ήρωές του μια απρόσμενα ευχάριστη έκβαση και η τραγωδία εξελίσσεται σε κωμωδία. Η παράσταση παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τις 5 έως τις 7 Μαΐου, με την υποστήριξη του Βρετανικού Συμβουλίου. Προπώληση στα ταμεία του Μεγάρου και στο megaron.gr.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή