Η Ιόλη Ανδρεάδη «αντιμέτωπη» με Ελιοτ και Σεφέρη

Η Ιόλη Ανδρεάδη «αντιμέτωπη» με Ελιοτ και Σεφέρη

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εγκυος στο πρώτο της παιδί, η Ιόλη Ανδρεάδη χάνεται τα πρωινά στις πρόβες της παράστασης «Ενας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν», που παρουσιάζεται τα Δευτερότριτα στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Μια μεταγραφή για δύο πρόσωπα, που έκανε με τον Αρη Ασπρούλη, βασισμένη στο «Φονικό στην εκκλησιά» του Τ.Σ. Ελιοτ και στην ιστορική μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη. Τις ώρες που η νεαρή σκηνοθέτις δεν κάνει πρόβες με τη Ρούλα Πατεράκη και τον Γιώργο Νανούρη, επιμελείται έργο της Σάρα Ρουλ για τη μελαγχολία, που θα κάνει πρεμιέρα στο Bios λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, αλλά και τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου που θα δούμε την άνοιξη στο Σύγχρονο Θέατρο.

Το «Φονικό στην εκκλησιά» είναι από τα έργα που αγαπά ιδιαίτερα και το ανέβασε στο Φεστιβάλ των Φιλίππων το 2016 με δύο νέους ηθοποιούς. Το γεγονός ότι την απασχόλησε εκ νέου «οφείλεται στην αριστουργηματική γλώσσα του Ελιοτ, όπως βέβαια και στη μνημειώδη μετάφραση του Σεφέρη. Η δουλειά ξεκίνησε από τον Αρη Ασπρούλη ο οποίος έθεσε τις κεντρικές γραμμές της δραματουργίας και έπειτα δούλεψαν μαζί στη μεταγραφή, εστιάζοντας σε δύο πρόσωπα από τους 10 χαρακτήρες του έργου. Ο Χορός των Γυναικών της Καντερβουρίας έγινε η Γυναίκα της Καντερβουρίας στη μεταγραφή και το άλλο είναι ο Θωμάς Μπέκετ που υπάρχει και στο πρωτότυπο κείμενο. «Απλώς τα δύο πρόσωπα ενσωματώνουν κι άλλους χαρακτήρες του έργου, απόψεις και στιγμές του. Χειριστήκαμε με μεγάλη ελευθερία τη σειρά των γεγονότων».

Είναι ο τρόπος που εργάζεται. «Το κομμάτι της προετοιμασίας του κειμένου το χρησιμοποιώ και στην προετοιμασία της σκηνοθεσίας. Γίνονται ένα». Το συγκεκριμένο κείμενο έχει ένα επίκαιρο σημείο. Βρισκόμαστε στην Καντερβουρία, της οποίας ο πνευματικός ηγέτης και καθοδηγητής έχει αυτοεξοριστεί ύστερα από διαμάχη με τον βασιλιά. Ο Θωμάς Μπέκετ, πρώην καγκελάριος, συγκυβερνήτης, φίλος του βασιλιά Ερρίκου Β΄ και διάσημος μπον βιβέρ, γίνεται αρχιεπίσκοπος της Καντερβουρίας και απαρνιέται αξιώματα και απολαύσεις, αφιερώνοντας τη ζωή του σε όσους τον έχουν ανάγκη και στη μάχη για την κατάλυση της κοσμικής εξουσίας. Γίνεται ανεπιθύμητος, αυτοεξορίζεται στη Γαλλία, αλλά ύστερα από μια επιφανειακή συμφιλίωση με τον Ερρίκο Β΄ επιστρέφει, παρότι γνωρίζει τον κίνδυνο. Πράγματι, δύο μήνες μετά δολοφονείται στην ίδια του την εκκλησία, παραμονές της Πρωτοχρονιάς του 1170. Είναι η πραγματική ιστορία του Aγίου Θωμά.

Το κοινό θα βρει ομοιότητες με το σήμερα. «Ουσιαστικά, περιγράφεται η τεράστια δυσκολία ενός λαού να ορθοποδήσει. Η χώρα δεν έχει κάποιον ικανό να την αναλάβει και οι άνθρωποι ψευτοζούν. Ο Σεφέρης έχει προσαρμόσει το αγγλικό κλίμα και ήθος στην ελληνική πραγματικότητα». Στην παράσταση συναντιούνται τρεις γενιές. Τι λέει η Ιόλη, η μικρότερη της παρέας; «Οι πρόβες ήταν αληθινή εμπειρία. Η Ρούλα Πατεράκη είναι μια ιστορία μόνη της. Και ο Γιώργος Νανούρης επίσης διδάσκει, παίζει, σκηνοθετεί. Σκέφτονται ό,τι κάνουν, χωρίς αυτό να τους αφαιρεί το ενστικτώδες παίξιμο και τον αυθορμητισμό τους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή