Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»

Το ντοκιμαντέρ «Μπρουκ Σιλντς: Η Κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης», που προβάλλεται στο Disney+, έρχεται να υπενθυμίσει πως η «τέλεια ομορφιά» θα είναι πάντα και το τέλειο προϊόν. Ακόμα κι αν χρειάζεται να πατήσει στα «κουφάρια» της παιδικής ηλικίας.

5' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν είσαι σίγουρος πως να νιώσεις κοιτώντας την Μπρουκ Σιλντς σε προεφηβική ηλικία. Η ομορφιά της αδιαμφισβήτητη, από τις περιπτώσεις που το κλισέ «γεμίζει την οθόνη» ισχύει στο έπακρο. Η παιδική αθωότητα αναβλύζει πίσω από τα πελώρια γαλάζια μάτια της και το γεμάτο άγνοια κινδύνου χαμόγελό της είναι το «all american girl». 

Μόνο που το κορίτσι αυτό μεγάλωσε πρόωρα. Τα πυκνά φρύδια της, τα στιλπνά μαλλιά της σε κάθε τους κίνηση μοιάζουν να υπονοούν έναν απρεπή για την ηλικία της ερωτισμό, ένα κάλεσμα στην πιο χυδαία αμαρτία. 

Οχι τυχαία, μιας και όλα ήταν υπολογισμένα να φανούν έτσι. Στα 12 χρόνια της η Μπρουκ Σιλντς έγινε, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Λουί Μαλ, η Βάιολετ, δηλαδή η 12χρονη κόρη μιας πόρνης (Σούζαν Σαράντον) που έβγαλε την παρθενιά της σε δημοπρασία (κυριολεκτικά), πριν βρεθεί στην αγκαλιά ενός 30άρη (Κιθ Καραντάιν). Ολα αυτά, γύρω από ένα πορνείο της Νέας Ορλεάνης του 1917, στο «Pretty Doll» (που μεταφράστηκε «Η Κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης», 1978).

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»-1
Η Μπρουκ Σιλντς ξεκίνησε την καριέρα της από διαφημίσεις, όταν ήταν ακόμη παιδί. Φωτ.: Disney+

Η ίδια η Σιλντς, πολλά χρόνια αργότερα, θα θυμόταν αυτή ως την καλύτερη δουλειά της. Ακόμα κι αν, για τις ανάγκες του ρόλου, την «πασπατεύουν» μεσήλικες, δίνει το πρώτο φιλί της ζωής της on camera με έναν 29χρονο και ποζάρει γυμνή σε ένα ανάκλιντρο σαν άλλη Ρόουζ στον «Τιτανικό». 

Θα ακολουθούσε, φυσικά, η «Γαλάζια Λίμνη» (1980), όπου η Σιλντς θα υποδυόταν μια έφηβη ναυαγό που, μαζί με τον φίλο της, η σεξουαλική αφύπνιση θα τους έπιανε εξαπίνης, σε σημείο που «οι εραστές του Blue Lagoon» θα αντιμετώπιζαν και μια εγκυμοσύνη. 

Εναν χρόνο αργότερα ο Φράνκο Τζεφιρέλι θα σκηνοθετούσε την Μπρουκ Σιλντς στην εφηβική ερωτική ιστορία του «Endless Love», όπου, προκειμένου να πετύχει η -παρθένα στην πραγματική ζωή- ηθοποιός το «πρόσωπο οργασμού», ο σκηνοθέτης, κατά τη διάρκεια σκηνής σεξ, θα της γυρνούσε το δάχτυλο του ποδιού, ώστε αυτή να πονέσει και να κάνει τον επιθυμητό μορφασμό. Οταν, δε, o 58χρονος σκηνοθέτης ρωτήθηκε γιατί επέλεξε την 16χρονη Μπρουκ Σιλντς για τον ρόλο, η απάντηση ήταν απλή: «Γιατί είμαι ερωτευμένος μαζί της». 

Το τέλος της παιδικότητας για ένα τζιν Calvin Klein

Αν όλα τα παραπάνω μοιάζουν λάθος, είναι γιατί πράγματι είναι. Το συνειδητοποιείς για τα καλά όταν η ιστορία της Μπρουκ Σιλντς περνά μέσα σε περίπου δύο ώρες από την οθόνη στο ντοκιμαντέρ «Μπρουκ Σιλντς: Η Κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης». 

Το βασικό concept, βέβαια, ήταν λίγο-πολύ γνωστό. Παιδί-θαύμα παίρνει το βάπτισμα του πυρός από την προσχολική ήδη ηλικία, ποζάροντας για τον φακό (στην προκειμένη, για διαφημιστικά) και γίνεται από νωρίς ένας σκληρός εργάτης του θεάματος.

Δίπλα στην Μπρουκ Σιλντς βρισκόταν κάθε στιγμή η μητέρα-μάνατζερ Τέρι Σιλντς, μια διαζευγμένη μητέρα που, όπως έλεγε, επεδίωκε μια καλύτερη ζωή για τις δυο τους, ακόμα κι αν έβαζε τη μικρή Μπρουκ στη δύσκολη θέση να αντιμετωπίζει άλλη μαμά το πρωί και άλλη μετά το μεσημεριανό, λόγω του χρόνιου προβλήματός της με το αλκοόλ. 

Η μορφή του γονιού-μάνατζερ επιβιώνει δεκαετίες τώρα στη showbiz -από την οικογένεια Τζάκσον μέχρι την Καρντάσιαν- πάντως, δεν πρέπει να υπήρξε άλλο πρόσωπο τέτοιου βεληνεκούς (τα εξώφυλλα στα οποία βρέθηκε η Σιλντς στα 80s ήταν αμέτρητα) που να σεξουαλικοποιήθηκε τόσο έντονα από μια τόσο τρυφερή ηλικία με τη «γονική συναίνεση». 

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»-2
Η Τέρι Σιλντς δεν ήταν μόνο μητέρα, αλλά και μάνατζερ της Μπρουκ Σιλντς στα πρώτα χρόνια της καριέρας της. Φωτ.: Disney+

Αποκορύφωμα υπήρξε φυσικά η επίμαχη καμπάνια για τα τζιν Calvin Klein, στα οποία, η 16χρονη Σιλντς, με περίσσια αθωότητα, πόζαρε με ανοιχτά πόδια, στεκόταν στα τέσσερα για να φορέσει το τζιν, που εν τέλει ξεπούλησε για τα καλά, και ενημέρωνε το κοινό πως ανάμεσα στο Calvin Klein της και εκείνη δεν μεσολαβούσε τίποτα. 

Η Μπρουκ Σιλντς είχε μετατραπεί σε μία σέξι κουκλίτσα και δεν υπήρχε τίποτα να την προστατεύσει. Κυριολεκτικά, μιας και η πλαστική εκδοχή της βρισκόταν εκεί έξω στα ράφια των παιχνιδάδικων για να την πάρουν σπίτι τα κορίτσια που ήθελαν να γίνουν σαν αυτή. Δηλαδή, όλα. 

Ενηλικίωση σε δημόσια θέα

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»-3
Μια παράδοξη φιλία ένωνε κάποτε την Μπρουκ Σιλντς με τον Μάικλ Τζάκσον. Φωτ.: AP Photo/Doug Pizac

Οπως εξηγεί η σχεδόν 60χρονη σήμερα Σιλντς, ο τρόπος για να επιβιώσει στα «χρόνια της αθωότητας» ήταν απλώς να αποκοπεί από το σώμα της. Με έναν τρόπο, της ήταν εύκολο, αν σκεφτεί κανείς ότι καλούνταν να γίνει η μετενσάρκωση του σέξι, ενώ η ίδια δεν είχε ακόμη ανακαλύψει τι είναι αυτό. 

Η ενηλικίωσή της συνέβαινε σε δημόσια θέα. Στις τηλεοπτικές συνεντεύξεις της καλούνταν να απαντήσει στην ερώτηση που έκαιγε πιθανώς ένα ολόκληρο έθνος, δηλαδή αν ήταν ακόμη παρθένα, με την ίδια να το επιβεβαιώνει, και ότι θέλει να κρατήσει την αγνότητά της για «τον έναν» και να γίνει μια καλή μητέρα. Με έναν τρόπο, η Μπρουκ Σιλντς ήταν την ίδια στιγμή η πιο ανομολόγητη φαντασίωση και η πιο υπάκουη φιγούρα μιας βαθιά προβληματικής Αμερικής. 

Ηταν αυτό το παράδοξο του παιδιού-ενήλικα που την έφερε κοντά με τον Μάικλ Τζάκσον, με τον οποίο τους ένωνε μια αλλόκοτη φιλία. Για ένα φεγγάρι εμφανίζονταν παντού μαζί, σαν ένα πλατωνικό ζευγάρι, από την ένωση του οποίου η Σιλντς επεδίωκε να έχει κοντά της κάποιον που καταλάβαινε το βίωμά της και ο Τζάκσον… αναζητούσε μια σύντροφο, δηλώνοντας πως οι δυο τους είναι μαζί και της έκανε επανειλημμένες προτάσεις γάμου. 

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»-4
Το απόλυτο cover girl των 80s κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Πρίνστον. Φωτ.: Disney+

Τελικά, η ενηλικίωση για το είδωλο των 80s ήρθε όταν πήγε στο Πρίνστον για σπουδές, έφυγε από τη μητρική φωλιά, αλλά για λίγο και από τη βιομηχανία του θεάματος και, πέρα από έναν άλλο, πιο πραγματικό κόσμο, γνώρισε και το πρώτο αγόρι της. Η δημοσιοποίηση της σχέσης τους ήρθε να δώσε τέλος στο «αφήγημα της παρθένας».

Στα 90s, η Μπρουκ Σιλντς, ως γυναίκα, πλέον, «τσαλακώθηκε» μπαίνοντας στον κόσμο της κωμωδίας, αρχής γενομένης από το πέρασμά της στα «Φιλαράκια» ως τρελή φίλη του Τζόι και στη συνέχεια στη σειρά «Suddenly Susan».

Γνώρισε τον τενίστα Αντρέ Αγκάσι, αλλά ο γάμος τους δεν μακροημέρευσε, σε αντίθεση με αυτόν με τον Κρις Χέντσι, με τον οποίο η Σιλντς είναι μαζί μέχρι σήμερα και έχουν δύο έφηβες κόρες. Πριν από αυτά, είχε έρθει αντιμέτωπη με έναν βιασμό από χολιγουντιανό παραγωγό τον οποίο δεν κατονομάζει, λες και αυτή ήταν μια τραγική επισφράγιση του τρόπου με τον οποίο η βιομηχανία «βίαζε» για χρόνια την παιδικότητά της.

Η Μπρουκ Σιλντς και το σύνδρομο της «κουκλίτσας»-5
Η Μπρουκ Σιλντς σήμερα. Φωτ.: Disney+

Στο τέλος του ντοκιμαντέρ, βλέπουμε την οικογένειά της να κάθεται στο τραπέζι, τρώγοντας και συζητώντας. Σε κάποια στιγμή, οι κόρες της Μπρουκ Σιλντς λένε πως αρνούνται να δουν τις πρώτες ταινίες της μαμάς τους, νιώθουν άβολα και μόνο στην ιδέα. Ανήκουν σε μια γενιά που όσα συνέβησαν στη μητέρα τους θεωρούνται αδιανόητα. Ακόμα κι αν την ίδια στιγμή κορίτσια της ηλικίας τους σεξουαλικοποιούνται άθελά τους μέσα από τα social media τους, μην ξέροντας πού μπορεί να καταλήξει μια φωτογραφία τους. 

Αυτές οι δύο έφηβες, όμως, δείχνουν ξύπνιες και ότι δεν μασάνε. Απόδειξη πως ίσως οι καιροί αλλάζουν.

Το ντοκιμαντέρ «Μπρουκ Σιλντς: Η Κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης» είναι διαθέσιμο στο Disney+.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή