ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Oταν η κρίση γίνεται ευκαιρία

otan-i-krisi-ginetai-eykairia-2004423

Η Ελλάδα που έχουμε ανάγκη αποκαλυπτόταν σιγά σιγά στο γυαλί. Νέοι οι περισσότεροι, πριν καν συμπληρώσουν τα 30, μιλούσαν απλά, χωρίς γκρίνιες, για όσα μας βρήκαν, αλλά με αποφασιστικότητα για εκείνα που μπορούν να κάνουν. Καλοσπουδαγμένοι οι πιο πολλοί, παιδιά που μπορούσαν να συνεχίσουν στο εξωτερικό, τα άφησαν όλα για να δοκιμάσουν στην Ελλάδα της κρίσης. Η κρίση γι’ αυτούς λειτουργεί ως ευκαιρία για κάτι καινούργιο.

Η Σοφία Παπαϊωάννου βρήκε τα καλύτερα παραδείγματα για την εκπομπή «360 μοίρες» της περασμένης Τρίτης στον Alpha: μια παρέα φίλων που επένδυσε στον εναλλακτικό τουρισμό, ιδέα που ξεκίνησε από τον Σαν Φρανσίσκο και έναν Ελληνα ο οποίος ίδρυσε την πλατφόρμα dopios. Ετσι άρχισε η εταιρεία με αντικείμενο τις ξεναγήσεις. Μια ταξιδιωτική πλατφόρμα που ενώνει ξένους ταξιδιώτες με ντόπιους κατοίκους μιας πόλης και έχει στόχο να τους προσφέρει προσωποποιημένες εμπειρίες μέσα από τη «ματιά» της αληθινής ζωής, όχι της τουριστικής. Κι εκείνοι τον κάνουν να ξαναδεί ίσως την πόλη του αλλιώς, μέσα από το βλέμμα ενός ξένου.

Εναλλακτικός τουρισμός που εξασφάλισε χρηματοδότηση από το Openfund, βρίσκει διαρκώς ανταπόκριση, ενώ οι κάτοικοι των εκάστοτε ταξιδιωτικών προορισμών, έναντι μιας σχετικής αμοιβής, αποκαλύπτουν στους ταξιδιώτες τα μυστικά της πόλης τους.

Υστερα ήταν το Cookisto: δύο νέα παιδιά 24 ετών, με σπουδές στις ΗΠΑ και στη Γαλλία, καλοφαγάδες αλλά άσχετοι με τη μαγειρική, πόνταραν στο κίνημα της συνεργατικής κατανάλωσης. Εφτιαξαν ένα site και υποστηρίχθηκαν από φίλους και το Facebook, ενώ οι πρώτες συναλλαγές ξεκίνησαν με άτομα που μαγειρεύουν για άλλους. Το βράδυ βάζουν τη συνταγή που θα μαγειρέψουν στην ιστοσελίδα και το πρωί δέχονται παραγγελίες. Πήραν, με λίγα λόγια, την κατάσταση στα χέρια τους, όπως έλεγε μια κοπέλα που άφησε τις Πολιτικές Επιστήμες όταν έμεινε άνεργη και αφοσιώθηκε στη μαγειρική, που επίσης αγαπάει.

Την κατάσταση στα χέρια της πήρε και μια πρώην παραγωγός ταινιών, η οποία –για άλλους λόγους– έγινε παραγωγός βιολογικών λαχανικών και φρούτων, ενώ ξανοίχτηκε και σε άλλους παραγωγούς. Ιδρυσε την Βiobox, μια εταιρεία και δέχεται παραγγελίες για αγορά βιολογικών προϊόντων από το οικογενειακό κτήμα στο Μαρκόπουλο και αναλαμβάνει τη διανομή. Ενα κιβώτιο εγγυημένης πιστοποίησης, που μπορεί να το παραλαμβάνει ο αγοραστής στο σπίτι του.

Ενα καλό παράδειγμα –το καθένα στον τομέα του– στην Ελλάδα της κρίσης και μια έξυπνη καλογυρισμένη εκπομπή της έμπειρης Σ. Παπαϊωάννου, αφιερωμένη σε όσους τολμούν, εμπιστεύονται, καινοτομούν, αντί να μεμψιμοιρούν για όσα μας βρήκαν. Αυτό που χρειάζεται το σύγχρονο τηλεοπτικό κοινό αντί να βυθίζεται στην παραίτηση της κακής τηλεόρασης.