ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα και η τηλεοπτική ματιά

ta-glypta-toy-parthenona-kai-i-tileoptiki-matia-2006940

Είναι χαρακτηριστικό του τρόπου που αντιμετωπίζουν κυρίως την πολιτιστική επικαιρότητα οι περισσότερες εκπομπές, στα περισσότερα κανάλια: επιφανειακά, εντυπωσιοθηρικά. Δίχως ουσιαστική γνώση, χωρίς ιστορικότητα, χωρίς ψυχραιμία. Ομως, θα μπορούσε να είναι διαφορετική η αντιμετώπιση ενός θέματος όπως η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, που έχει παρελθόν δεκαετιών και, όπως φαίνεται, θα έχει μέλλον. Ενός θέματος που συνδέεται με την πολιτιστική μας κληρονομιά και τη διατήρηση ενός μοναδικού μνημείου στην ολότητά του – αυτή, άλλωστε, είναι η ειδοποιός διαφορά με άλλες αρχαιότητες που έχουν κλαπεί, αυτό είναι το κυριότερο ελληνικό επιχείρημα.

Ενώπιον δημοσιογράφων απ’ όλο τον κόσμο, ο Τζορτζ Κλούνεϊ τοποθετήθηκε με σαφήνεια στο Βερολίνο υπέρ της επιστροφής τους στην Αθήνα. Και, όχι, δεν ήταν «δήθεν δηλώσεις», όπως άστοχα υποστήριξε στην ανακοίνωσή του ο τομέας Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ. Δύο ημέρες μετά, επανέλαβε σαφέστερα τη θέση του στο Λονδίνο, απτόητος από τα υποτιμητικά σχόλια Βρετανών δημοσιογράφων, αλλά και του επικεφαλής της βρετανικής Επιτροπής Πολιτισμού Μέσων Ενημέρωσης και Αθλητισμού: «Πιθανώς δεν γνωρίζει την ιστορία των ελγίνειων Μαρμάρων και το νόμιμο δικαίωμα που έχει η Βρετανία γι’ αυτά. Είναι Αμερικανός», σχολίασε ο Τζον Γουίτινγκεϊλ, επιβεβαιώνοντας ότι ο βρετανικός σοβινισμός δεν βρίσκει εφαρμογή μόνο στο θέμα των ελληνικών Γλυπτών…

Υπέρ της επιστροφής των λεηλατημένων Μαρμάρων τάχθηκαν και ο Μπιλ Μάρεϊ, ενώ τη βρετανική αλαζονεία σχολίασε και ο Ματ Ντέιμον.

Μας αρέσει ή όχι, η απρόσμενη αυτή ιστορία προσέφερε περισσότερη δημοσιότητα στην ελληνική διεκδίκηση από οποιοδήποτε συνέδριο αρχαιολόγων. Δικαιολογημένα ασχολήθηκε και η ελληνική τηλεόραση. Βέβαια, οι παράπλευρες απώλειες ήταν και στην περίπτωση αυτή αναπόφευκτες…

«Αν επιστραφούν στην Ελλάδα τα ελληνικά, στην Κίνα τα κινεζικά, στην Αίγυπτο τα αιγυπτιακά, δεν θα μείνει μουσείο για μουσείο», σχολίαζε εμβριθώς συνεργάτιδα της Μενεγάκη. Αλλοι «πανελίστες» αποφάνθηκαν πως ο Κλούνεϊ έκανε τις δηλώσεις για να προωθήσει τη νέα του ταινία «Μνημείων άνδρες».

Πρόσφατα, μια άλλη διασημότητα, η Στέλλα Μακάρτνεϊ, έζησε κάτι ανάλογο από την αντίστροφη πλευρά. Η φωτογραφία με τα Μάρμαρα από το Βρετανικό Μουσείο και η λεζάντα: «Το Βρετανικό Μουσείο τα “σπάει”, έχω εντυπωσιαστεί με αυτό», που ανέβασε, προκάλεσε την αντίδραση χρηστών του Ιnstagram και του Twitter. Η κόρη του πρώην Μπιτλ μάς «την έσπασε».

Η τηλεόραση οφείλει να χρησιμοποιήσει τη δύναμή της εκπαιδευτικά. Να θίξει με υπευθυνότητα τα επιστημονικά, πολιτικά και νομικά επιχειρήματα. Και να το κάνει με αισθητική αρτιότητα και αφηγηματική γοητεία. Ασφαλώς και γίνεται – ξένες ιστορικές σειρές, αλλά και δικές μας, του ΣΚΑΪ, το έχουν αποδείξει. Και ο κόσμος θα ανταποκριθεί, όπως άλλωστε ανταποκρίνεται σήμερα σε κατιτί που συνεγείρει τη συλλογική του μνήμη.