Η «καλή σύζυγος» της νέας εποχής

Η «καλή σύζυγος» της νέας εποχής

4' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πολυσχιδής, δυναμική, ικανή, αποτελεσματική και την ίδια στιγμή στοργική μητέρα, δίκαιη σύζυγος (έστω πρώην) και γοητευτική γυναίκα. Εκ πρώτης όψεως ο ρόλος της Αλίσια Φλόρικ της τηλεοπτικής σειράς «The Good Wife» («Η καλή σύζυγος») μοιάζει να συγκροτεί νέα ασφυκτικά στερεότυπα για τον ρόλο της σύγχρονης γυναίκας απέναντι σε εκείνον του «θύματος» ή του ραδιούργου και πονηρού θηλυκού στη σκιά των δυναμικών ανδρών, όπως τον είχε διαμορφώσει η τηλεοπτική μυθολογία επί μισό και πλέον αιώνα.

Κάθε άλλο. Αλλωστε, θα αδικούσε κατάφωρα τη σειρά ο χαρακτηρισμός της σαν «φεμινιστικός ύμνος» ή κάτι παρόμοιο. Απέχει μακράν τουλάχιστον από εκείνο το πνεύμα του πολεμικού και ηρωικού φεμινισμού, αν και διαπνέεται από πνεύμα απόλυτου σεβασμού της γυναικείας προσωπικότητας. Ωστόσο, τα σενάριά της, με την υπογραφή των Ρόμπερτ Κινγκ και Μισέλ Κινγκ, πραγματεύονται με έξοχη αφηγηματική μαεστρία μια πολυδαίδαλη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου η έννοια της κοινωνικής ανοχής βρίσκει την απόλυτη σημασία της μέσα από την τρυφερότητα των οικογενειακών σχέσεων και την ανθρώπινη γλύκα της φιλίας, ενώ στο φόντο των ιστοριών η νομική επιστήμη συναντά την τεχνολογία και αυτή με τη σειρά της την πολιτική.

Δικαστικό και πολιτικό δράμα με συναίσθημα

Επισήμως, η σειρά για το CBS, που τη λάνσαρε τον Σεπτέμβριο του 2009 για να ακολουθήσουν έκτοτε 5 ακόμη κύκλοι μετά την παγκόσμια επιτυχία της και παράλληλα διάθεσή της από τους παρόχους Amazon και Hulu, είναι ένα δικαστικό, πολιτικό δράμα, γυρισμένο με τη μορφή αυτοτελών επεισοδίων, ενώ παράλληλα εξελίσσεται και η βασική ιστορία, η οποία αφορά την εξέλιξη της ζωής των πρωταγωνιστών. Σύμφωνα με αυτή, κεντρικό πρόσωπο είναι η Αλίσια Φλόρικ, με την έξοχη Τζουλιάνα Μαργκούλις στον ομώνυμο ρόλο, σύζυγος πολιτικού, ο οποίος βρίσκεται μπλεγμένος σε ένα σκάνδαλο πορνείας και φυλακίζεται.

Μητέρα δύο παιδιών, δεν αφήνει να χάσει τη γη κάτω από τα πόδια της, συμπαραστέκεται στον σύζυγό της με αξιοπρέπεια, αλλά του ζητάει διαζύγιο, και για να ζήσει η ίδια και τα παιδιά της βρίσκει δουλειά σε μεγάλη δικηγορική φίρμα, καθώς είχε άριστες σπουδές στη νομική προτού παντρευτεί. Εξελίσσεται ραγδαία, συνεργάζεται άριστα με την ντετέκτιβ του γραφείου, την αμφισεξουαλική Καλίντα με τον επιθετικό ερωτισμό, πρώην συνεργάτιδα του συζύγου της και παρά τη σκιά ότι μπορεί να υπήρξε και ερωμένη του, αυτό δεν την εμποδίζει να αναπτύξει βαθιά ανθρώπινους δεσμούς μαζί της.

Θεωρήθηκε από Αμερικανούς κριτικούς ότι ο ρόλος της Αλίσια Φλόρικ μπορεί να συγκριθεί με εκείνον του Γουόλτερ Γουάιτ στο «Breaking Bad», αλλά για τους φανατικούς downloaders η διαφορά είναι εμφανής. Πολυσχιδής προσωπικότητα, ανθρώπινη, συναισθηματική και την ίδια στιγμή ισορροπημένη μητέρα που στηρίζει τα παιδιά της στη δύσκολη εφηβεία τους, η Αλίσια είναι περισσότερο ένας ρόλος συμβολικός για τη νέα εποχή μιας αμερικανικής κοινωνίας, όπου οι γυναίκες, μορφωμένες και δυναμικές, κερδίζουν αυτό που τους αξίζει και όπου η λατρεία των νέων για την τεχνολογία δεν τους μετατρέπει αναγκαστικά σε φρικιά του Ιντερνετ, αλλά οξύνει την κρίση και διευρύνει τις δυνατότητές τους (όπως συμβαίνει με τον γιο της) και όπου το «διαφορετικό» αφομοιώνεται ειρηνικά με τα ταλέντα και τη δημιουργικότητά του.

Προ-Λίμαν Μπράδερς

Συμβολικός ρόλος πάντως αυτός της Αλίσια και με έναν ακόμη τρόπο, καθώς θεωρήθηκε αντανάκλαση της πραγματικής θέσης στην οποία βρέθηκαν τόσο η Χίλαρι Κλίντον όσο και οι σύζυγοι των πολιτικών Ντικ Μόρις και Ελιοτ Σπίτζερ – όλοι τους πρωταγωνιστές σκανδάλων, τα οποία έπληξαν την παραδοσιακή αμερικανική ηθική της οικογένειας. Οι ίδιοι οι σεναριογράφοι, άλλωστε, δήλωσαν ότι είχαν αυτές ακριβώς τις κυρίες ως πρότυπα, με την πεποίθηση πως αυτό το είδος σκανδάλων, στα οποία πρωταγωνίστησαν οι σύζυγοί τους, «τα γεννάει η κουλτούρα των Αμερικανών».

Αποφασισμένοι όχι ακριβώς να επιτεθούν, αλλά να αναδείξουν τις γκρίζες περιοχές των ανθρώπινων σχέσεων που δημιουργούν οι συμβιβασμοί και η κοινωνική υποκρισία, οι σεναριογράφοι Ρόμπερτ και Μισέλ Κινγκ δημιούργησαν την πρωταγωνιστική ομάδα του «The Good Wife» από χαρακτήρες οι οποίοι μοιάζει να εκπροσωπούν κοινωνικές ομάδες, των οποίων τα δικαιώματα στην ελευθερία έκφρασης και επαγγελματικών επιλογών αμφισβητούσε το οικοδόμημα των συντηρητικών στερεότυπων του παλιού κόσμου, που οδηγήθηκε στη μεγάλη κρίση (θα τον ορίζαμε ως τον προ-Λίμαν Μπράδερς).

Στην ομάδα αυτή των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων συναντά ο θεατής από τον γκέι αδελφό της Αλίσια και αγαπημένο θείο για τα παιδιά της ή την μπαϊσέξουαλ συνεργάτιδά της μέχρι τη δυναμική πρόεδρο της δικηγορικής φίρμας όπου εργάζεται η Αλίσια, την Νταϊάν Λόκχαρτ, οπαδό των Δημοκρατικών, η οποία αποστρέφεται τη βία, είναι κατά της οπλοκατοχής, στρατευμένη στον αγώνα των γυναικών και πάντα στο πλευρό των γυναικών-δικηγόρων.

Οπως κι αν έχει ο ρόλος της Αλίσια Φλόρικ, ο οποίος πρόσφερε ΕΜΜΥ και Χρυσή Σφαίρα στη Μαργκούλις, διαφορετικός μεν και πολύ πιο ανθρώπινος από εκείνος της σκοτεινής δικηγόρου Πάτι Χιουζ της Γκλεν Γκλόουζ, που προηγήθηκε με το έξοχο δικηγορικό θρίλερ «Damages» (2007), πιο ολοκληρωμένος και χωρίς τη φεμινιστική επιθετικότητα της Σιγκούρνι Γουίβερ ως Ελέιν Μπάρις στο «Political animals», αλλά πιο κοντά σε εκείνον της Μπριγκίτε Νάιμποργκ της γυναίκας πρωθυπουργού του «Borgen», προστίθεται σε μια σειρά παρόμοιων δυναμικών, τηλεοπτικών γυναικείων χαρακτήρων, οι οποίοι κατέρριψαν ο καθένας με τον τρόπο του ένα προς ένα τα στερεότυπα που ήθελαν τις γυναίκες κυρίαρχες μόνον ενός συναισθηματικού παρασκηνίου.

Στις παραδοσιακές σαπουνόπερες οι γυναικείοι χαρακτήρες συμβόλιζαν την αργή, σπειροειδή κίνηση ενός κόσμου που φοβάται τις αλλαγές, παγιδευμένου στο συναίσθημα και στην ψευδαίσθηση της «ιδανικής εικόνας». Στις σύγχρονες τηλεοπτικές αφηγήσεις, συμβολίζουν το ακριβώς αντίθετο, την ευθύγραμμη κίνηση προς τη ραγδαία εξέλιξη, στοιχείο το οποίο μέχρι χθες για τους θεωρητικούς της τηλεόρασης συμβολιζόταν από ανδρικούς αποκλειστικά χαρακτήρες και αντανακλούσε την υποτιθέμενη ανδρική αντίληψη περί δράσης. Γι’ αυτό ακριβώς μιλάμε πλέον στη νέα τηλεοπτική αφήγηση για ανατροπή στερεότυπων!

​​Στη χώρα μας, η σειρά «The Good Wife» (4ος κύκλος) προβάλλεται από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ, κάθε Πέμπτη στις 11.15 μ.μ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή