ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Ελληνες και τηλεόραση, μια σχέση αγάπης και μίσους

ellines-kai-tileorasi-mia-schesi-agapis-kai-misoys-2113357

Πόση  τηλεόραση είδαµε; Ποιοι ήταν οι κερδισµένοι και ποιοι οι χαµένοι της σεζόν; Και κυρίως: ποιοι βλέπουν τηλεόραση; Οι άνδρες; Οι γυναίκες; Οι µικροί; Οι µεγάλοι; Οπως συµβαίνει σχεδόν πάντα, τα πράγµατα είναι λίγο πιο σύνθετα. Σηµάδια ανάκαµψης από το «χαµηλό» που κατέγραψαν προ τριετίας καταγράφουν τα ελληνικά κανάλια, σύµφωνα µε τη σχετική έρευνα της Nielsen για τη σεζόν 2014-15. Eίναι η δεύτερη συνεχής τηλεοπτική χρονιά µε σχετικά θετικό πρόσηµο, όπως αυτό αποτυπώθηκε στα «µηχανάκια» της εταιρείας. Οι κρίσιµες πολιτικές εξελίξεις, τα σόου, ορισµένες ελληνικές σειρές αλλά και οι δηµοφιλείς αθλητικές διοργανώσεις και τα events αποδείχτηκαν ιδιαίτερα δελεαστικά για το 74,6% του πληθυσµού. Eurovision, Eurogroup, εκλογές, δηµοψήφισµα, Champions League, «Αλ Τσαντίρι νιουζ», «Mην αρχίζεις τη µουρµούρα», «The voice» αλλά και «Εθνική Ελλάδος», «Κάτω Παρτάλι» και η παρέλαση της 25ης Μαρτίου συγκαταλέγονται ανάµεσα στα δηµοφιλέστερα προγράµµατα της σεζόν.

Πόση τηλεόραση βλέπουµε;
Σχεδόν τεσσερισήµισι ώρες την ηµέρα (268 λεπτά) αφιέρωσαν οι Ελληνες στην πάλαι ποτέ µικρή οθόνη το εννεάµηνο Σεπτεµβρίου 2014-Αυγούστου 2015 (το αντίστοιχο διάστηµα το 2012-2013 ήταν 252 λεπτά και το 2013-2014 ήταν 256 λεπτά). Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Nielsen που δηµοσιεύονται στο ετήσιο Yearbook, «πρωταθλήτριες» στην τηλεθέαση αναδείχθηκαν οι γυναίκες άνω των 65 ετών, που παρακολουθούν τηλεόραση 419 λεπτά την ηµέρα (περίπου 7 ώρες!), ενώ το «αργυρό µετάλλιο» παίρνουν οι συνοµήλικοί τους άνδρες µε 410 λεπτά ηµερησίως. Στον αντίποδα, λιγότερο φανατικοί του µέσου αποδεικνύονται οι άνδρες ηλικίας 15 έως 24 ετών, που αφιερώνουν στην τηλεόραση 107 λεπτά την ηµέρα. Αξιοσηµείωτο είναι το γεγονός ότι τα παιδιά 4 έως 14 ετών απορροφώνται από την οθόνη για 210 λεπτά την ηµέρα (σχεδόν δυόµισι ώρες). Αναµενόµενη είναι η διαπίστωση ότι το κοινό υψηλής µόρφωσης άνω των 15 ετών βλέπει λιγότερη τηλεόραση (210 λεπτά/ηµέρα), ενώ οι τηλεθεατές µε χαµηλή µόρφωση µετρούν 389 λεπτά ηµερησίως µπροστά στην οθόνη.

Πότε είδαµε περισσότερη τηλεόραση;
«Χρυσό τρίµηνο» της τηλεθέασης ήταν το διάστηµα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2015, οπότε κατεγράφη και µεγαλύτερη ηµερήσια παρακολούθηση. Συγκεκριµένα, τον Ιανουάριο οι κάτοικοι της χώρας είδαν τηλεόραση για 313 λεπτά την ηµέρα, τον Φεβρουάριο για 315 λεπτά (αναδείχθηκε ο µήνας µε τον υψηλότερο ηµερήσιο χρόνο τηλεθέασης) και τον Μάρτιο για 307 λεπτά. Αναµενόµενα αυξηµένος (σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα το 2013-2014) ήταν και ο χρόνος που πέρασε το σύνολο του κοινού µπροστά στην οθόνη τους µήνες Ιούνιο (264 λεπτά), Ιούλιο (232) και Αύγουστο (189), λόγω φυσικά των πολιτικών εξελίξεων ή της αναµονής τους.
Στη διάρκεια της ηµέρας (από ∆ευτέρα έως Παρασκευή) το δεκαπεντάλεπτο µεταξύ 22.15 και 22.29 αποδεικνύεται το δηµοφιλέστερο όλων, καθώς τότε συντονίζεται στους δέκτες του το 41,1% του πληθυσµού. Τα Σαββατοκύριακα το µεγαλύτερο µέρος του κοινού (39,3%) δείχνει να προτιµά το διάστηµα 22.30-22.44.

Κερδισµένοι και χαµένοι
Ο ΑΝΤ1, ο ALPHA και ο ΣΚΑΪ φαίνεται ότι αποκόµισαν τα περισσότερα οφέλη από αυτή την τηλεοπτική σεζόν του πολιτικού «πυρετού» και της επιστροφής της ελληνικής µυθοπλασίας. Το κανάλι του Αµαρουσίου κατέκτησε την πρώτη θέση µεταξύ των σταθµών µε µέσο µερίδιο 16,5%, παρά τη θεαµατική του πτώση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ο ALPHA τον ακολούθησε στη δεύτερη θέση µε 16,1%. Εντυπωσιακή ήταν η άνοδος του ΣΚΑΪ το καλοκαίρι των καυτών πολιτικών εξελίξεων, µε το κανάλι να σηµειώνει «άλµα» 3,7 % από τον Ιούνιο έως τον Ιούλιο, οπότε βρέθηκε στη δεύτερη θέση, πίσω από το MEGA, µε ποσοστό 12,7%, «εξαργυρώνοντας» την απόφαση των επιτελών του να επιµείνουν ενηµερωτικά εν µέσω θέρους. Τέλος, το MEGA µοιάζει να είναι ο µεγάλος χαµένος της σεζόν, καθώς, παρότι εξασφάλισε την τρίτη θέση (µε 15,5%), είχε µια κατά βάση πτωτική πορεία στο εννεάµηνο, µε αποτέλεσµα να χάσει 5,7% από τον Σεπτέµβριο του 2014 έως τον Αύγουστο του 2015.

Οσο για τις προτιµήσεις του κοινού, ο ALPHA αποδεικνύεται το κανάλι που προτιµούν οι γυναίκες 25 έως 44 ετών, αλλά και τα δύο φύλα ηλικίας 45 – 64 ετών. Ο ΣΚΑΪ καταγράφει τα υψηλότερα ποσοστά του στο κοινό υψηλής µόρφωσης και στους άνδρες άνω των 65 ετών, ενώ τα παιδιά «ψηφίζουν» STAR.

Ποιοι είναι οι… πρωταθλητές;

Τη «µάχη του τηλεκοντρόλ» φαίνεται ότι κερδίζουν οι άνδρες ηλικίας άνω των 65 ετών, που παρακολουθούν τηλεόραση σε ποσοστό 88%, ενώ λάτρεις του µέσου αποδεικνύονται και το 84,8% των συνοµήλικών τους γυναικών. Εκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι τηλεόραση παρακολουθεί και το 64,6% των παιδιών άνω των 4 ετών.