ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Κολάζ εικόνων του ’70 με εκρηκτικές μουσικές

kolaz1

Ο ήχος και το χρώμα της Νέας Υόρκης κατά τη δεκαετία του ’70 δίνουν ρυθμό και ύφος στο «Vinyl», τη νέα σειρά του HBO με επικεφαλής στην παραγωγή της τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Μικ Τζάγκερ. Η σειρά άρχισε να προβάλλεται από τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής στη Ελλάδα, στο συνδρομητικό κανάλι Nova, ταυτόχρονα με τις ΗΠΑ. Αν δεν έχεις συγκινηθεί στη ζωή σου από το ροκ, μάλλον δεν έχεις κανένα λόγο να ξενυχτάς τις Κυριακές για ένα σίριαλ.

Το «Vinyl», κρίνοντας από το πρώτο επεισόδιό του, είναι ένα κολάζ εικόνων από εκείνα τα χρόνια συνοδευόμενο από εκρηκτικές μουσικές. «Η Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 έχει τεράστιο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Ρίχνουμε ματιές σε εκείνη την εποχή, που έχει στοιχειώσει όσους λάτρεψαν το ροκ. Μπαίνεις στο γραφείο του Ρίτσι (σ.σ. ο βασικός ήρωας της σειράς, ο Ρίτσι Φινέστρα, είναι διευθυντής δισκογραφικής εταιρείας) και βλέπεις πράγματα ξεχασμένα. Μπομπινόφωνα, κασέτες, παλιά μηχανήματα ηχογράφησης, δίσκους βινυλίου και μουσικά περιοδικά. Πράγματα, που πια δεν σημαίνουν τίποτα για εμάς. Σε πάει πολύ πίσω αυτή η εικόνα», λέει ο Τζάγκερ στο making of του «Vinyl».

Η Νέα Υόρκη τότε, επικίνδυνη και άγρια γοητευτική, λειτούργησε σαν ανοικτό «πειραματικό» εργαστήριο από το οποίο ξεπήδησαν καινούργιοι ήχοι. Το 1973, χρονιά στην οποία αναφέρεται το πρώτο επεισόδιο της σειράς, αναπτύχτηκαν το πανκ, η ντίσκο, το χιπ χοπ, «με 6 μήνες και 8 χιλιόμετρα απόσταση το ένα είδος από το άλλο», λέει ο παραγωγός Τέρι Γουίντερ.

Το «Vinyl» έχει ως βάση του τη δισκογραφική εταιρεία του Ιταλοαμερικανού Ρίτσι Φινέστρα, που είναι βουτηγμένος στα χρέη και στα ναρκωτικά και ψάχνει διέξοδο διαφυγής προς το μέλλον: στη μουσική που κανείς παραγωγός δεν έχει ακόμη «περάσει» σε LP των 33 στροφών. Αναπλάθονται όμως και ιστορικοί χώροι, όπως το Factory του Αντι Γουόρχολ ή το κλαμπ Max’s Kansas City, που ήταν στέκια διασημοτήτων. Υπήρχε κάτι αυθεντικό σε αυτές τις γωνιές και εικόνες της πόλης. Η Νέα Υόρκη ήταν ενθουσιώδης μέσα στη ρευστότητά της (η νεανική αμφισβήτηση της προηγούμενης δεκαετίας είχε ξεθυμάνει, αφήνοντας πίσω της ένα πολύχρωμο σύννεφο), που την έκανε να φαντάζει χωνευτήρι διαφορετικών στυλ. Αυτή η δυναμική ισορροπία ήταν πασιφανής και στη μόδα της εποχής. «Ηταν μια περίοδος που οι άνθρωποι ήθελαν ν’ αλλάξουν την εμφάνισή τους. Ηταν η πρώτη φορά στην ιστορία της αμερικανικής ποπ κουλτούρας που υπήρξε ενδιαφέρον για ρούχα vintage. Εβλεπες νέους και νέες στο Βίλατζ να κυκλοφορούν με ενδύματα από τις δεκαετίες του ’20, του ’30, του ’50. Τα συνδύαζαν με σύγχρονα, αυτό κι αν ήταν διασκεδαστικό», λέει ο Τζον Νταν, σχεδιαστής κοστουμιών.

«Καταφέραμε να αναβιώσουμε πιστά την άγρια φύση της πόλης, να απεικονίσουμε την εποχή χωρίς να αποδυναμώσουμε κάτι. Το σχέδιο ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια. Τότε με είχε προσεγγίσει ο Μικ Τζάγκερ, προσπαθώντας να πείσει να το στήσουμε όλο αυτό ως ταινία. Η Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 ήταν σε παρακμή και είχε μεγάλα ποσοστά εγκληματικότητας. Τα ταραγμένα χρόνια, όμως, μπορεί να είναι γόνιμα για τους καλλιτέχνες. Εχει πλάκα να δείτε το “Vinyl” σαν ιστορική σειρά. Εζησα αυτή την περίοδο και έχω ισχυρή άποψη για το πώς πρέπει να γίνει η ανασύνθεσή της», επισημαίνει ο Σκορσέζε.

​​Το «Vinyl» έχει 10 επεισόδια. Προβάλλεται στο Novacinema 1 κάθε Κυριακή στις 04.00 και σε επανάληψη κάθε Δευτέρα στις 22.10.