«Νέα κωμωδία» μέσα από τη ζωή

«Νέα κωμωδία» μέσα από τη ζωή

4' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 19 Φεβρουαρίου προβλήθηκε στο HBO το πρώτο επεισόδιο της σειράς «Crashing» με πρωταγωνιστή τον stand-up κωμικό Pete Holmes. Τον γνωρίζουμε τη στιγμή που ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του τον απατά και του εξομολογείται ότι έχει κουραστεί να τον συντηρεί οικονομικά όσο αυτός προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό του, που είναι να γίνει διάσημος κωμικός. Μοιραία οδηγούνται στον χωρισμό και εκείνος αναγκάζεται να περνάει τα βράδια του σε καναπέδες φίλων του στη Νέα Υόρκη – έτσι πήρε η σειρά τον τίτλο της (το «crash» είναι το ρήμα που υποδηλώνει στην αργκό ότι κάποιος φιλοξενείται στον καναπέ κάποιου άλλου). Ταυτόχρονα παρακολουθούμε τις προσπάθειές του για την καθιέρωσή του στον σκληρό χώρο του stand-up.

Ο κεντρικός ήρωας και οι περιπέτειές του έχουν μεγάλη ομοιότητα με ένα κομμάτι του πραγματικού παρελθόντος του πρωταγωνιστή. Αυτό δεν είναι κάτι πρωτότυπο για τη σύγχρονη παραγωγή κωμικών σειρών στις ΗΠΑ. Εδώ και μια επταετία, τα τηλεοπτικά δίκτυα εγκαταλείπουν τις ακριβότερες παραγωγές τύπου sit-com, επενδύοντας σε μικρότερες και δίνοντας στους κωμικούς την απόλυτη ελευθερία να διηγηθούν εναλλακτικές ιστορίες με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο. Και συνήθως βγαίνουν κερδισμένοι όλοι: τόσο το τηλεοπτικό δίκτυο και οι δημιουργοί όσο και εμείς, οι θεατές. Παρακολουθώντας αυτές τις σειρές υπάρχει η διάχυτη αίσθηση πως αυτό που καταλήγει στις οθόνες μας είναι μια κάποια δραματοποιημένη εκδοχή του εαυτού των πρωταγωνιστών-δημιουργών, οι οποίοι με πρόσχημα την κωμωδία παρουσιάζουν τις πιο πικρές, μύχιες και τολμηρές σκέψεις τους, χρησιμοποιώντας ως μέσο μια ελαφρώς αλλαγμένη εκδοχή των βιωμάτων τους.

Μία τέτοια επιτυχημένη σειρά είναι το «Master of None» του Aziz Ansari, που προβλήθηκε τον Νοέμβριο του 2015 και περιμένουμε τη δεύτερη σεζόν μέσα στον Μάιο. Η σειρά επικεντρώνεται στην καταγραφή της καθημερινότητας ενός τριαντάρη ηθοποιού στη Νέα Υόρκη φτιάχνοντας μια πιστή και αστεία αναπαράσταση της πραγματικότητας των millenials. Υπάρχουν όλα τα γνώριμα στοιχεία, όπως η κοινωνική αδεξιότητα που διέπει τις διαπροσωπικές σχέσεις και κάνει κάθε επεισόδιο ξεκαρδιστικό. Οι καλύτερες στιγμές της σειράς, όμως, είναι αυτές που ο Ansari μιλάει για τη φυλετική του ταυτότητα. Το επεισόδιο που αφιέρωσε στους γονείς του που ήρθαν στις ΗΠΑ από την Ινδία είναι τόσο αστείο όσο και τρυφερό. Ενώ όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με τη δυσκολία κάθε ηθοποιού διαφορετικής φυλής να ξεφύγει από τα συνεπακόλουθα στερεότυπα στο παίξιμό του έγινε πιο αιχμηρός, αλλά εξίσου εύστοχος.

Το «One Mississippi» της Tig Notaro, παρότι ανήκει και αυτό σε αυτήν την κατηγορία σειρών, ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες λόγω του σκληρού θέματος που πραγματεύεται. Συναντούμε την πρωταγωνίστρια κατά τη διάρκεια της αποθεραπείας της από διπλή μαστεκτομή, τη στιγμή που πληροφορείται ότι η μητέρα της είναι ετοιμοθάνατη. Η επιστροφή στο πατρικό της προκαλεί μια ακολουθία γεγονότων και σκέψεων έντονης συναισθηματικής φόρτισης που, σε συνδυασμό με κάποιες άσχημες αναμνήσεις από τα παιδικά της χρόνια, δημιουργούν μια ελεγεία στην απώλεια και στη διαχείριση του πένθους τέτοιας αυθεντικότητας και έντασης που δεν συναντά κανείς ούτε στις καλύτερες δραματικές σειρές.

Αμεσότητα, ειλικρίνεια, αυτοσαρκασμός

Στο σημείο αυτό θα ήταν παράλειψη να μην αναφέραμε τον Louis C.K., ο οποίος θεωρείται και ο «πατέρας» αυτού του είδους κωμικής δραματουργίας. Στην σειρά «Louie», που άρχισε να προβάλλεται το 2010, υποδύεται μια πολύ κοντινή εκδοχή του εαυτού του: έναν χωρισμένο κωμικό γύρω στα 45, ο οποίος προσπαθεί να είναι καλός πατέρας για τις δύο ανήλικες κόρες του, ενώ την ίδια στιγμή αναζητεί ταίρι σε μια περίοδο που –όπως συχνά μας υπενθυμίζει– η εμφάνισή του βρίσκεται σε συνεχόμενη παρακμή. Η αχανής Νέα Υόρκη δεν αποδεικνύεται σύμμαχος σε αυτόν τον αγώνα, ούτε διευκολύνει την κοπιώδη καθημερινότητά του. Σε κάθε επεισόδιο της σειράς, παρότι τα πλάνα είναι πολλές φορές ονειρικά ή και υπερρεαλιστικά, υπάρχει διάχυτο ένα αίσθημα ειλικρίνειας που αποκομίζει ο θεατής από τον Louis C.K. και μια υποδόρια πίστη ότι αυτό που παρακολουθούμε στην οθόνη είναι η αποτύπωση ενός βιωμένου στιγμιότυπου. Το ίδιο άλλωστε συμβαίνει και στα stand-up σόου του. Η αμεσότητα και η ειλικρίνεια σε συνδυασμό με τη διαρκή εκτόξευση αυτοσαρκαστικών αστείων καθιέρωσαν τον Louis C.K. ως την κορυφαία κωμική φωνή των τελευταίων ετών.

Ολοι οι προαναφερθέντες δημιουργοί χρησιμοποιούν για τις σειρές τους υλικό που έχει δοκιμαστεί στην πιο άμεση και «σκληρή» σκηνή ενός θεάτρου ή ενός comedy club. Πρόσφατο παράδειγμα ο μονόλογος του Aziz Ansari στο Saturday Night Live, μία ημέρα μετά την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ, όπου αναφέρθηκε στον νέο πρόεδρο και στον ρατσισμό, και το συγκλονιστικό «Hello, I have cancer» της Tig Notaro όπου ήταν η κύρια πηγή του «One Mississippi».

Η αποτύπωση της ζωής των δημιουργών στην οθόνη γεννά μια μετα-μυθοπλασία που έχει ως αποτέλεσμα σε αυτές τις σειρές να μην υπάρχουν αστεία που δεν προκαλούν ένα σφίξιμο, ούτε γέλιο χωρίς ένα παράλληλο κράτημα. Επίσης, αποτυπώνεται ξεκάθαρα πόσο άλλαξε το είδος τα τελευταία χρόνια. Στόχος αυτής της «νέας κωμωδίας» δεν είναι πάντα το γέλιο και πολλές φορές ούτε καν η ψυχαγωγία. Κάτω από τη στενή κατηγοριοποίηση της «κωμικής σειράς» οι δημιουργοί έρχονται αντιμέτωποι με μια διαθλασμένη εκδοχή της πραγματικότητας και του εαυτού τους, την οποία αντιμετωπίζουν με μια αναστοχαστική ματιά, που κάποιες φορές μπορεί να είναι αστεία, άλλες ιδιαίτερα θλιβερή, αλλά πάντα είναι ειλικρινής. Ενοχλητικά ειλικρινής.

Δείτε

• «Crashing»: Η πρώτη σεζόν μόλις ολοκληρώθηκε στο HBO.

• «Master of None»: Η δεύτερη σεζόν είναι διαθέσιμη από τις 12 Μαΐου στο Netflix.

• «One Mississippi»: Η δεύτερη σεζόν θα προβληθεί στο Amazon Prime μέσα στο 2017.

• «Louie»: Εχουν προβληθεί πέντε σεζόν στο FX, δεν υπάρχουν επίσημες πληροφορίες για την έκτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή