ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι «τηλεπωλήσεις» μέσω Ιντερνετ είναι η νέα μανία των Κινέζων

Προ της πανδημίας θα χρειάζονταν δύο με τρία χρόνια για να εγκαθιδρυθεί αυτή η νέα τάση στην Κίνα, αλλά λόγω πανδημίας ένα τρίμηνο αποδείχθηκε αρκετό, τονίζουν αναλυτές.

Ενας νέος τρόπος ψηφιακής κατανάλωσης και εμπορίου δοκιμάζεται με επιτυχία στην Κίνα και φιλοξενείται από μεγάλες πλατφόρμες του κλάδου – μία εξ αυτών είναι η Τaobao (της Alibaba), η οποία λειτουργεί ως ψηφιακή αγορά δημοπρασιών. Λέγεται «ψώνια σε ζωντανή μετάδοση» και σημαίνει ότι διάφοροι άνθρωποι στο Διαδίκτυο προβάλλουν ή δοκιμάζουν μπροστά στην κάμερα τα προς πώληση προϊόντα, τα οποία έχουν διαλέξει οι ίδιοι και είναι είτε κραγιόν, είτε ρολόγια, είτε ρούχα, απορρυπαντικά ή ένα νέο μπισκότο. Βέβαια, η συγκεκριμένη δουλειά ούτε εύκολη είναι ούτε κάνει τους πάντες εκατομμυριούχους, διότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Οπως αναφέρει το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο του CNN, πρόκειται για ένα κράμα ψυχαγωγίας και ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο ορισμένοι παρομοιάζουν με το μοντέλο των τηλεπωλήσεων. Εντούτοις, το κινεζικό μοντέλο είναι πολύ πιο μοντέρνο, διαδραστικό και ευέλικτο, ενώ οι οικοδεσπότες δίνουν στους θεατές τους εκπτωτικά κουπόνια και κάνουν προσφορές επιτόπου.

Ωθηση λόγω πανδημίας

\Στο συγκεκριμένο πεδίο ο κορωνοϊός είχε θετικότατο  αντίκτυπο, διότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους εμφανίστηκαν στο Διαδίκτυο περισσότερες από 10 εκατομμύρια τέτοιες εκπομπές με ζωντανή μετάδοση για λόγους κατανάλωσης. Ειδικά τον μήνα Μάρτιο, όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα του CNN, 560 εκατομμύρια χρήστες παρακολουθούσαν το εν λόγω θέαμα, ενώ τον περασμένο Ιούνιο έφθαναν μόλις… τα 126 εκατομμύρια, βάσει στοιχείων του κινεζικού κέντρου πληροφοριών Διαδικτύου. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς χρησιμοποιούσαν το σύστημα ζωντανής μετάδοσης (live streaming) για να κάνουν ψηφιακά ψώνια. Η Σάντι Σεν, διευθύντρια έρευνας για το ψηφιακό εμπόριο στην εταιρεία Gartner, επισημαίνει ότι προ της πανδημίας θα χρειάζονταν δύο με τρία χρόνια για να εγκαθιδρυθεί αυτή η νέα τάση στην Κίνα, ενώ λόγω πανδημίας ήρκεσε ένα τρίμηνο. Αναλυτές του ψηφιακού εμπορίου προβλέπουν ότι υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια εκρηκτικής ανάπτυξης της κατανάλωσης σε ζωντανή μετάδοση. Το 2019 η εν λόγω αγορά στην Κίνα είχε αποτίμηση στα 66 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς iResearch, ενώ φέτος αναμένεται να φθάσει περίπου τα 170 δισεκατομμύρια δολάρια. Ανάλογη απήχηση θα μπορούσε να έχει και στις άλλες χώρες, όπως λόγου χάριν στη Νοτιοανατολική Ασία με την πλατφόρμα Lazada της Alibaba, όπου προωθούνται προϊόντα. Στον δυτικό κόσμο, η Amazon διατηρεί ανάλογο κόμβο με βίντεο για ζωντανές αγορές από το σπίτι.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Μενγκ Χου, πρώην αεροσυνοδός, η οποία παραιτήθηκε λίγο πριν ξεσπάσει στην Κίνα η πανδημία και στράφηκε στην αγαπημένη της ασχολία με τα «χειροποίητα» βίντεο από ένα αυτοσχέδιο στούντιο στο διαμέρισμά της. Ξεκίνησε ώρες επί ωρών να βιντεοσκοπεί τον εαυτό της και ουσιαστικά να ασχολείται επαγγελματικά με αυτό. Χρησιμοποιεί την πλατφόρμα Taobao και το τελευταίο οκτάμηνο προσείλκυσε 400.000 θεατές/ακολούθους, κερδίζει τον μήνα όσα κέρδιζε σε ένα χρόνο, αλλά ουσιαστικά ζει για να εργάζεται. Πέραν των ωρών της ζωντανής μετάδοσης, εργάζεται αρκετές ώρες  για να επιλέγει τα προβαλλόμενα είδη, ενώ την υποστηρίζει και ομάδα 20 ατόμων. «Μιλάω ασταμάτητα 7-8 ώρες, διότι όσο έχεις καλή διάθεση και προβάλλεις τα προϊόντα τόσο περισσότερο έχεις πιθανότητες να τα πουλήσεις και να κρατήσεις ζωντανό το ενδιαφέρον όσων σε βλέπουν. Αν σταματήσεις ακόμη και για 10 δευτερόλεπτα, ίσως οι χρήστες επιλέξουν άλλη αντίστοιχη εκπομπή», λέει η Μενγκ Χου. Συνήθως οι διαφημιζόμενες εταιρείες πληρώνουν για τα προϊόντα τους και μετά η Χου λαμβάνει και προμήθεια ανά πώληση, η οποία κυμαίνεται  από 6% έως 16% αναλόγως πλατφόρμας. Τέλος, ακόμη και η επίσημη κινεζική κυβέρνηση τάσσεται θετικά υπέρ της νέας αγοράς, την οποία θεωρεί νέα κινητήρια δύναμη για το ηλεκτρονικό εμπόριο και πηγή δημιουργίας απασχόλησης – η πανδημία προξένησε δραστική άνοδο της ανεργίας στην Κίνας.