ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα χρήματα ξοδεύουν τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ

perissotera-chrimata-xodeyoyn-ta-noikokyria-sta-soyper-market0

Τις δαπάνες τους για αγορές ειδών από τα καταστήματα των σούπερ μάρκετ αύξησαν οι Ελληνες καταναλωτές από τις αρχές Μαρτίου έως και τα τέλη Αυγούστου, γεγονός που συνδέεται άρρηκτα με τις αλλαγές που έφερε στις καθημερινές τους συνήθειες η έξαρση του ιού και η επιβολή του lockdown. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ίδιων των καταναλωτών, στο πλαίσιο έρευνας του ΙΕΛΚΑ που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο δέκατο συνέδριο σελφ σέρβις Food Retail Ceo Forum, η μέση εβδομαδιαία δαπάνη για είδη σούπερ μάρκετ ανά νοικοκυριό αυξήθηκε από τον Μάρτιο έως τα τέλη Αυγούστου κατά 15 ευρώ.

Σε έρευνα που διεξήγαγε το ΙΕΛΚΑ την περίοδο 9-12 Μαρτίου, η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό ανήλθε, την εβδομάδα εκείνη, στα 68,76 ευρώ, ενώ την περίοδο 1-3 Απριλίου, όταν είχαν αρχίσει να εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα, αυτή αυξήθηκε στα 86,40 ευρώ. Εκτοτε παρατηρήθηκε μια μικρή αποκλιμάκωση, με τους καταναλωτές να εκτιμούν ότι προς τα τέλη Μαΐου (22-24 Μαΐου) δαπάνησαν περί τα 81,5 ευρώ την εβδομάδα για αγορές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, για να φθάσουν να δαπανούν τελικά στα τέλη Αυγούστου (29-31 Αυγούστου) 82,74 ευρώ. Πέραν από την «καταναλωτική φρενίτιδα» που παρατηρήθηκε τις πρώτες ημέρες για προϊόντα υγιεινής (χαρτιά, αντισηπτικά κ.λπ.), η αύξηση της δαπάνης ανά νοικοκυριό συνδέεται με την αναστολή λειτουργίας πολλών κέντρων εστίασης και τη σταδιακή στροφή των καταναλωτών στην παρασκευή φαγητών μέσα στο σπίτι. 

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, καταγράφεται μια αυξημένη τάση παρασκευής και μαγειρικής στο σπίτι, κυρίως στο φαγητό (αύξηση 31%), στον καφέ (25%) αλλά και σε γλυκά, σπιτικά σνακ και ψωμί. Επίσης, αρκετοί καταναλωτές επιλέγουν συστηματικά την προμήθεια τροφίμων και άλλων προϊόντων εξ αποστάσεως (delivery), αύξηση που ανέρχεται στο 2% σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, μείωση καταγράφεται στην εστίαση, με την επίσκεψη σε εστιατόριο και ταβέρνα να παραμένει στο -38% και το delivery στο -19%. Τα οικονομικά κριτήρια, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία, επανέρχονται στις επιλογές των καταναλωτών, καθώς για τους περισσότερους δεν μετράει τόσο η ποιότητα όσο τα χρήματα που δίνουν για την αγορά βασικών ειδών όπως είναι τα τρόφιμα.