ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Jean-Paul Agon στην «Κ»: Η καινοτομία μάς έφερε στην κορυφή

Οι Ελληνες έχουν δείξει ότι είναι έτοιμοι να κάνουν μεγάλες θυσίες προκειμένου να συνεχίσουν να αποτελούν μέρος της Ευρώπης. Είμαι εντυπωσιασμένος από αυτήν την απίστευτη ανθεκτικότητα των Ελλήνων. Αυτή δεν με εκπλήσσει, αφού οι Ελληνες έχουν μοναδικές αρετές, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της L’Oréal, Jean-Paul Agon. (Φωτ. REUTERS)

«Το 2020 θα είναι ένα δύσκολο έτος, είμαστε όμως βέβαιοι ότι θα τα καταφέρουμε». Με αυτά τα λόγια ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της L’Oréal, Jean-Paul Agon, εκπέμπει, μέσα από την «Κ», ένα αισιόδοξο μήνυμα για την πορεία του παγκόσμιου κολοσσού κατά τη φετινή χρονιά. Ο ίδιος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Καθημερινή» επισημαίνει ότι οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών άλλαξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τονίζοντας παράλληλα ότι η έξαρση του ιού είχε σημαντική επίπτωση και στις πωλήσεις των καλλυντικών. Η βιομηχανία ομορφιάς αποδείχθηκε, κατά τον ίδιο, ανθεκτική, τονίζοντας ότι σημαντικό ρόλο για την ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων καταναλωτικών τάσεων έπαιξε το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Για εκείνον η «ομορφιά είναι μία αέναη αναζήτηση», γι’ αυτό και η επένδυση στην καινοτομία είναι απαραίτητη για να ικανοποιήσει η L’Oreal τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών. Ιδιαίτερη βαρύτητα για τον όμιλο έχουν θέματα περιβαλλοντικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, ενώ τέλος, με αφορμή τα 50 χρόνια παρουσίας του στην ελληνική αγορά, ο κ. Agon δεν παρέλειψε να αναφερθεί με θερμά λόγια στη χώρα μας, την οποία θα εξακολουθήσει να στηρίζει με το ίδιο πάθος και την ίδια αφοσίωση. 
 
– Ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές στη διάρκεια της πανδημίας;
– Τους τελευταίους μήνες η πραγματικότητα την οποία βιώνουμε και στην οποία λειτουργούμε έχει αλλάξει δραματικά εξαιτίας της πανδημίας. Παρά τις προκλήσεις που έφερε αυτή η πρωτοφανής κρίση στην εταιρεία μας, για εμάς στη L’Oreal, από την έναρξη της πανδημίας, προτεραιότητά μας ήταν η προστασία αλλά και η αλληλεγγύη. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των υπαλλήλων μας: χρησιμοποιήσαμε την εμπειρία των ομάδων μας στην Κίνα για να προετοιμαστούμε, εφαρμόζοντας γρήγορα στις αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε παγκοσμίως πάρα πολύ αυστηρά μέτρα για την προστασία της υγείας, σε πλήρη συμμόρφωση και με τις συστάσεις των Αρχών της χώρας. Την ίδια στιγμή, εκμεταλλευθήκαμε όλα τα εργαλεία και τις υπηρεσίες που είχαμε στη διάθεσή μας προκειμένου να μπορέσουμε να εργαστούμε αποτελεσματικά, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες αλλά και τις ιδιαιτερότητες του ρόλου που έχει κάθε εργαζόμενος. 
 
– Ποια ήταν τα σημαντικότερα θετικά και αρνητικά γεγονότα του 2020 έως τώρα;
– Η πανδημία είχε φυσικά σημαντική επίδραση στην εταιρεία μας. Κατά το πρώτο κύμα, σε αντίθεση με παλαιότερες κρίσεις, δεν υπήρξε κρίση ζήτησης. Θα έλεγα μάλιστα ότι επρόκειτο για κρίση προσφοράς κατά την οποία οι καταναλωτές δεν μπορούσαν να αγοράσουν τα προϊόντα μας. Διαπιστώσαμε ότι όταν μπόρεσαν και πάλι να αγοράσουν, η κατανάλωση αυξήθηκε και για τον λόγο αυτό παραμένουμε αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάκαμψης. Η L’Oréal άντεξε κατά την έναρξη της κρίσης. Ενώ η πανδημία μάς έπληξε περισσότερο στα μέσα Μαρτίου και μετά, το δεύτερο τρίμηνο ήταν πιο δύσκολο. Η εταιρεία όμως παραμένει ισχυρή και είμαστε πεπεισμένοι ότι θα μπορέσουμε να ενισχύσουμε την ανάπτυξη. Το 2020 θα είναι ένα δύσκολο έτος, είμαστε όμως βέβαιοι ότι θα τα καταφέρουμε. Είμαστε προσεκτικοί με τις δαπάνες και τις επενδύσεις μας και αρκετά ευέλικτoι ώστε να προσαρμοζόμαστε καθώς προχωράμε.
 
– Πώς βλέπετε την επόμενη μέρα μετά τον κορωνοϊό και τον αντίκτυπο της πανδημίας στη βιομηχανία ομορφιάς; Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με τις νέες καταναλωτικές τάσεις, συμπεριφορές κ.λπ.;
– Υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις επηρεάστηκαν από την πανδημία. Ο αντίκτυπος ποικίλλει και μπορεί να είναι από μεγάλος σε ορισμένους κλάδους (όπως τους αερομεταφορείς ή στον τουρισμό) μέχρι και σχεδόν μηδενικός σε άλλους (όπως στη βιομηχανία τροφίμων όπου οι λιανέμποροι τροφίμων είδαν ακόμη και αύξηση στην κατανάλωση). Οσον αφορά τη βιομηχανία ομορφιάς, είμαστε τυχεροί που βρισκόμαστε κάπου ενδιάμεσα. Δεν υποφέρουμε τόσο όσο άλλοι τομείς – επηρεαστήκαμε αρνητικά κυρίως στην αρχή της πανδημίας επειδή το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου δεν λειτουργούσε (τα ινστιτούτα αισθητικής και τα καταστήματα ομορφιάς ήταν κλειστά κατά τη διάρκεια των lockdowns).

Η βιομηχανία ομορφιάς είναι ανθεκτική. Τα προϊόντα ομορφιάς δεν είναι προϊόντα δεύτερης δια-λογής. Αντίθετα, συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και στην καθημερινή ευεξία. Επειτα από αυτά τα τραγικά γεγονότα, είμαι βέβαιος ότι οι άνθρωποι θα αντιληφθούν ότι η προσωπική περιποίηση είναι πιο σημαντική από ποτέ. 
 
– Ισχυσε κατά τη διάρκεια των lockdowns το γνωστό φαινόμενο lipstick effect (σύμφωνα με το οποίο σε καιρό οικονομικής κρίσης οι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν ακριβά, πολυτελή αγαθά όπως τα καλλυντικά);
– Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, παρατηρήσαμε σημαντικές μεταβολές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών μας. Οι πωλήσεις των βαφών για τα μαλλιά που χρησιμοποιούνται στο σπίτι αυξήθηκαν την περίοδο κατά την οποία τα κομμωτήρια παρέμειναν κλειστά. Οι πωλήσεις των σαμπουάν, των αποσμητικών, των αφρόλουτρων και των προϊόντων για τη φροντίδα του δέρματος «άντεξαν», καθώς οι καταναλωτές συνέχισαν να περιποιούνται τον εαυτό τους. Ακόμη και κατά τη διάρκεια του lockdown συνέχισαν να αγοράζουν και αρώματα. Παρ’ όλα αυτά, οι πωλήσεις των καλλυντικών κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση μέχρι τώρα.

Τώρα που βρισκόμαστε σε περίοδο εξόδου από τους περιορισμούς ή σε μικρότερα τοπικά lockdowns, η ανάκαμψη θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον περιορισμό της πιθανότητας να μετατραπεί η κρίση προσφοράς σε κρίση ζήτησης. Τα μέτρα τα οποία έλαβαν κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες θα πρέπει να αποτρέπουν κάτι τέτοιο, ενώ τα σχέδια κοινωνικής προστασίας θα πρέπει να περιορίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης. Ωστόσο, η επίλυση της υγειονομικής κρίσης προφανώς θα πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα.
 
– Καινοτομία: Τι σημαίνει για εσάς και πώς την εντάσσει στις προτεραιότητές του ο επιχειρηματικός κόσμος;
– Η αγορά καλλυντικών κυριαρχείται από καινοτόμα προϊόντα και βασίζεται στη μεγάλη προσφορά νέων προϊόντων. Το ζήτημα είναι να ανακαλύπτεις νέα προϊόντα τα οποία οι καταναλωτές θα επιθυμούν και δεν θα έχουν απλώς ανάγκη. Η πρόκληση είναι να είσαι διαρκώς δημιουργικός και ευρηματικός, να εκπλήσσεις και να ευχαριστείς τους πελάτες. Οι πελάτες συνέχεια αναζητούν κάτι παραπάνω όσον αφορά την ποιότητα, την απόδοση και το αποτέλεσμα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, «νέα, διαφορετικά και καλύτερα» προϊόντα σημαίνουν επιτυχία και ανάπτυξη, καταδεικνύοντας την επίκαιρη αξία του μοντέλου της L’Oréal, με βάση την πρωτοπορία στην έρευνα και τη δημιουργικότητα στο μάρκετινγκ. H καινοτομία είναι μία διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ. Δεν θα ήμασταν ποτέ ικανοί να γίνουμε ο νούμερο 1 παίκτης στην αγορά ομορφιάς και να κάνουμε όλες αυτές τις σημαντικές ανακαλύψεις που πραγματοποιήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, εάν δεν επενδύαμε όλο και περισσότερο στην καινοτομία χρόνο με τον χρόνο.

Στόχος μας είναι να προσφέρουμε σε κάθε άνθρωπο ανά τον κόσμο ό,τι καλύτερο στον τομέα της ομορφιάς σε επίπεδο ποιότητας, αποτελεσματικότητας, ασφάλειας, ειλικρίνειας και υπευθυνότητας για να ικανοποιήσουμε όλες τις ανάγκες ομορφιάς και όλες τις επιθυμίες της άπειρης ποικιλομορφίας τους. Γιατί η ομορφιά είναι μία αέναη αναζήτηση. Αξιοποιούμε τη δύναμη της καινοτομίας μας για να ενισχύουμε διαρκώς την απόδοση των προϊόντων και των υπηρεσιών μας.

Aγαπώ να μιλάω ελληνικά και μέσα μου αισθάνομαι Ελληνας

jean-paul-agon-stin-k-i-kainotomia-mas-efere-stin-koryfi1
Εως το 2030, το 100% των πλαστικών που χρησιμοποιούνται στις συσκευασίες των προϊόντων της L’Oreal θα προέρχεται είτε από ανακυκλώσιμες είτε από πηγές βιολογικής προέλευσης.

– Πώς αντιμετωπίζετε τη μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο;
– Οσον αφορά το ψηφιακό και ηλεκτρονικό εμπόριο, η πανδημική κρίση δεν δημιούργησε τόσο νέες τάσεις όσο επιτάχυνε τις ήδη υφιστάμενες. Διαπιστώσαμε σημαντική επιτάχυνση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, που φέτος αντιστοιχεί σε περισσότερο από 13% του τζίρου μας στην τοπική αγορά.  
 
– Πώς βλέπετε τον παγκόσμιο ανταγωνισμό;
– Παρά τις σημαντικές αλλαγές που επέφερε η πανδημία, δεν συμφωνώ με την άποψη ότι ήρθε το τέλος της παγκοσμιοποίησης. Οι οικονομίες διατηρούν ακόμη την παγκόσμια μορφή τους. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον όμιλο L’Oréal. Οι δραστηριότητες και τα brands μας είναι παγκόσμια. Παράγουμε προϊόντα σε διαφορετικά μέρη του κόσμου και αυτά είναι διαθέσιμα σε παγκόσμια κλίμακα. Ακόμη και συγκεκριμένα προϊόντα τα οποία υποχρεωτικά κατασκευάζονται στη Γαλλία, δηλαδή εκείνα τα οποία στηρίζονται σε τοπικές πρώτες ύλες όπως το Vichy thermal water, παράγονται για να διανεμηθούν παγκοσμίως. 
 
– Τι άποψη έχετε για τη βιωσιμότητα στον τομέα σας;
– Είναι αλήθεια ότι, καθώς η υγειονομική κρίση ολοκληρώνεται, παρατηρούμε σημάδια μιας πολύ μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Την ίδια ώρα, όμως, θα πρέπει να προσέξουμε να μη στρέψουμε την προσοχή μας μακριά από την οικολογική μετάβαση, η οποία είναι σημαντική για τον κόσμο του αύριο. Αυτός είναι ο λόγος που η L’Oréal αποφάσισε να επεκτείνει τη δέσμευσή της μέσα από το νέο μας πρόγραμμα «L’Oréal for the Future». To πρόγραμμα αυτό ενσωματώνει την οπτική μας για το πώς θα πρέπει να είναι το όραμα, ο σκοπός και οι ευθύνες μιας εταιρείας ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κόσμος, ενώ σηματοδοτεί και την έναρξη ενός πιο ριζικού μετασχηματισμού προς το 2030. Κατά πρώτον, μετασχηματιζόμαστε οι ίδιοι και σεβόμαστε τα όρια του πλανήτη. Δεύτερον, ενισχύουμε το επιχειρηματικό μας οικοσύστημα, βοηθώντας στη μετάβαση σε έναν πιο βιώσιμο κόσμο. Τέλος, συμβάλλουμε στην επίλυση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κόσμος, στηρίζοντας την αντιμετώπιση επειγουσών κοινωνικών και περιβαλλοντικών αναγκών. Με τους νέους αυτούς στόχους, θέλουμε να παίζουμε καταλυτικό ρόλο στην αλλαγή, με περισσότερη από ποτέ αφοσίωση στο περιβάλλον και στην κοινωνία, μεταμορφώνοντας το επιχειρηματικό μοντέλο της L’Oréal για να σεβαστούμε τα όρια του πλανήτη: έως το 2025 όλες οι εγκαταστάσεις της L’Oréal θα έχουν καταφέρει να έχουν ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα βελτιώνοντας την ενεργειακή τους αποτελεσματικότητα και χρησιμοποιώντας 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Εως το 2030, το 100% των πλαστικών που χρησιμοποιούνται στις συσκευασίες των προϊόντων της L’Oreal θα προέρχεται είτε από ανακυκλώσιμες είτε από πηγές βιολογικής προέλευσης. Επίσης, μέχρι το 2030, η L’Oréal θα μειώσει κατά 50% ανά τελικό προϊόν, σε σύγκριση με το 2016, τις συνολικές εκπομπές της σε αέρια του θερμοκηπίου. Συμβάλλοντας στην επίλυση παγκόσμιων προκλήσεων, στηρίζοντας την αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών και περιβαλλοντικών αναγκών, η L’Oreal θα διαθέσει 150 εκατ. ευρώ για να αντιμετωπίσει επείγοντα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.
 
– Τι πιστεύετε για την Ελλάδα και το μέλλον της, αλλά και για τις δραστηριότητές σας εδώ;
– Είμαι πολύ σίγουρος για το μέλλον της Ελλάδας. Τα τελευταία χρόνια τα θετικά σημάδια έχουν πολλαπλασιαστεί. Η χώρα είναι στενά δεμένη με την Ευρώπη και οι Ελληνες έχουν δείξει ότι είναι έτοιμοι να κάνουν μεγάλες θυσίες προκειμένου να συνεχίσουν να αποτελούν μέρος της. Είμαι εντυπωσιασμένος από αυτήν την απίστευτη ανθεκτικότητα των Ελλήνων. Αυτή δεν με εκπλήσσει, αφού οι Ελληνες έχουν μοναδικές αρετές. Είμαι σίγουρος πως ό,τι οραματίζονται οι Ελληνες για την πατρίδα τους η χώρα θα μπορέσει να το πετύχει. 

Από το 1981, όταν ανέλαβα το management του τμήματος προϊόντων της L’Oréal στην Ελλάδα για 4 χρόνια, είμαι παθιασμένος με αυτή τη χώρα την οποία και αγαπώ βαθιά. Επίσης, εντυπωσιάζομαι με αυτό το μοναδικό πνεύμα. Καθώς λοιπόν διήνυσα κάποια από τα πρώτα στάδια της καριέρας μου στην Ελλάδα, πολλά από τα πράγματα που έμαθα σήμερα, όσον αφορά τη δουλειά, τα έμαθα στην Ελλάδα. Και για τον λόγο αυτό, η Ελλάδα θα κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. H L’Oréal Hellas γιορτάζει 50 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά – και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε του Ελληνες και την κοινωνία τα επόμενα χρόνια, με το ίδιο πάθος και την ίδια αφοσίωση. Aγαπώ να μιλάω ελληνικά και μέσα μου αισθάνομαι Ελληνας. Αγαπώ τη χώρα και τους ανθρώπους της.

Για αυτό είναι κρεμασμένο το έργο του Φασιανού στο γραφείο μου. Θέλω όποιος έρχεται να με συναντήσει να μπορεί να παίρνει μια πρώτη γεύση για το τι εστί Ελλάδα.